Tourflits jingle viert jubileum

17.07.2021 – Vandaag, precies 40 jaar geleden, werd-ie voor het eerst uitgezonden: de Tourflits jingle. Bedacht om de live verslagen bij radio Tour de France op een goeie radiomanier in te leiden. De tourflits-jingle beleefde veel schijngestalten van de maan in de eerste tien jaar jaar. Vooral met gesproken versies. In 1981 kwam er een ‘echte’ gezongen versie’, de Tourflitsjingle in een pakket dat Eddie Ouwens en Cees Stolk hadden geschreven. Die jingle is nu een klassieker. Vroeger mocht je na 40 jaar trouwe dienst gewoon naar huis met een gouden handdruk en een afscheidslied op rijm van de collega’s. Maar de jingle zal nog wel een tijdje blijven, hij hoort er net zo bij als al dat gefiets zelf, over de cols van de eerste, de tweede of de derde categorie. De vernieuwingszucht bij Radio Tour de France lijkt voorgoed gedaan. In de eerste jaren was het allemaal fris en vernieuwd vernieuwend. En vooral een stiekeme manier om in het verzuilde vergader-Hilversum op de werkvloer lekker met ‘medewerkers van alle gezindten horizontale radio te maken. Toen nog hét toverwoord. Nu staat het programma helaas al jaren stil. De medewerkers veranderden weliswaar, de aanpak bleef identiek, van de draaiboeken werden doorslagjes gemaakt. Als je fragmenten van uitzendingen uit 1999, 2007 en 2019 aan elkaar zou plakken zou het moeilijk zijn om de lassen te ontdekken. Jammer hoor, pas het eens aan, NOS! Behalve de tourjingle dan, die zichzelf heeft vrijgevochten. De geschiedenis van de jingle wordt verteld door Hans Hogendoorn, ooit de laatste track op een Tour-CD van het Genootschap Radiojingles en de NOS – en HIER te horen. Ook leuk is wat gepiel met de masterband, door steeds wat sporen weg te halen, pas dan hoor je hoe GOED het is. Hoor dat HIER.

Het Tour team in 1978. Noem de medewerkers en kleur de plaatjes.

BNR: update van nieuwsjingles in CHR-stijl

14.07.2021 – De nieuwszender BNR heeft nieuwe ammunitie gekregen in de eeuwige strijd om de luisteraars. Capital of Media maakte een update in de jinglestijl die het bedrijf in 2015 voor het eerst maakte; dit is het derde pakket in successie. Het is niet alleen voortborduren op een thema, de verversing is nogal prominent te noemen. Veel jingles zijn easy. Ze houden de boel niet op, in een mainstream van het nieuws klinken ze zo logisch als wat. André Dortmont, van BNR Nieuwsradio, zegt: “We draaien geen muziek bij BNR, maar net als bij de nieuwsupdates willen we in onze on air imaging wél bovenop de muziekstijlen zitten.” Vandaar dat ze weer gingen shoppen bij het bedrijf in het immer landelijke Nijkerkerveen, dat in 2015 had gezorgd voor een koerswijziging in de vormgeving van de zender, door ‘nieuwsradio met een CHR-smaak’ te introduceren. Want de tijd van pauken, strijkers en trompetten op nieuwsradio was echt voorbij, vond Anthony Timmers van Capital of Media. Het nieuwe pakket is strikt instrumentaal, aangevuld met de stationsstem van BNR. De nieuwe jingles zijn HIER te horen.

Sky verfrist z’n jingles

Dave Mourillon aan het werk

11.07.2021 – Sky Radio heeft nieuwe jingles. Die melodieuzer zijn dan bij de zakelijke, bijna kortaf-stijl van Wise Buddah, waarbij de jingles de afgelopen meer een plichtpleging leken dan een station-identificatie, waarbij ze vol op het orgel mochten gaan. Het zijn Power intro’s, ingevulde zang dus op platen die Sky het meeste draait. En de productie is best bijzonder: de zang met Natasja Blacquière-den Toom en Roger Happel werd opgenomen in de SOB studio’s van Hans Everling, nabij de Amstel in Amsterdam, waarna Dave Mourillon (eigenaar van The Jingle Planet) in zijn studio in Curaçao de verdere productie deed. The world is a global village, Marshall McLuhan zei dat al. De nieuwe jingles varen de luisteraar tegemoet onder de vlag van The Jingle Planet. Een filmpje van de productie is HIER te vinden. (Dank aan Sjoerd Looijenga).

De studio in Curaçao.

Easy FM voor jingles naar ReelWorld

Een deel van de klanten van ReelWorld, voor wie stickers mist

08.07.2021 – Jingleproducent ReelWorld Productions heeft het nieuwe jinglepakket geproduceerd voor EASY 95.5 FM. De jingles zijn in Seatlle, VS ingezongen en afgemixt in London. EASY 95.5 FM hanteert het Soft Pop muziek-format en heeft als slogan “Jouw relaxte muziekmix”.

Voor het jinglepakket met de naam “Easy Radio” is een uniek logo gecomponeerd op het al bestaande pakket. De set is inclusief vormgeving voor het nieuws, weer en verkeer. Marjon Keller en Bart van Gogh blijven de voice-overs van de zender. Easy FM is in Almere in de lucht sinds januari 2020. Komende zaterdag 10 juli gaan de jingles live. Er is 3 maanden aan het pakket gewerkt. Beluister hier DE DEMO.