Tune Radio Tour was bedoeld voor defensie

26.07.2010 – De tune van NOS Radio Tour de France (RtdF) is oorspronkelijk gemaakt als muziek voor een wervingsspot van defensie. De muzieksamensteller van RtdF (Herman van der Velden) hoorde de muziek per toeval in de achtertuin van zijn achterbuurman Rein van den Broek, de maker van de tune. Herman vroeg Rein of hij de muziek mocht voordragen aan de NOS. En zo kon het gebeuren dat de trompetmuziek een jaar later de tune werd (en bleef) van Radio Tour de France. De afgelopen drie weken stond RtdF elke uitzenddag stil bij het 40-jarig jubileum van het programma. Eén keer was dat in de vorm van een vraaggesprek van Steven Dalebout van NOS Radio 1 met de twee makers van de tunes: Rein van den Broek en Paul Natte. En daarin vertelden zij vergeten feiten over de Tourtunes. Luister HIER. Op de foto Rein van den Broek (L) in zijn tijd als trompettist van Ekseption (foto: Beeld en Beluid)

Audio Network: 1000 tunes per maand

10.07.2010 – De tijd dat programmamakers een tune moesten halen van een vinyl album uit de fonotheek ligt (gelukkig) ver achter ons. Talloze bedrijven kwamen er voor in de plaats, waar je muziek online kunt downloaden en meteen betalen. De Engelse gigant Audio Network gaat daarin heel ver. Zo kun je voor een habbekrats (195 pond) een tune laten spelen door het Royal Philharmonic Orchestra, die dat dan weer opneemt in de wereldberoemde Abbey Road studio in London. Componisten als  Debbie Wiseman (ook van de Netwerk tune), Nik Kershaw of (Sir) John Dankworth gaan voor je aan het werk. Elke maand worden er duizend tracks toegevoegd aan het bestand van 30.000 titels. Dat is nog eens wat anders dan weer een tune van Herb Alpert. Of  “just take a Paxton”.

Leaders, logo’s en letters

04.07.2010 – Als jij naast radiovormgeving ook  TV vormgeving interessant vindt, raden wij jou de website van Promax/bda aan. Promax (opgericht in 1955) is ’s werelds grootste organisatie voor promotie en marketing professionals die werkzaam zijn in de (elektronische) media. BDA is ’s werelds grootste vereniging van broadcast-en multimedia-ontwerpers. Er zijn 4000 bedrijven en personen bij Promax/bda aangesloten uit meer dan 65 landen. Jaarlijks is er over de wereld een aantal conferenties waar prijzen worden uitgedeeld. Voor beste leaders, huisstijlen, letters, logo’s en meer … Alle winnende filmpjes staan op de site. Kijk HIER.

Sky Radio 101 FM ….. euhhh, Summer Hits !

01.07.2010 – Nu de mussen door de warmte van het dak vallen is het leuk om even stil te staan bij Sky Radio Summer Hits. Dit internet station doet wat het belooft; non stop zomerhits draaien. Macarena, Boys boys boys en Club Tropicana. Maar vooral de jingles zijn leuk om te horen. Ze zijn namelijk 1 op 1 dezelfde als de ‘normale’ radioversie, maar in plaats van de frequentie “101 FM” zingen de Top Format / JAM zangers steevast een halve tel later “Summer hits”. Leuk om op die manier even op het verkeerde been gezet te worden. Luisteren kan hier.

TM Europe maakt nieuwe jingles voor Radio 8FM

28.06.2010TM Europe, de Nederlandse vertegenwoordiging van TM Studios in Dallas, heeft de nieuwe jingles gemaakt voor Radio 8FM, het commerciële radiostation in Brabant. Het station mocht ‘shoppen’ uit verschillende jingle pakketten en liet een aantal jingles daarvan van het eigen audiologo voorzien en opnieuw inzingen. Het is een uitgebreid pakket geworden. Niet alleen vanwege het aantal tracks, maar vooral ook vanwege het aantal zangers en zangeressen dat eraan meegewerkt heeft.
Het jinglebedrijf in Geldrop haalde zeven verschillende zangstemmen voor dit pakket naar de Brabantse studio. Eén van die stemmen is die van Jodie Kean. Ze had vorig najaar een hit met het nummer ‘Mad World’.
Check HIER de jingle demo van Radio 8FM. TM Europe maakte overigens ook nieuwe jingles voor Radio Regenbogen en Werrepark Radio in Duitsland en Radio Nostalgie in België. Voor dat laatste station werden hitlijsten-tunes gemaakt, onder meer voor “de zatte nonkel” Top 100. Ja, ja, je hoort nog eens wat…