02.07.2024 – “Your summer beat, We make you move.” Dat is de slogan die je terug hoort in alle nieuwe jingles van Brandy voor TOP in Vlaanderen. Het is de derde keer dat Brandy in Brussel werkt voor TOP. Dat semi-landelijke radionetwerk programmeert uptempo dansbare hits van de 90s tot vandaag. Het Summerbeat-pakket bestaat uit 5 nieuwe tracks en zomerse remixes van bestaande tracks uit het We Make You Move-pakket Vol. II. Beluister hier een aircheck.
PURE Jingles voor ‘humorzender’ Rire et Chansons
11.06.2024 – Rire et Chansons is een bijzonder radiostation, dat uitzendt vanuit Parijs. De zender draait muziek, afgewisseld met Franstalige sketches, cabaretfragmenten en grappen van stand-up comedians. De muziek valt deels ook onder het variétégenre. Rire et Chansons betekent niet voor niets gelach en liedjes. Nou, maak daar maar eens jingles voor!
PURE Jingles kreeeg die klus en kwam tot deze jingles.
Rire et Chansons maakt onderdeel uit van de NRJ Group, waartoe ook zenders als NRJ, Chérie FM en Nostalgie behoren. PURE Jingles maakt daarvoor ook al de vormgeving.
Studio Sport of Toppop? Tonny Eyk zegt Studio Sport!
07.06.2024 – Tonny Eyk speelt vandaag de hoofdrol in de Volkskrant-rubriek “Wat zijn dit voor vragen?” De componist en tv-persoonlijkheid Tonny Eyk (83, echte naam Teun Eikelboom) heeft deze week de Oeuvre Award Music in Media gekregen. Geld of erkenning? Een van de elf dilemma’s die Tonny Eyk krijgt voorgelegd. Wij citeren er eentje uit het Volkskrant-artikel, geschreven door Merlijn Kerkhof:
“Studio Sport of Toppop?
‘Ik heb voor allebei de programma’s de tunes geschreven. Die voor Toppop is nog uitgeroepen tot de beste van de Avro. Maar ik zeg toch Studio Sport. Er kwam ooit een meneer naar me toe die zei: dit is het beste wat ooit op tv is geweest. Ze hebben het één keer veranderd, toen had een amateur er een flut-arrangementje gemaakt. Toen hebben Leidse studenten er nog voor gezorgd dat mijn versie terugkwam.
‘De meeste van mijn muziekjes zijn verdwenen, die kent niemand meer, maar dit zit in het collectieve geheugen. Ik heb zoveel gemaakt, joh. (Hij begint te zingen.) ‘Dit is Avro’s Wie-kent-kwis… Die ken je zeker niet hè? Je ouders wel hoor, die kennen het wel.’”
De gehele Volkskrant-rubriek de rubriek “Wat zijn dit voor vragen? is online te lezen, wel enkel voor abonnees.
Hieronder: Tonny Eyk – foto Frank Ruiter, de Volkskrant.
D-Day in radiofragmenten, afbeeldingen en zelfs een jingle
06.06.2024 – Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond op dinsdag 6 juni 1944, vandaag precies 80 jaar geleden, D-Day plaats. (D-Day = ‘Decision Day’ en betekent ‘De beslissende dag’). Op het strand van Normandië in Noord-Frankrijk kwamen 150.000 geallieerde soldaten, 5.000 schepen en 15.00 tanks aan vanuit Engeland. De bevrijding van West-Europa was begonnen.
Jingleweb-lezer Albert Pleijsier maakt speciaal voor deze website en deze dag een collage van radiofragmenten (audio 1), afbeeldingen met zelfs een jingle (audio 2).
Tunes en jingles: hoe zit het met de auteursrechten?
31.05.2024 – “Honderden tunes en jingles staan bij de Buma op naam van enkele omroepdirecteuren. De directeur verklaart componist te zijn terwijl hij of zij het niet is. Maar als de echte componist daar nooit over klaagt bij Buma of Het College van Toezicht Auteursrechten gebeurt er niets. Kennelijk is de tune en jingle praktijk ook in de huidige vorm te lucratief voor componisten om te klagen en/of is de angst geen werk meer te krijgen te groot.”
Dit zijn zinnen uit een artikel van advocaat Dirk Visser getiteld “Tunes & jingles; De contractspraktijk bij herkenningsmelodieën van omroepen”. Dirk Visser is van advocatenkantoor Visser Schaap & Kreijger, en gespecialiseerd in intellectuele eigendom, media en mededinging. Nog nooit is zo duidelijk openbaar te lezen hoe het zit met de auteursrechten rond jingles en tunes.
De contractspraktijk van tunes en jingles is al jaren omstreden en in nevelen gehuld, schrijft Visser verder. “Wat is deze praktijk precies? Is deze praktijk in strijd met het auteurscontractenrecht of de Wet toezicht? Is de uit deze praktijk voortvloeiende verdeling van gelden (on)wenselijk? Is het aannemelijk of wenselijk dat deze praktijk gaat veranderen?”
Een willekeurig voorbeeld van de Buma Titelcatalogus: oud-directeur Jan Willem Brüggenwirth van Radio 538 is hier op papier de componist van een aantal jingles.
Omroepen vinden dat zij te veel betalen voor het uitzenden van hun ‘eigen’ herkenningsmelodieën en dat zij linksom of rechtsom minder zouden moeten betalen of geld terug moeten krijgen. Een ontwikkeling in de toekomst kan zijn dat omroepen steeds meer gebruik gaan maken van buitenlandse muziekleveranciers die niet bij BumaStemra zijn aangesloten en waarmee rechtstreeks wordt afgerekend. Ook is denkbaar dat gebruik gemaakt gaat worden van door AI gegenereerde muziek. Het lijkt erop dat de huidige praktijk door alle partijen, deels knarsetandend, wordt geaccepteerd en dat momenteel niemand een betere oplossing weet. Leven als ‘Gort in Frankrijk’ is er niet meer bij, maar er zijn kennelijk genoeg componisten die onder de huidige, juridisch discutabele omstandigheden (een deel van) hun boterham kunnen verdienen met tunes en jingles.
(Bron teksten: “Tunes & jingles; De contractspraktijk bij herkenningsmelodieën van omroepen“)