27.10.2011 – Happy X-mas, war is over. Chrismas was a friend of mine. Do they know it’s Christmas time at all – en andere krakers, die je plotseling zo moe weten te maken. Ze zijn allemaal alweer te horen op Sky radio, 24 uur per dag, 7 dagen in de week . Goddank niet op FM, maar via het internet. Sky – The Christmas station is alweer opgetuigd voor 2011. De pepernoten liggen nog maar amper in de winkel, maar Sky is alweer in de allerhoogste kerstsferen. In Amerika halen radiozenders traditioneel hun hoogste omzet rond de kerst, in Nederland zijn we ook al aardig op weg. Enfin, een manier om nu al de kerstjingles te horen die Wise Buddah recentelijk voor Sky Radio heeft gebakken. Er gaan geruchten dat je met de wedstrijden op The Christmas station alvast Paaseieren, een Pinkstervink en een midzomernacht-dans kunt winnen, maar dat moeten we nog even checken.
JF: rustige jingles voor Palermo
26.10.2011 – JF in Italië (inmiddels de afkorting van Jingle Factory) heeft zojuist nieuwe jingles af voor Epic Radio inPalermo. Deze stad op Sicilië is de gevaarlijkste van het land, maar dat hoor je niet af aan deze RUSTIGE JINGLES met een Engelse slogan. Het nieuwe Epic Radio draait soft spul, de rustige kant van de jazz en de al even vederlichte kant van de soul en de blues. Scheutje funk soms. Ze keken aardig naar hoe JAM dit soort werk deed. En leenden zelfs de stem van John Wells, de aloude voice over van JAM uit Dallas.
Ritselende nylonkousen: reclamegeschiedenis
25.10.2011 – Even stilstaan nu bij nylonkousen van Nur Die! Hoe dat zo? Het is 50 jaar geleden dat Radio Veronica zichzelf met de kousen op de kaart zette als effectief reclame-medium. Na anderhalf jaar uitzenden waren adverteerders ver te zoeken; kortlopende contractjes vaak van onbeduidende adverteer- ders. Dat veranderde toen de Duitse kousenfabriek Nur Die een ton aan reclamegeld wegzette op Veronica. Daartoe bewogen door Dirk Verweij, die met zijn kousenfabriek in Hilversum zaken deed met de Duitsers. Twintig spotjes per dag, twee per uur, werden er in het najaar van 1961 uitge- zonden. De broers Verweij sponnen er ook garen bij – zij importeerden Nur Die namelijk. Weldra was de omzet ver- tienvoudigd. Dat zagen de reclamebureaus ook. Vanaf dat moment zat de advertentie-portefeuille vol. Tony Vos sprak de tekst in: “Let op Nur Die. Nu ook in Nederland. Let op Nur Die. Want dat is het. Nur Die”. Op ‘Mexico’ van Bob Moore, een sessiemuzikant uit Nashville. Opgenomen op 19 juni 1961 en HIER te zien. Ook geinig? De hippe mashup versie die Snoop Dogg ervan maakte. Moore gaf ook Joost Ver- hoeven op Noordzee een tune; Hooten trumpet (vergeet de omschrijving in ’n offshore-discografie als Bobby Moore – Wooden Trumpets, want dat zijn drie fouten in vier woorden).Bij de foto: nee, zo zag de Borkum Riff er in werkelijkheid nooit uit, het eerste schip van Veronica, maar met letters op de zijkant zou het heel wat meer op de opvolger (de Norderney) hebben geleken. Oordeel zelf over deze moedwillige vervalsing. Originele foto: Jan Louwen.
Eindelijk weer ’n échte jingle DEMO, van NOVAZ
TM’s Tomorrow Radio – voor 125 dollar
21.10.2011 – In 1977 bracht TM in Dallas een LP uit met als titel ‘Tomorrow Radio” – een parodie op radiostations die steeds maar weer op zoek waren naar nieuwe formats, en programmadirecteuren die doodsbenauwd waren voor hun baantje. Net echt dus. Op deze LP komt TM zelf met leuke format-ideetjes: Kiddie Radio en Punk radio (met de hitsong: Gonna whip my cow). Met op de B- kant wat aar- dige TM demos. Het was dé klapper van de NAB beurs in 1977 en in de jaren erna in groeiende mate een collector’s item. LUISTER hier naar de inhoud en lees reacties van radiomakers, die met plezier nog eens terugdenken aan Tomorrow’s Radio. Op E-bay wordt er deze maand eentje aangeboden. De prijs is inmiddels opgelopen tot 125 dollar. Maar er staat wel een mooie afbeelding van de hoes bij en da’s ook zeldzaam. Pik in, het is winter.