Veronica 50 jaar jong of oud?
20.04.2010 – Laat op de woensdagavond van 20 april 1960, vandaag exact 50 jaar geleden, start Radio Veronica met testuitzendingen. De eerste woorden zijn van omroeper Max Groen: “U luistert naar Radio Veronica op 198 meter middengolf, via de 33 meterband korte golf en via de FM”. Het is het begin van een periode waarin Veronica een ijzersterkte naam wordt, maar deze naam ook weer verkwanselt. Waarin grote namen worden aangetrokken, die ook weer vertrekken. En waarin tientallen jinglepakketten worden vervaardigd. Veronica heeft het radio- en TV-landschap in Nederland ingrijpend en onomkeerbaar beïnvloed, inclusief het gebruik van jingles. We staan stil bij deze historische dag met drie jingles, rechtstreeks van de master. Enneuhh… Veronica: gefeliciteerd.
Kikkers in plaats van jingles en muziek
16.04.2010 – Radicaal islamitische milities hebben alle muziek verboden op radiozenders in de Somalische hoofdstad Mogadishu. De Hezb al-Islam-milities zien muziek als westerse verderfelijkheid, en het werd inderdaad hoog tijd dat iemand daar eens iets van zei. Om naast het gesproken woord toch nog iets anders te bieden, zenden sommige radiozenders het geluid van kwakende kikkers uit in plaats van muziek en jingles. Je zou bijna zeggen: misschien mag je de jingles dan wel hebben voor Radio Kikker, een jeugdzender die het net niet haalde en Joop Stokkermans destijds inhuurde voor de muziek. Oei, ja – toch weer muziek, maar niet dus. Sorry! Kwaak.
50 jaar Radio Veronica op 15 CD’s
16.04.2010 – Ook Sony Music pikt een graantje mee van het 50-jarig bestaan van Radio Veronica dat op 18 april officieel gevierd wordt.
De maatschappij komt met een reeks van 5 CD-boxen, met daarop hits en jingles van het jubilerende radiostation, na ja – met wat smokkelen, sommigen platen werden hier nooit een echte hit. “50 Jaar Radio Veronica – The 60’s” is deel 1, en er zijn ook edities voor de jaren ’70, ’80, ’90 en ‘00. Elke CD begint met een jingle (van 192 goed idee tot de uuropener voor 2010), gevolg door hits uit het decennium.
Nieuwe ‘look’ van Nederland 3: de kijker binden
14.04.2010 – Joosten & Kuitenbrouwer en het Engelse beeldbedrijf Red Bee zijn vanaf vrijdag 16 april verantwoordelijk voor het nieuwe gezicht en nieuwe geluid van TV-zender Nederland 3. Ze wonnen de ‘pitch’ voor de opdracht. Door de Europese aanbesteding gooien dus ook buitenlandse bedrijven steeds hogere ogen. Alles moet anders bij ‘3’, om de doelgroep (mannen en vrouwen tussen 20 en 49) nog meer aan de zender te binden. Zowel de vormgeving voor promotie als de STER-leaders zijn aangepast op de ‘belevingswereld” van de kijkers. Die mogen niet te jong en niet te oud zijn. De kijker zelf staat centraal. Die houdt in de promo-filmpjes een logootje in de hand en de kijker wordt als vanzelf een thema binnengetrokken, zoals net- en promotiemanager Jeroen Kramer toelicht. De thema’s zijn: media, reizen, muziek, humor, uitgaan, Europees voetbal en de meer levensbeschouwelijke kanten van het leven.