‘Sell out’ van The Who opnieuw uit – zónder jingles

23.04.2021 – Vandaag komt het album Sell out van The Who opnieuw uit. De re-release van de plaat uit 1967 bevat een groot aantal studiofragmenten, nooit uitgekomen tracks, eerdere takes, en Pete Townshend’s originele demo voor de LP. Bij elkaar 112 songs op 5 CD’s, én nog eens 2 7-inch singles.

Het album is altijd opvallend geweest, omdat het ook jingles en commercials bevat. The Who deed dit om het album op een radiostation te laten lijken. De gebruikte jingles zijn bijna allemaal geleend van de Britse zeezender Radio London (1964 – 1967), en gemaakt door jingleproducenten PAMS en Gwinsound in Dallas, VS.

Speciaal voor Jingleweb hebben we een montage gemaakt met alle gebruikte jingles van het Who-album. Al was het maar omdat de genoemde jingles níet op de re-release staan. Wel zijn er commercials te horen die wel waren geselecteerd, maar uiteindelijk het album niet hebben gehaald.

Naar de speciale montage.

Wie weet waar dit rare geluidje vandaan komt, dat óok in 1 van de jingles is verwerkt (zie hieronder), mag het ons laten weten. Graag zelfs! Mail naar Jingleweb.

The making of … The Top 2000 mash-up opening

19.04.2021 – Okay, okay, dit wordt geen bericht over jingles, maar gaat jou als jinglefreak zeker interesseren.

NPO Radio 2 DJ Bart Arens maakt al sinds een jaar of 6 een speciale muzikale mash-up opening voor de Top 2000. Dat is op zich al een hele muzikale en technische prestatie. Maar hij doet die mash-up ook nog eens live. Daar gaat bijna 4 maanden voorbereiding aan vooraf. En Bart Arens laat in deze video precies zien hoe dat gaat. Voer voor freaks, en dus voor ons héél interessant.

In de self-made video laat Bart onder meer zien hoe hij alle losse muzikale onderdelen van internet haalt en gebruikt, bekende zangers/zangeressen vraagt een paar regels in te zingen, hoe hij werkt in Protools en Ableton Push 2, en daarnaast ook nog eens de video zelf live schakelt. Mooi wark!

PURE Jingles viert 20 jaar met 2 minuten jingledemo

17.04.2021 – In april 2001 richtte Diederick Huizinga zijn eigen jinglebedrijf op: VHU, de letters staan voor Van Huis Uit, want in eerste instantie was het nog een onderneming vanuit zijn ouderlijk huis. De oprichting van een bedrijf was nodig, want Diederick mocht de jingles gaan maken voor 3FM en zendercoördinator Paul van der Lugt had een bedrijfsnaam nodig om de rekeningen aan te sturen. Later werd de naam PURE Jingles geïntroduceerd. En om die 20 jaar te markeren maakten Diederick en zijn team een 2 minuten montage van de grootste klanten. En niet zó maar een montage, maar topkwaliteit, mijnheertje! Gefeliciteerd, PURE!

Twee parels uit 6.000 Veronica reclames

14.04.2021 – We zijn erg blij met de ruim 6.000 originele Veronica-reclames die we enkele weken geleden heb mogen inlijven in ons grote Jingleweb-archief met radiojingles, radiotunes (en een wel radioreclames). Vandaag lichten we er twee uit.

Wat dacht je van deze commercial voor een merk shag (waarvan we de naam niet noemen, omdat die nog bestaat) ? In deze commercial is de stipnotering-jingle verwerkt die radioluisteraars uit de periode 1965 – 2000 heel goed kennen. Met de stem van Lex Harding.

En wat te denken van deze reclamespot voor een merk shampoo, met daarin de – lang gezochte – tune van De Daverende Dertig met Felix Meurders? En de naam van die shampoo is ook al zo bijzonder: “Lengte en punten”. Die naam kunnen we weer wél noemen, omdat dat merk niet meer bestaat.
Ach, zomaar een tamelijk willekeurige greep uit 6.000 reclames van het Veronica-schip…