Maak (opnieuw) kennis met One Shot Jingles

03.04.2022– Tsja, wij lopen ook al enige tijd mee in het internationale jingleland, maar zo af en toe duikt er een jinglebedrijf op dat wij nog niet kennen. Neem nou One Shot Jingles. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Miami, Florida, VS. Maar het bedrijf heeft ook een filiaal in Boulogne bij Parijs, Frankrijk. De man die daar projectleider is heet Arnaud Clergue. Het vertelt ons desgevraagd wat over One Shot Jingles.

“Ons bedrijf begon in 1997 met het maken van radiojingles, voornamelijk in de Franse taal. In 2004 werden we de belangrijkste jingleleverancier voor lokale en regionale radiostations in de Franse taal. In die tijd deden we – net als iedereen – resings. In 2016 zijn we overgestapt op no-resing omdat we dachten dat daar een markt voor zou zijn. We begonnen met het produceren van originele jingles zonder resing voor de prijs van opnieuw gezongen jingles”, mailt Arnaud.”

Maar nu, na 2 jaar corona, blijkt dat de radiomarkt een klap heeft gekregen en dat de budgetten nóg kleiner zijn worden. “Ik ontvang elke dag e-mails van radiostations die maar een paar honderd euro hebben. Dus werd het onvermijdelijk om een streep te halen door het no-resing-beleid”. En daarom zingt One Shot Jingles sinds kort ook eerder gemaakte jingles opnieuw in voor radiostations met een klein budget. Wat ze maken in de VS en Frankrijk?
Ach, luister zelf…

Ook Pepsi Cola ‘leent’ wel eens een melodietje

02.04.2022 – We maken een uitstapje naar de reclamewereld. Pepsi Cola bracht in 1939 een commercial uit met de slogan Pepsi Cola hits the spot. De tekst ging als volgt:

“Pepsi-Cola hits the spot,
Twelve full ounces, that’s a lot
Twice as much for a nickel too,
Pepsi-Cola is the drink for you.”

Een leuke commercial, waarvan de molodielijn in je hoofd blijft hangen. (Zie ook dit eerdere bericht op Jingleweb.)
Het verhaal gaat (online) dat de componisten voor Pepsi Cola de melodielijn hebben geleend van A hunting son (A Descriptive Phantasy) door John Peel, een traditioneel Brits jachtlied. Dat nummer (er bestaat een part 1 en een part 2) is in 1930 uitgebracht, dus het zou zo maar kunnen. Ach, luister zelf even en vergelijk.
Pepsi commercial (in 2 versies)
Descriptive Phantasy (part 1 en 2) op 1’53” en 4’14”

Je doet het al reclamemaker natuurlijk goed, als op jouw reclame persiflages worden gemaakt, want dan landt de boodschap extra goed. En dus ontstonden varianten als…

Pepsi Cola hits the spot
21 ounces that’s a lot
Tastes like vinegar looks like ink
Pepsi-Cola is a stinky drink

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

Een still uit de presentatie van Viaplay / KH Music

28.03.2022 – +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ KH Music in Utrecht heeft een mooie nieuwe klant: Viaplay. Dat is de nieuwe betaalzender die de rechten heeft gekocht van de Formule 1-uitzendingen in Nederland. Kijk hier naar een bericht en een video erover.
+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Ook Pors Impact Creative in Geldrop heeft een nieuwe klant: RADIONL. Het station zendt ze vanaf vandaag uit: jingles met een feelgood sound en een stoer randje. Daaraan zijn de stemmen toegevoegd van Erik de Zwart en Jan Smit, de huidige voice-overs van RADIONL. Luister hier naar alle jingles. +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

7 PAMS jingles die je – waarschijnlijk – nog nooit hebt gehoord

22.03.2022 – De wekelijkse afleveringen van Jon Wolfert op Rewound Radio maken meer en meer duidelijk hoe veel jingles PAMS en JAM hebben gemaakt zonder dat deze ooit op CD zijn verschenen of op een andere manier in de openbaarheid zijn gekomen. Afgezien van destijds via de zender zelf natuurlijk.
Een aantal cuts voor PAMS series 34C (Music Pow pow power) bijvoorbeeld. De originele demo van de toen opgenomen jingles bestaat uit 15 cuts, gemaakt in 1967 voor WABC in New York, toen deze marktleider de slogan ‘Music power’ voerde. Maar er zijn er 7 gemaakt die nooit op de demo zijn gekomen, waarvan een paar zelfs waarschijnlijk nog nooit op WABC of ergens anders te horen zijn geweest. De klant die wist dat ze bestonden, kon ze gewoon als resing bestellen. Want er was niks geheims aan. Heel veel jinglepakketten bevatten immers beds of varianten die niet ‘naar buiten gaan’.
Jon Wolfert draaide de 7 jingles afgelopen zondag 20 maart in zijn radioshow. Wij hebben ze voor je achter elkaar gezet, zonder het commentaar van Jon Wolfert er omheen.
Bron: PAMS jingles / Rewound Radio.

Het radioprogramma van JAM-boss (en PAMS-eigenaar) Jon Wolfert is er elke zondag op Rewound Radio van 15-18 uur (U.S. Eastern Time), dat was afgelopen zondag van 21-24 uur.

Jon Wolfert tijdens een uitzending op Rewound Radio, vanuit zijn eigen studio in Dallas

+++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++

21.03.2022 – (update) +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++ Afgelopen vrijdag heeft Gigant FM een nieuw jinglepakket in gebruik genomen. Het nieuwe jinglepakket is geproduceerd door Het Media Atelier uit Emmen onder het label Airbeats Radio Imaging. Gigant FM (uit Erica, gemeente Emmen) heeft met de nieuwe slogan ‘Gigantisch in de regio’ gekozen voor een custom made jinglepakket. Het frisse en moderne jinglepakket is ingezongen door Astrid Kunst & Martin van der Starre (zie foto). In totaal heeft het pakket 7 basis cuts, remixen en vormgeving voor nieuws, weer en reclame. Luister hier. +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++