07.04.2011 – Cue Creative’s jinglelabel Warp by Cue uit Den Haag heeft speciale jingles gemaakt voor de 500e radioshow van DJ Armin van Buuren, ‘A State of Trance 500’. 5 weken, 5 steden, 5 continenten. Dat is A State of Trance 500, de 500e radioshow van de nummer één deejay van de wereld: Armin van Buuren. De jingles uit Den Haag zijn sinds de start van de tour wereldwijd te horen op meer dan 90 grote radiostations die A State of Trance zullen uitzenden (in Nederland is dat Radio538). Om deze 500e uitzending in stijl en internationaal te vieren, werd er al live uitgezonden vanuit Johannesburg (Zuid-Afrika), Miami (USA), Buenos Aires (Argentinië) en aanstaande zaterdag 9 april 2011 vanuit de uitverkochte Brabanthallen in Den Bosch. Afsluitend zal de tour Sydney aandoen op 16 april as. om de wereldwijde fans en radio luisteraars wederom te trakteren op een avond met ‘s werelds beste dj’s uit de (trance) scene. In 2001 begon Armin van Buuren zijn radioshow ‘A State of Trance’. Collega dj’s verklaarden hem voor gek, omdat dit volgens hen te veel tijd zou kosten. Nu, 10 jaar later, kan Armin trots zijn op ‘z’n kindje’, een radioshow met wekelijks meer dan 15 miljoen luisteraars wereldwijd en een groot voorbeeld voor de vele deejays die volgden met een eigen radioshow. Het speciale, door Warp by Cue geproduceerde jinglepakket, bestaande uit maar liefst 75 jingles speelt een prominente rol tijdens de live uitzendingen. Een demo van de jingles kun je HIER dowlnloaden. (Bron: Warp by Cue.)
Brandy maakt jingle pakket voor jongerenzender
01.04.2011 – MNM, de jongerenzender van de VRT, heeft sinds deze week nieuwe vormgeving, meldt Brandy in Brussel. Daarvoor schreef de publieke omroep een internationale competitie uit. De jingles moesten nauwer aansluiten bij de gewijzigde koers die het station sinds enige tijd volgt. Brandy leverde hiervoor het sterkste creatieve voorstel. Mix N Match, zo heeft Brandy het pakket voor Hot AC formats genoemd, bestaat uit 16 basic cuts, music beds en functionele tunes.
De briefing voor het nieuwe pakket was duidelijk: de jingles moesten passen bij de meest brede waaier van hedendaagse hits, en vooral muzikaal en vriendelijk klinken. Brandy creëerde een nieuw auditief logo dat zowel de stationsnaam als de slogan omvat “Music & More, MNM”. Het is de kern van elke jingle. De jingle producers zetten een koorsound neer die vooral door mannelijke stemmen wordt gedragen, afgewisseld met krachtige vrouwelijke solo’s zorgt dat voor een mooi evenwicht.
Alle jingles, beds en tunes zijn cut per cut te beluisteren via Brandy (bron: Brandy)
Overigens verscheen er eerder een jingle pakket met de naam Mix N Match. TM Studios in Dallas maakte in 2005 jingles onder die pakketnaam voor Mix 102.9 in Dallas Fort Worth, het station dat ooit achter de oude TM Studio was gevestigd. Zie daarvoor TM Studios.
Jinglemaker Ben Freedman over Ben Freedman
Georgina Verbaan voice-over van Kindernet
27.03.2011 – Georgina Verbaan is vanaf 4 april te horen als de voice-over van Kindernet, melden diverse internetsites. “Ik was blij verrast toen ik werd gevraagd om in te spreken voor Kindernet, want ook ik ben opgegroeid met de series die binnenkort weer te zien zijn”, aldus Verbaan. “En binnenkort kan ik ze samen met mijn dochtertje bekijken!” De nieuwe zender voor kinderen tussen 3 en 8 jaar wordt op 4 april gelanceerd en biedt kinderen ‘het beste’ van Nickelodeon en Studio 100. De uitzendingen zijn tussen 06.00 en 15.00 uur. Op de zender zijn zowel nostalgische classics als populaire hedendaagse series en films te zien. De zender noemt onder meer Wickie de Viking, Maja de Bij, Boes, Alfred J. Kwak en Vrouwtje Theelepel. Ook toont Kindernet nieuwe tekenfilms als Dobus, Wizzy & Woppy en Zigby.
Symposium op komst over TV leaders
27.03.2011 – Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum houdt op donderdag 14 april het symposium “Vorm van vermaak; zestig jaar televisievormgeving“. Over audiologo’s, leaders, TV-idents, stationcalls, en meer. Wij als Genootschap radiojingles en -tunes dragen dit symposium natuurlijk een warm hart toe.
Weinig vormgeving zit zo in ons collectieve geheugen als vormgeving op tv. Een leader van een showprogramma, de huisstijl van een omroep of een mooi decor. Maar juist over tv-vormgeving is héél weinig bekend. Tot 14 april. Want dan is er een symposium over het vak, en verschijnt er een overzichtsboek. Over de mooiste tv-vormgeving van de afgelopen zestig jaar, en waarom juist Nederland decennialang voorop liep. Sprekers uit het vak vertellen over hun werk. Over esthetiek en techniek en het spanningsveld ertussen. We besteden aandacht aan een van de invloedrijkste tv-vormgevers van de afgelopen decennia: Frans Schupp. Hij schenkt tijdens het symposium al zijn werk (Toppop, KRO-huisstijlen, Pisa – om maar eens wat te noemen) aan Beeld en Geluid. Maar voordat het wordt gearchiveerd, is deze collectie op deze dag nog eenmaal in zijn geheel te bewonderen. Meer lezen kan HIER. Bron: Beeld en Geluid.