PURE Jingles geeft energie aan NRJ

05.03.2011 – Het legendarische hitradio station NRJ (spreek uit: Energy) in Frankrijk heeft voor de derde keer op rij nieuwe jingles laten maken door PURE Jingles in Hilversum. De opdracht van de nieuwe programmaleider was, volgens het jinglebedrijf zelf, om krachtige jingles te maken die hun tijd ver vooruit zijn. Elke jingles moest een verrassing op zich zijn, een attentie-moment hebben, maar tegelijk passen bij het gevoel van het radiostation. Ga er maar aan staan! Ziehier een gemiddelde briefing van een radiostation richting de producent. Het resultaat werd – na twee maanden werk – een set van 20 custom jingles, die allemaal in verschillende remixes en mix-outs zijn geleverd. Ook kent het pakket een maandelijkse update met power intro’s. Luister en kijk HIER.

Broadcast Magazine over TV tunes en TV jingles

04.03.2011 – Het maartnummer van het vakblad Broadcast Magazine is een special over muziek en audio. Zo is een aantal pagina’s gevuld met een groot artikel over TV-leaders, zendermuziek, idents en bumpers. Het blad heeft gesproken met componisten, muziekuitgevers en rechtenexploitanten. Over TV-tunes, game-muziek, de rechten van een tune, en tot ’s nachts 4 uur in de studio zitten. Van Martijn Schimmer, Stephen Emmer, The Rocketeers, tot Renger Koning en de Buma/Stemra. “In omroepland is beeld altijd de blikvanger, maar hoe zit het met geluid?” vraagt het blad zich af. Renger Koning: “Er zijn simpelweg geen budgetten meer om complete orkesten in te huren voor een jingle of een leader. Men vindt dat muziek gratis moet zijn.” Meer HIER.

S2Blue komt met 5e CD vol commercialmuziek

03.03.2011 – Het woord ‘jingle’ betekent in Engeland en de VS ‘reclame’ of ‘commercial’. Of eigenlijk commercial-muziekje. Een ‘jingle’ heet in die landen meestal een Radio-ID, waarbij ID staat voor identificatie. Om het verwarrender te maken: bedrijven die jingles maken, produceren vaak ook commercials. Of (nog ingewikkelder) bedrijven die Radio-ID’s maken, produceren vaak ook jingles. Ben je daar nog? Hoe het ook zij: het bedrijf S2Blue in Groot-Brittannië heeft deel 5 uitgebracht van de CD-reeks “Jingle World”, met daarop 98 reclamemuziekjes (“commercial jingles”) voor radio en TV. Een demo ervan staat HIER. Daarop hoor je onder meer de commercial Topwash, een remake van de hit Carwash door Rose Royce. S2Blue is van radioveteraan Steve England (foto). Meer over “Jingle World 5” lees je HIER.

SOB jingles terwijl je winkelt in Italië

02.03.2011 SOB Audio Imaging in Naarden heeft leuke video’s online gezet van het opnemen van buitenlandse jingle-pakketten. In januari was er de sessie voor Penny FM in Italië. Penny FM is een station, speciaal ontwikkeld om alle Penny supermarkten in Italië van muziek te voorzien. Inclusief een ochtendshow die zich exclusief richt op het personeel van de winkel!

Kijk op de video vooral naar de steeds wisselende kleding van Hans Everling (elke dag een andere trui…), en zie ook good-old deep voice Pim Roos (zie still uit video). Leuk om te zien is ook de sessie voor Radio Norge Morgenklubben in Noordwegen, want daarin spelen Big Band blazers een grote rol. Mooie jingles ook. Trouwens, SOB Audio Imaging meldt zich ook op de Radiodays Europe. Die worden op 17 en 18 maart gehouden in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

De jingles van … Fluitsma en Van Tijn

21.02.2011 – “Een volle vrijdag … Radio Veronica op drie”. Pompende jingles uit de jaren ’80 op de publieke versie van Radio Veronica.

Fluitsma en Van Tijn - foto Supermercado

Het is een goed bewaard geheim dat deze jingles zijn gemaakt door het producers-duo Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. Inderdaad, de makers van “15 miljoen mensen”, maar ook de producers van “Hemel en aarde” gezongen door Edsilia en “Helden” van The Scene (gebruikt voor de SIRE-promo “De maatschappij dat ben jij!”). In 2008 vroeg Andre van Duin het duo een remake te maken voor de bestaande vormgeving van de Dik Voormekaar Show, te gebruiken op TV. De van oorsprong ‘geleende’ muziekjes van PAMS an andere Amerikaanse jingle-producenten werden door Fluitsma en Van Tijn (wellicht om BUMA-redenen) in een moderne jas gestoken. En zeer verdienstelijk. Luister maar….Fluitsma en Van Tijn demo