Brandy na pitch maker VRT Radio 1 jingles

15.09.2011Na een internationale pitch is Brandy is Brussel de maker geworden van de nieuwe jingles voor de Vlaamse Radio 1 van de VRT. Sinds goed twee weken is de nieuwe vormgeving op die zender te horen. “Als Radio 1 een fijn glas champagne is, dan moet de vormgeving de bubbels worden in het glas”. Dat was de poëtische omschrijving waarmee Diane Waumans, netmanager van Radio 1, aangaf hoe de nieuwe vormgeving voor de actualiteitenzender van de VRT moest klinken. Het resultaat is een aangepast audio logo en eigentijdse maar vriendelijke jingles. Het pakket bestaat uit 3 top of hours, 12 idents, beds voor de programma’s “De Ochtend” & “Vandaag” en vormgeving voor nieuws, weer en verkeer. Van verschillende idents zijn ook special versies gemaakt voor Sporza, de sportuitzendingen van Radio 1 in België. Het pakket heeft de naam Globe meegekregen. Luister HIER naar het volledige pakket. Nu nog een nieuw kabinet in België…

Keizerstad Radio in Nijmegen stopt ermee

14.09.2011 – Keizerstad Radio in Nijmegen geeft er morgen definitief de brui aan. Het station maakt op 16 september de doorstart als Radio Oranje. Daarmee valt het doek voor een radiolegende, die in september 1982  enthousiast met uitzenden begon. Net als Radio Unique in Amsterdam, Atlantis in Rotterdam of Hofstad in Den Haag begonnen de stations uit onvrede met het matige gehalte van popzender Hilversum III.  Keizerstad zond uit vanuit de  Landkhorstflat, ten zuidoosten van het centrum. Zodra de Radio Controle Dienst een zender had ingeladen kwam een ander alweer in de lucht.  Maar in 1989 verloor Keizerstad de strijd. Het jaar erop waren ze er weer, als legale zender.  Bij Keizerstad waren ze dol op jingles. Ze hadden een gelukkige hand van kiezen, zegt Ren Groot, van jinglefirma Top Format.  De DJ’s gingen zelfs naar de NAB conferenties in Las Vegas of Dallas om de nieuwste radiosnufjes uit Amerika te zien. Eerst kozen ze het beste van Tanner, toen Top Format met JAM begon pakten ze ook de pakketten van de bovenste plank – neem het pakketje ‘KZZP’ alleen al, waarop perfect passende teksten werden ingezongen als ‘Kies Keizerstad, een klasse apart”.  LUISTER naar een compilatie van wat Keizerstad te bieden had.

Pure jingles heeft vernieuwde site

13.09.2011 – Pure jingles (een onderafdeling van VHU Europe in Hilversum) heeft een vernieuwde site met een aardige video erop – onder meer voor de jingles die ze vanuit Hilversum voor het Franse NRJ maakten – in beeld komt een dame die zeer zeker geen “head for radio ‘ heeft – die opmerking is pas te begrijpen wie haar ziet….. Ook zijn er voorbeelden van het laatste jingle- en productiewerk. LEUK.

Ssssstttt…. reclame!

12.09-2011Sinds dit weekend is het geluidsniveau van reclameblokken op de Nederlandse TV aan een maximum gebonden. Een speciale techniek zorgt ervoor dat de kijker de commercials en spots niet als ‘harder’ ervaart dan de rest van de programma’s. Tegelijkertijd stappen de makers en zenders over op HD TV (High Definition). De reclame- en zenderspots zijn verder vanaf nu ook in meer-kanaals audio, waardoor surround effect mogelijk  is. Nederland loopt hiermee voorop in commercial-en promoland in Europa. De minder luide reclameblokken zijn het gevolg van afspraken tussen de zender van de Publieke Omroep, RTL, SBS en de kleine zenders. Dit alles onder leiding van de SPOT.

De wereld herdenkt 9/11. Wij ook!

10.09.2011Hoe koppel je de aanslagen van 11 september 2001 aan het onderwerp jingles? Heel simpel: jingle producent TM/Century in Dallas bracht enkele dagen na de gebeurtenissen een reeks jingles uit onder de noemer “America’s War On Terror”.  Acht nieuws-thema’s in 24 varianten, op de radio te gebruiken onder de verslaggeving over de nasleep van de aanslagen op het WTC in New York en het Pentagon in Washington. Ongelooflijk eigenlijk hoe enkele dagen na deze wereldbedreigende aanslag TM/Century het aandurfde om een set onder deze titel uit te brengen. War On Terror refereert aan de tekst die president George W. Bush uitsprak na de aanslagen, die hij beantwoordde met een War On Terror, een oorlog tegen de terreur. Het Amerikaanse volkslied zit verwerkt in de cuts. Luister nog een keer naar de War on terror demo.

* Bij de afbeelding: de media proberen de veranderingen in de wereld sinds 9/11 samen te vatten: de voorpagina van de VPRO gids van deze week is briljant in z’n eenvoud.