Etherische klanken in vormgeving van Brandy


07.02.2010 – De Duitse publieke omroep Deutschland Radio heeft recent een nieuw nationaal radiostation gelanceerd, DRadio Wissen. Na een internationale pitch kreeg Brandy in België de opdracht om de vormgeving te produceren. Het werd een niet alledaags product dat volgens Brandy ver weg blijft van een traditioneel jingleplakket. De vormgeving kreeg de naam “Explore” en bestaat uit 8 thema’s. Elke atmosfeer past bij de inhoud van de programma’s: nieuws, media & boeken, wetenschap, etc. De thema’s combineren etherische sounds en klanken uit het dagelijkse leven. Die zijn terug te vinden in alle elementen waaruit het pakket bestaat. Diverse Europese nieuwszenders hebben volgens Brandy al interesse getoond voor de aanpak waarbij het bedrijf voor die stations werkt aan een vormgeving op maat van hun format en filosofie. De demo hier. (Bron: Brandy).

Italianen leren zingen in het Nederlands

05.02.2010 – Jaren zongen de Nederlandse jinglebedrijven hun pakketten in voor zenders in het buitenland – en daar zijn ze heel bedreven in geworden. Van Spanje tot Kosvo, van Italie tot Noorwegen, ze worden in Nederland gemaakt. Maar voor het eerst zijn de rollen omgekeerd. Het Italiaanse jinglebedrijf JinglesFactory leverde zojuist een jinglepakket af voor Antwerpen FM. “We gebruikten ons eigen koortje”, mailt Loris Meroni, de baas van JF, “maar vulden dat aan met de stemmen van twee Nederlanders, Danny en Pete”. Hoe ze verder heetten, tja, lastig – moeilijke namen hoor, daar in noord-Europa. Het hele gezelschap verbleef in Brussel waar JF een studio heeft, en ze waren er  twee dagen mee bezig. Danny en Pete zijn waarschijnlijk Belgen, want dit dance-soul pakket in de stijl van de seventies en eighties heeft een onvervalst Vlaamse tongval. Luister en oordeel zelf. Er zijn ambities om meer te doen.

Omroep binnenkort tapeloos

03-02-2010 – De Nederlandse Publieke Omroep, RTL Nederland en SBS Broadcasting willen nog dit jaar compleet ‘tapeless’ gaan werken, zo meldt de NVJ op haar website.
In het kader van het project Dutch Media Hub willen de omroepen door samenwerking op 1

0-10-2010 zo ver zijn dat er zonder bandjes gewerkt kan worden. Het project, genaamd ‘10-10-10′, moet bevorderen dat zoveel mogelijk producenten en facilitaire bedrijven in de industrie worden aangesloten op glasvezel.

Deze ontwikkeling betreft natuurlijk vooral TV, want bij de radio en bij audio producenten wordt al een jaar of tien zonder tapes gewerkt, maar met edit programma’s als Dalet, Protools of Adobe Audition.Het is wel het einde van een tijdperk. Want wij jingle-verzamelaars leefden bij de gratie van kopie-bandjes die we van omroepen, producenten, technici of DJ’s kregen. En daar zullen we op 10-10-2010 even nadrukkelijk bij stil staan, een kleine traan wegpinkend.

S2Blue: Nieuwe website – PAMS in Abbey Road

03.02.2010 – De wereld wordt steeds mooier met wat je op Facebook kunt ontdekken. Ook S2blue – het jinglebedrijf in het Britse Leek van Steve England en zijn zoon Simon Prentice (inderdaad: 2x de S) tuigt de site steeds verder op. Met hun hoofdkwartier in sneeuwsfeer ten eerste,al  maar ook met mooie filmpjes van recente jingleproducties. Bovendien hebben ze sinds gisteren een gloednieuwe website.

Heel bijzonder zijn de PAMS-jingles die er te zien zijn voor Manx Carnaby – waarmee ze net een prijs hebben gekregen. Ze werden deze zomer opgenomen in de befaamde Studio 2 van EMI aan Abbey Road in London. Heilige grond, want hier namen The Beatles zo’n 95 procent van al hun hits op. Voor de sessie werd Johnnie Hooper (ex TM, ex TM Century, Thompson en JAM) vanuit Texas overgevlogen en dat liet hij zich geen tweemaal zeggen, als erkend Beatlesfan. Kon-ie mooi een paar akkoorden aanslaan op de piano van Lady Madonna. Mooie foto’s, mooie filmpjes, de laatste demo’s en artwork van de hoesjes op S2Blue

Sonovox demonstratie in 18 seconden

30.01.2010 – Altijd al eens willen weten hoe ze die gekke sonovox-geluidjes maken? Bart van Gogh van Top Format legt het uit in een filmpje van nog geen 18 seconden. One picture tells a thousand words, zeggen ze altijd, en een filmpje zeker het dubbele daarvan, want je ziet precies hoe je dat moet doen: duw twee midden-cones van luidsprekers tegen je strottenhoofd, speel op het toetsenbord de melodie die je wilt hebben en mime tegelijktijdig de woorden mee, die op je jingle moeten komen. Zo simpel als wat, in feite. Alleen moet je wel een stem hebben die er geschikt voor is, en dat geluk valt slechts sommigen ten deel.

Het filmpje staat op Facebook.