02.10.2011 – Zondag 2 oktober 2011 bestaat de televisie in Nederland op de dag af 60 jaar. Tijd voor een klein cadeautje aan de (oudere) lezers van Jingleweb. Weet jij ook nog hoe je vroeger als kind op zaterdagmiddag met de pyjama aan voor de televisie klaar zat? Voor Floris, Stuif-es-in of Swiebertje? Uit die tijd – of eerder nog – komt een vergeten TV-geluidje: het pauzeteken. De minuten voordat het programma begon moesten op zender gevuld worden. Ooit gebeurde dat met clips. Of een klok in beeld terwijl de laatste plaatjes werden gedraaid. Maar heel vroeger gebeurde dat met een PAUZETEKEN. Een – meest op xylofoon gespeelde – muzikaal tijdsein dat elke 10 seconden te horen was, en dus eigenlijk een audio-klok was. Gevolgd door dé gong van het aloude NTS Journaal, voorloper van het NOS Journaal. Dat geven we jou vandaag cadeau. Bij 60 jaar televisie in Nederland. Gefeliciteerd!
PURE Jingles geeft Radio Contact jingles update
Beroemde NL TV tunes in medley Metropole
Jingles in het zand
26.09.2011 – Jinglebedrijf SOB (Studio Oud Bussem) heeft jingles gemaakt voor een tamelijk bijzondere klant: Mood 92 in Amman – de hoofdstad van Jordanie. Het station, waar ze de hele dag Engels spreken – en Westerse muziek draaien, begon in 2004, en had nieuwe AC-jingles nodig. De 12 cuts sluiten mooi aan bij muziek van Elton John, Stevie Wonder, Celine Dion, George Michael en the Eagles, waar ze ook midden in het zand zo gek op zijn. Het is mooi om te weten in economisch barre tijden, dat ze bijdragen aan een overschot op de handelsbalans: ook voor Penny FM in Italie werden recentelijk jingles gemaakt. In eigen land is SOB te horen als producent voor de Bosch campagne, met een behendige knip van Cold as ice van Foreigner.
Radio 1 broedt op twee maanden ‘Sportzomer’
23.09.2011 – De Tour de France. Het EK Voetbal. De Olympische Spelen. Tennis op Wimbledon – hoeveel sport kan een normaal mens hebben? De NOS denkt al hard na over de invulling van de zomer van 2012. En hoopt door al deze evene- menten op één hoop meer zendtijd in de wacht te slepen dan ooit ervoor. Acht weken lang moet “Studio Sportzomer” dan te horen zijn. Zendermanager Laurens Borst van Radio 1 wil de pro- grammering het liefst twee maanden lang ‘claimen’ en die horizontaal met sport in te vullen. Dat blijkt uit berichten op Villamedia, de website voor journalisten. Zo gaan Langs de Lijn, RadiOlympia en Radio Tour de France een tijdje samen. Zo heetten de Olympische uitzendingen in het verleden namelijk nog: RadioOlympia (de poster hiernaast is van een gelijk- namige bigband uit de jaren twintig). Onze spionnen melden ons dat er ook wordt nagedacht om de vormgeving op te frissen, ook de aloude klanken van Radio Tour de France worden eens kritisch gewogen – sommige jingles gaan 20 jaar mee. Een enkeling zelfs al 30 jaar. “Never change a winning team” – is een mooie slogan in de sport, maar na dertig jaar zit je natuurlijk wel in de veteranenklasse.