Intro-jingles werken nog steeds

09.07.2022 – Ze bestaan al heel lang: intro-jingles. Maar ze werken nog steeds. De nieuwste intro-jingles van PURE Jingles voor Sky Radio in Hilversum bewijzen dat.

Een intro-jingle is een jingle die is verwerkt in het intro van een hit. Een intro-jingle valt amper op als jingle, omdat ze in het intro verwerkt zijn, maar ze ‘communiceren’ wél het radiostation. Een truc die al sinds de jaren ’70 wordt toegepast op de radio. PURE schrijft er een compleet persbericht over, daar heten die jingles Power intro’s. “Power intro’s helpen je om nummers uit de ‘A’-rotatie te claimen als onderdeel van het merk van je station”, legt Thomas Giger van PURE Jingles in het persbericht uit. Dus als je een hit (bijvoorbeeld Willy William met Trompeta) op Sky Radio vaak hebt gehoord met de Power intro, en je hoort die hit een keer op NPO Radio 2, dan denken je hersenen onwillekeurig dat je naar Sky Radio luistert, omdat je het ingezongen intro van Sky in je hoofd meezingt. Extra promotie voor Sky Radio! Bij de concurrent! Of in de woorden van het persbericht…: “In radiomarkten die luistercijfers meten met ‘recall’-gebaseerde dagboekmethodes kan een station zelfs extra luistercredits krijgen wanneer mensen alleen dénken dat ze daarnaar hebben geluisterd – zelfs als dat in werkelijkheid een ander station was. Zeker als het andere radiostation geen eigen power intro versie heeft.”

Luister naar het setje dat PURE Jingles van de nieuwe Q2 2022 Power intro’s voor Sky Radio. Met achtereenvolgens Alvaro Soler & Topic – Solo para ti, George Azra – Green greeg grass, Sorona & David Guetta – redruM, Lady Gaga – Hold my hand, Willy William – Trompeta, Kygo Feat. DNCE – Dancing feet, Camia Cabello Feat. Ed Sheeran Bam bam, Lauren Spencer-Smith – Fingers crossed, Benson Boone – Ghost town en OneRepublic – I ain’t worried.

Dit plaatje hoort écht bij Sky Radio summer hits

Universiteit VS zet pagina online over radioreclames (jingles)

06.07.2022 – De universiteit van Maryland in de VS heeft sinds een week een pagina online gezet over Amerikaanse radioreclames, die ze daar verwarrend genoeg ‘jingles’ noemen. (Jingles heten daar ID’s of identification jingles.) De pagina, getiteld ‘The Lost Art of Jingle Writing’, is samengesteld uit een verzameling iconische advertenties gearchiveerd door het Radio Advertising Bureau, de RAB. Een van de beroemdste reclames uit de eerste periode van de Amerikaanse radio was die voor Pepsi-Cola: ‘hit the spot’. Hierboven zie je de bladmuziek en de lyrics ervan, de ‘jingle’ hoor je hier. De website over Amerikaanse radioreclames kun je hier bekijken.

Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

02.07.2022 – Jingles kort +++Jingles kort +++Jingles kort +++ Vorige week is het nieuwe 1Achterhoek van start gegaan. Een streekzender voor de hele achterhoek. Het jinglepakket is geproduceerd door Het Media Atelier uit Emmen onder het label Airbeats Radio Imaging. 1Achterhoek heeft met de slogan ‘Er is maar één achterhoek’ gekozen voor een custom made jinglepakket. Het jinglepakket is ingezongen door Astrid Kunst & Martin van der Starre (zie foto hierboven). In totaal heeft het pakket 10 basis cuts, ramps, shorts en shotguns. Daarnaast is er vormgeving voor nieuws, weer en reclame. De jingles hebben geen gezongen eindjes, de stationsnaam en de slogan worden middenin de jingles gezongen. Het muzikale einde zorgt er voor dat er een soepele overgang is naar de muziek die het station uitzendt. Luister naar de demo.
Jingles kort +++Jingles kort +++Jingles kort +++ Ook Chérie België (een ‘neefje’ van Chérie FM in Frankrijk) heeft nieuwe jingles, en wel van het bedrijf PURE Jingles in Hilversum. Het persbericht maakt niet helemaal duidelijk om wat voor jingles het precies gaat, maar Chérie België is een Soft-AC station met muziek voor de doelgroep 25-45 die het haastige ritme van zijn leven wil vertragen. Een mooi uitgangspunt. Soft-pop jingles dus, custom gemaakt, die je hier kunt horen. Jingles kort +++Jingles kort +++Jingles kort +++

Radio Tour de France van start, mét nieuwe jingles

Tour-presentatoren Gert van ’t Hof (l) en Robbert Meeder – banner NOS

01.07.2022 – Zojuist om 16.00 uur is in Kopenhagen de Tour de France van start gegaan met een tijdrit. En daarmee is ook – voor de 52e keer – Radio de France begonnen. Het bestaande omvangrijke pakket van vormgeving is uitgebreid met 4 algemene jingles en 1 jingle/filler voor de terugblik. Deze zijn gemaakt door KH Music in Utrecht. Dat bedrijf maakt ook de totale vormgeving voor NPO Radio 1. In de jingles hoor je (toch nog) de stem van good old Hans Hogendoorn. Speciaal voor Jingleweb kregen we van de NOS de nieuwe jingles.

Henry Schut presenteert aflevering 1 van de editie 2022 van Radio Tour de France – Still uit stream NOS

En de winnaars zijn…

01.07.2022 – Zoals beloofd maken we vandaag bekend wie een scheurkalender heeft gewonnen door vooraf
Het complete tunesboek te reserveren.

En de winnaars zijn:

The Beatles scheurkalender:

  • Rob Spijkers uit Roermond
  • Math Gobbels uit Vleuten
  • Marco Rodenhuis uit Leeuwarden
  • Walter Beilo uit Vlissingen
  • Igor Ronckers uit Weert

The Rolling Stones scheurkalender:

  • Vincent Schriel uit Rotterdam
  • Fam. C. Lekx uit Zegveld
  • Joost Brink uit Gouda
  • A. Rijkhals uit Oost-Souburg
  • Johan van Loon uit Terheijden

David Bowie scheurkalender:

  • Cor Voortman uit Emmen
  • Jarko Meurs uit Wageningen
  • Dominique Crommen uit Diepenbeek (B)
  • Jos Geijetenbeek uit Nieuwegein
  • Ron Koolen uit Roosendaal

Deze 15 mensen krijgen in september de betreffende kalender toegestuurd via onze uitgever, Edicola in Deventer. Gefeliciteerd allemaal!