21.03.2022 – (update) +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++ Afgelopen vrijdag heeft Gigant FM een nieuw jinglepakket in gebruik genomen. Het nieuwe jinglepakket is geproduceerd door Het Media Atelier uit Emmen onder het label Airbeats Radio Imaging. Gigant FM (uit Erica, gemeente Emmen) heeft met de nieuwe slogan ‘Gigantisch in de regio’ gekozen voor een custom made jinglepakket. Het frisse en moderne jinglepakket is ingezongen door Astrid Kunst & Martin van der Starre (zie foto). In totaal heeft het pakket 7 basis cuts, remixen en vormgeving voor nieuws, weer en reclame. Luister hier. +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++
+++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++
20.03.2022 – +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++ PURE Jingles in Hilversum heeft een jingle-update afgeleverd bij NPO Fun, het ‘urban merk’ voor stadsjongeren van de publieke omroep. Luister hier naar het resultaat. +++ Jingles & tunes kort +++ Jingles & tunes kort +++ Een lang gezocht radiomuziekje is boven water: in 1973 gebruikte Steve England een Moog synthesizermuziekje voor de geinige jingle “I am listening to Robin Banks” op RNI, Radio Northsea International. Maar waar kwam het muziekje verdaan? Bijna 50 jaar na dato wist de Brit Mark Stafford het antwoord te geven: De Heinz Funk Electronic Combo nam in 1973 de lp ‘Moog Synthesizer Music’ (1973) op, met daarop het nummer Scotch Whiskey. Et violá! De jingle kun je hieronder horen.
Brandy maakt vormgeving voor rtv-actie Oekraïne
17.03.2022 – Wat Nederland op 6 maart meemaakte (zie ons eerdere bericht), krijgt Vlaanderen vandaag op radio en tv: een nationale actie voor de slachtoffers van de inval in Oekraïne. Ook hier doen alle grote mediahuizen mee: VRT, DPG Media, SBS en Mediahuis. Samen lanceren ze de actie Oekraïne 12-12 op 3 televisiezenders en 6 nationale radiostations. Via Radio 2, MNM, Studio Brussel, Nostalgie, Qmusic en Joe wordt 14 uur lang live radio gemaakt. Vanavond is er een tv-show die wordt uitgezonden op één, VTM en Play4.
De vormgeving ervan is gemaakt in samenwerking met het merken-creatiebureau en daarmee ook jinglebedrijf Brandy in Brussel. Deze ‘branding agency’ ontwikkelde een herkenbaar muzikaal thema en integreerde dat in tracks van de internationale KickUp-jingleserie. Als voice overs werden Anne Paulissen en Wouter Landuyt gecast.
Beluister hier enkele tracks.
Ook jingle-zangeres Claire Stewart maakte plaatjes
12.03.2022 – Claire Stewart is geen jingle-naam die is blijven hangen. Een beetje onterecht. Ze was eind jaren vijftig en begin jaren zestig de leadzangeres van de zanggroep bij jingleproducent PAMS. Ze deed verschillende gedenkwaardige solo’s in series 15 (“Are you constantly on the go, trying to improve your status quo?”) en series 16 (“I had a ball in Big D”). In haar generatie kom je ook de namen tegen van Trella Hart, Terry Lea, Jean Oliver, Gleni Rutherford, Camilla Duncan, Tinker Rautenburg, Judy Parma en Libba Weeks.
Claire Stewart heeft ook een enkele keer de Home town song ingezongen, terwijl doorgaans Terry Lea Jenkins dat deed. In dit geval voor Duluth, Minneapolis. De home town song werd vanaf 1961 gemaakt door PAMS in Dallas als onderdeel van series 16 – Sound of the city – en ingezongen voor minstens honderd radiostations in de VS. De home town song was een ode aan de stad van het radiostation, waar je samen met de plaatselijke Kamer van Koophandel een campagne omheen kon metselen. Een instant hit!
Het is ook zangeres Claire Stewart die te zien is op de ‘hoes’ van series 15, Living radio van PAMS, zie afbeelding hieronder.
Claire Stewart heeft – zoals veel andere jinglesingers – ook eigen plaatjes gemaakt. Bijvoorbeeld deze 78-toeren (ja,ja) getiteld Love for you, my daddy, zie ook hieronder. Het is een item uit 1951, dit zou een van haar eerst liedjes op plaat zijn. Wie meer weet of wie dit plaatje heeft, mag zich melden. Graag zelfs!
PAMS-series 15 Living radio, met Claire Stewart op het artwork
Capital of Media maakt jingles voor de Global Top 40
10.03.2022 – Vanaf vandaag bestaat er een heus radioprogramma van de Global Top 40, een hitlijst met een overzicht van de muzikale ontwikkelingen in de wereld. De Global Top 40 Chartshow (waarvan de lijst al sinds 2016 bestaat) kijkt naar de 21 belangrijkste muziekmarkten op alle continenten en brengt op basis daarvan iedere week een overzicht. De lijst met de grootste hits vertegenwoordigt daarmee ruim 70 procent van de wereldwijde muziekmarkt. De maker van de jingles is Anthony Timmers van het jinglebedrijf Capital of Media: “Als klein jongetje fietste ik elke week naar de platenzaak om hét gedrukte exemplaar op te halen. Jarenlang mocht ik de Top 40 audio-edits verzorgen als vormgever van Radio 538 en nu met deze samenwerking gaan we muziekfans over de hele wereld verblijden. Ons redactie- en productieteam maakt vol passie het wekelijkse programma, dat gepresenteerd wordt door Nick Karkazis. Voor de nieuwe chartshow maakten we ook een compleet nieuw jinglepakket.”
Luister naar de eerste aflevering van de Global Top 40.