Te koop in onze webshop, 14 euro (inclusief verzending), bestel ‘m HIER
Een unicum, het eerste boek in Nederland over de geschiedenis van professionele jingles. “Groot in jinges” volgt Ren Groot, die in januari 1975 met Top Format begint en met het goede voornemen om jingles, commercials en productieplaten naar Amerikaanse snit te verkopen, nadat hij die zelf als jong broekie (DJ en advertentieverkoper) bij CHIN in Toronto heeft leren kennen. Aanvankelijk wordt hij weggehoond door de omroepen. “Jingles? Ach man, we hebben toch het Metropole Orkest.”
Aan de jingle-minded omroepen als TROS en Veronica weet hij een paar toppakketten te verkopen, maar dan is in Nederland de koek meteen op – meer smaken zijn er niet. De landpiraten brengen redding, Atlantis in Rotterdan, Antigoon in Antwerpen. Delta, Hofstad, Keizerstad, Palermo en honderden anderen. Hoe W.B. Tanner-jingles heel Europa doorgaan, maar hoe iedereen bij Top Format een begerig oog laat vallen op de jingles waarmee JAM zich vanuit Dallas tot een koning van de jingles maakt. Hoe dat gaat? het laat zich lezen als een jongensboek. Veel interviews: met Ren Groot, zijn producer en creative rechterhand Bart van Gogh, met Jon Wolfert – de baas van JAM, en met Frank Kok en Lennard Groot – die het bedrijf nu naar het vierde decennia brengen. In 144 pagina’s wordt een openhartige kijk in de keuken gegeven. Tientallen nooit eerder verschenen foto’s, bovendien. Wiealles wil weten over jingles? Hier staat het in!
Te koop voor 14 euro (inclusief verzending) – ga naar de webshop!
Een beeld van de uitreiking van het boek door John de Mol sr, tijdens het verrassingsfeestje dat eind 2005 voor Ren Groot was georganiseerd. John de Mol was directeur bij radio Noordzee, waar Ren Groot had gewerkt en De Mol was “de enige baas waar Ren ooit naar wilde luisteren”. (JB)