Capital of Media maakt jingles voor de Global Top 40

10.03.2022 – Vanaf vandaag bestaat er een heus radioprogramma van de Global Top 40, een hitlijst met een overzicht van de muzikale ontwikkelingen in de wereld. De Global Top 40 Chartshow (waarvan de lijst al sinds 2016 bestaat) kijkt naar de 21 belangrijkste muziekmarkten op alle continenten en brengt op basis daarvan iedere week een overzicht. De lijst met de grootste hits vertegenwoordigt daarmee ruim 70 procent van de wereldwijde muziekmarkt. De maker van de jingles is Anthony Timmers van het jinglebedrijf Capital of Media: “Als klein jongetje fietste ik elke week naar de platenzaak om hét gedrukte exemplaar op te halen. Jarenlang mocht ik de Top 40 audio-edits verzorgen als vormgever van Radio 538 en nu met deze samenwerking gaan we muziekfans over de hele wereld verblijden. Ons redactie- en productieteam maakt vol passie het wekelijkse programma, dat gepresenteerd wordt door Nick Karkazis. Voor de nieuwe chartshow maakten we ook een compleet nieuw jinglepakket.”

Luister naar de eerste aflevering van de Global Top 40.

Radio 555-vormgeving van PURE Jingles in Hilversum

06.03.2022 – De eerste keer was in 2005 (aardbeving in Azië), de tweede keer in 2010 (slachtoffers van storm in Haïti). Morgen is er opnieuw een hele dag Radio 555, bedoeld voor steun aan mensen in en uit Oekraïne. Maker van de audiovormgeving is dit keer het bedrijf PURE Jingles in Hilversum.

Er wordt maandag tegelijkertijd uitgezonden op 10 zenders: De Nederlandse publieke omroepen NPO 3FM, NPO Radio 2 en NPO Radio 5, en de commerciële stations 100%NL, Qmusic, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica, SLAM! en Sublime. Coördinator van het totale jinglepakket is Rick Waltmann, ook stationmanager van Sublime. Hij spreekt over een creative uitdaging. “Elk station heeft normaal gesproken zijn eigen jingles en muziekformat; van CHR tot oldies. Met deze jingles willen we samen de juiste toon zetten”, zegt Waltmann.

Het Radio555-pakket bestaat symbolisch uit 5 jingle-thema’s, elk geleverd in (meer dan) 5 versies, evenals 5 beds & drones. Nieuws, weer, verkeer en sweepers zijn inbegrepen. Een montage van de jingles hoor je HIER.

Discojingles van Capital of Media voor Gijs Staverman

03.03.2022 – Disco is leuk. Jingles zijn leuk. Dus discojingles, da’s vinden wij helemaal fijn! Een goeie reden om ff te luisteren naar de nieuwe discojingles die Capital of Media heeft gemaakt voor Gijs Staverman op NPO Radio 2. Die heeft sinds oktober op vrijdagavond twee uurtjes discomuziek in Stavermans Disco. Dat durfden ze natuurlijk op dé disco-avond donderdag niet aan omdat daar nog altijd Ferry Maat het alleenrecht op heeft via zijn Soulshow Radio. Maar dit terzijde.
Het gaat hier om 4 jingles die ook nog in een zeer aantrekkelijke remix zijn gemaakt, en daarmee 8 jingles opleveren, die elk ook nog eens in 4 versies zijn opgeleverd. Kijk, dan heb je waar voor je geld. Beluister de losse cuts of de demo.

Jingles live op het podium

02.03.2022 – Hans Dorresteijn kon er wat van, met zijn Dorrestijns Pers Agentschap DPA, jaren ’80. Volmaakte parodieën op de nieuwsberichten van het ANP, verwoord in een zelfde soort onpersoonlijk Nederlands. Maar de Amerikaanse komiek George Carlin (1937-2008) ging nog een stap verder. Op z’n Amerikaans, zullen we maar zeggen. Inclusief jingles. Die hij ook zelf deed. Kan niet anders, want George Carlin was vroeger zelf ook dj. Maak kennis met Wonderful WINO. Kijk en lach mee met deze video.

Je hoort het pas als je het weet…

26.02.2022 – Als je het niet weet, dan hoor je het niet. En als je het wel weet, kun je niet anders meer dan dat horen. Waar dit over gaat? Over Focal Point, een jinglepakket dat JAM Creative Productions in Dallas in 1979 maakte voor de nieuws- en sportzender WMAL in Washington DC. Deze AM-zender (WMAL AM 63) had wel geld om een volledig jinglepakket te kopen, maar wilde er álles uit halen.

En dus werden er jingles gemaakt die eigenlijk uit 3 delen bestaan. Elke deel met een gezongen einde. Maar als je van de delen 1 en 2 de instrumentale versie neemt en de 3e gewoon gezongen, dan heb je ineens een bedje van 30 seconden met een gezongen eind. Dus als je de jingle van tevoren goed schrijft en daarna mixt, heb je een gratis 30 seconden-bed per jingle. En als je dan ook nog een paar verschillende schrijvers aan het pakket laat werken, is de variatie extra groot. En dat gebeurde in Focal Point.

Zoals gezegd: Als je het niet weet, dan hoor je het niet. En als je het wel weet, kun je niet anders meer dan dat horen. Luister hier en scroll naar 36:16, of klik op deze link naar Soundcloud, daar hebben we het verhaal even voor je apart gezet.
(Bron: Jon Wolfert op Rewound Radio, zondag 20 februari 2022).