Symposium op komst over TV leaders

27.03.2011 – Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum houdt op donderdag 14 april het symposium “Vorm van vermaak; zestig jaar televisievormgeving“. Over audiologo’s, leaders, TV-idents, stationcalls, en meer. Wij als Genootschap radiojingles en -tunes dragen dit symposium natuurlijk een warm hart toe.
Weinig vormgeving zit zo in ons collectieve geheugen als vormgeving op tv. Een leader van een showprogramma, de huisstijl van een omroep of een mooi decor. Maar juist over tv-vormgeving is héél weinig bekend. Tot 14 april. Want dan is er een symposium over het vak, en verschijnt er een overzichtsboek. Over de mooiste tv-vormgeving van de afgelopen zestig jaar, en waarom juist Nederland decennialang voorop liep. Sprekers uit het vak vertellen over hun werk. Over esthetiek en techniek en het spanningsveld ertussen. We besteden aandacht aan een van de invloedrijkste tv-vormgevers van de afgelopen decennia: Frans Schupp. Hij schenkt tijdens het symposium al zijn werk (Toppop, KRO-huisstijlen, Pisa – om maar eens wat te noemen) aan Beeld en Geluid. Maar voordat het wordt gearchiveerd, is deze collectie op deze dag nog eenmaal in zijn geheel te bewonderen. Meer lezen kan HIER. Bron: Beeld en Geluid.

Jingles Kort ++ Jingles Kort ++ Jingles Kort +++

19.03.2011 – In het in Tivoli Congress Center in Kopenhagen zijn de laatste drie dagen de Radiodays Europe gehouden. Daarbij waren vertegenwoordigers aanwezig van de jingleproducenten Top Format, Brandy en SOB Audio Imaging. +++ Gerucht: Top Format in Haarlem heeft nieuwe jingles gemaakt voor De Gouden Uren van de TROS op Radio 2. De jingles zijn klaar, ons is echter nog niet duidelijk wanneer ze op zender gaan. +++ JinglesFactory in Italië heeft de nieuwe jingles geproduceerd voor Sky FM in de UK. Mooie smooth jingles, waar ze bij JinglesFactory zo goed in zijn. Ook mooi: de Black Song jingles voor JFM. Luister en kijk maar HIER. +++Brandy in België heeft een speciale Kopenhagen editie gemaakt van de CD Jingle Jungle 4. Daarop een aantal pakketten dat niet op Jingle Jungle 4 staat: de twee nieuwste pakketten voor Q Music (zie Jingleweb bericht hieronder), Love it 1 en 2 voor Donna , Close to you 3 voor het Belgische Radio 2 en het klassieke pakket Class One. +++

Zien! De DVD met dik 4 uur Z100 New York

16.03.2011 – Houd jij – net als wij – van jingles? Van radio? Van Z100, van Amerikaanse radio, de Z Morning Zoo, Susan Leigh Taylor, veel cartridges, de JAM jingles uit de jaren ’80 en wil je zien waar Jeroen van Inkel zijn inspiratie haalde? Kijk dan HIER. Want er is een DVD uit met 4 uur en 20 minuten videoshots, gemaakt bij radiostation Z100 in New York door radiofan Ard Vuolo. Maar heb je een hekel aan opgepompte ego’s, 4-seconden-fragmenten, Amerikaanse radio, de Z Morning Zoo, sneue radiotypes en Susan Leigh Taylor? Kijk dan vooral niet. Enneeuuh, wij kijken wel! Met dank aan Peter van Klei.

Nieuwe jingles van Brandy: Maximum Q

14.03.2011 – Q-music zit on air compleet in het nieuw, meldt maker Brandy in Brussel. Het jinglepakket bevat 36 basiscuts. Er is drie maand aan gewerkt samen met de Q-music filialen in België en Nederland. Vormgeving is voor Q-music een tool om de luisteraar te verrassen en aan te geven dat de zender ‘blijft evolueren’. Het nieuwe pakket moest trouw blijven aan de basisprincipes van Q-music, minder gebouwd worden rond soundeffects en super muzikaal zijn. Het sterke auditieve Q-logo is behouden. Toch is het resultaat een uitermate verscheiden en superfunctioneel pakket. Maximum Q bestaat uit 2 delen, alles samen 36 cuts: 16 jingles en 5 functionele tunes, een pakket van 10 short IDs en 5 ramps. De vormgeving wordt elke maand aangevuld met een set Brandy power intros. Luister HIER naar de twee demo’s.  Brandy heeft voor de Nederlandse tak van Q Music een bijzonder geslaagde video gemaakt met de totale programmering van het radiostation. Van Jeroen Kijk in de Vegte tot Jeroen van Inkel. Kijk HIER wat een beetje promo kan doen.

Veronica op z’n Duits?

13.03.2011 – “Opa, kijk ik vond op zolder, een poster van die ouwe boot….” , zou je bijna kunnen zingen. Bij de voorjaarsopruiming komen er doorgaans rare dingen van de Genootschapszolder. Ditmaal een poster, die zeezender Radio Veronica aan het staartje van de jaren zestig blijkbaar heeft laten drukken voor Duitse reclamebureaus – ‘Kom bij ons adverteren’, luidt de boodschap.Misschien hadden ze wel weer zin in zo’n mega-adverteerders als Nur Die, van de kousen, in de eerste jaren van het station was geweest, en die het station voor een faillissement wist te behoeden. De poster hing ooit in een hut op het Veronica-zendschip Norderney, en werd er door een zeezenderfan zorgvuldig afgepulkt, toen het schip een nieuwe eigenaar kreeg, die binnen de hele boel wilde gaan slopen. Gered, nog net. Wie weet wat dit is, mag het komen zeggen. Graag zelfs. Want veel effect heeft de poster destijds in elk geval niet gehad. Nog veel meer merkwaardige ZEEZENDER-dingen in onze “Offshore Days”.