Radio 1 broedt op twee maanden ‘Sportzomer’

23.09.2011  – De Tour de France.  Het EK Voetbal. De Olympische Spelen. Tennis op Wimbledon – hoeveel sport kan een normaal mens hebben? De NOS denkt al hard na over de invulling van de zomer van 2012. En hoopt door al deze evene- menten op één hoop meer zendtijd in de wacht te slepen dan ooit ervoor. Acht weken lang moet “Studio Sportzomer” dan te horen zijn.  Zendermanager Laurens Borst van Radio 1 wil de pro- grammering het liefst twee maanden lang ‘claimen’ en die horizontaal met sport in te vullen. Dat blijkt uit berichten op Villamedia, de website voor journalisten.  Zo gaan Langs de Lijn, RadiOlympia en Radio Tour de France een tijdje samen. Zo heetten de Olympische uitzendingen in het verleden namelijk nog: RadioOlympia (de poster hiernaast is van een gelijk- namige bigband uit de jaren twintig). Onze spionnen melden ons dat er ook wordt nagedacht om de vormgeving op te frissen, ook de aloude klanken van Radio Tour de France worden eens kritisch gewogen – sommige jingles gaan 20 jaar mee. Een enkeling zelfs al 30 jaar. “Never change a winning team” – is een mooie slogan in de sport, maar na dertig jaar zit je natuurlijk wel in de veteranenklasse.

RTL Radio kiest voor Belgische Brandy jingles

22.09.2011 RTL Radio in Luxembourg is het najaar ingestapt met een opgefriste audio identiteit, meldt jinglemaker Brandy in België. Dit Belgische consultancy- en productiehuis creëerde een nieuw auditief logo, instrumentale station-idents en functionele vormgeving voor weer en verkeer. Met RTL Radio komt opnieuw een marktleider aankloppen bij Brandy. Het generalistische radiostation vond er een compact maar superfunctioneel imaging pakket. De instrumentale jingles werden zo geproduceerd dat ze zowel in woordblokken als muzikale programma’s passen. Het pakket kreeg de naam “Horizon”. De op maat gemaakte jingles stralen positiviteit, authenticiteit en b etrouwbaarheid uit. Ze zijn gebouwd rond een herkenbaar auditief dubbellogo waarvan de laatste 3 noten ook afzonderlijk zullen worden gebruikt. De akoestische arrangementen klinken actueel door de mix met eigentijdse maar zachte soundeffects. Elk basisthema valt uiteen in verschillende elementen die ook handig zijn bij de branding van liners en spots. De Europese vormgeving van Brandy wordt ook op andere continenten gesmaakt, meldt Brandy-eigenaar Diederik Decraene in mooi Bels. Na Europa, Azië en Noord-Amerika gaat begin oktober ook in Zuid-Amerika een Brandy-pakket on air. Binnenkort meer hierover op Jingleweb. (bron: Brandy). Luister HIER naar de demo, waarin een selectie uit het pakket (voorzien van een Luxemburgse voice over).

Fab! – de allerbeste Beatles jingles ooit

20.09.2011 – Ziezo, net terug van ’n paar dagen Liverpool – zo gaat dat als je dochter Beatles- fan wordt. Liverpool slaat flink munt uit The Beatles. Het vliegveld waar je aankomt, heet al John Lennon Liverpool Airport. Briljante slogan: Above us only sky.  Op een site als deze brengt zelfs zo’n onderwerp je dan weer bij de jingle. PAMS in Dallas maakte in 1964 een Beatles-pakket (series 26d). Toen was de Beatlemania op het kookpunt. In Europa bekend geworden door Radio London en Veronica (waar ze door de dj’s werden nagezongen). Onbekend, maar veel beter waren evenwel de Beatles jingles van jinglemaker Pepper Tanner voor WHK, die in Cleveland het Beatles optreden verzorgde.  Voor het eerst na al die jaren te horen. Klasse! Luister en oordeel zelf: Pepper Tanner – WHK BEATLES

Treurlied bij het einde van Keizerstad

19.09.2011 – Keizerstad in Nijmegen bestaat niet meer, op woensdag 15 september was het gedaan met de zender. Het was natuurlijk heel erg passend dat de zender, die zoveel jingles door de programma’s klutste, ook uit de lucht zou gaan met een jingle, en dat deden ze dan ook: Top Format maakte een remake van het stationsliedje, dat ze in de jaren tachtig veel gebruikten. Treur maar lekker mee, en luister HIER.

PURE Jingles produceert voor RTL2 en NRJ

17.09.2011 – Een mens kan zich rare dingen afvragen. Zoals: waarom is het de laatste maanden zo rustig geweest rondom PURE Jingles? De reden: ze maakten in alle stilte de nieuwe jingles voor het Franse hitstation NRJ en het pop-rock merk RTL2. Het pakket voor NRJ bestaat uit 46 jingles, verdeeld over 10 cuts. De commercial hitradio jingles zijn gebaseerd op de laatste muzikale trends. Het pakket voor RTL2 daarentegen telt 5 custom themes. Ze klinken modern, maar grijpen terug op de muziek van de laatste tientallen jaren. Eén van de gitaristen was blij dat-ie een keer geen U2 akkoorden hoefde te spelen! De jingles horen? Luister HIER naar de NRJ jingles!