07.01.2023 – De Dik Voormekaar Show komt – zo goed als zeker – nooit meer terug. Dat valt op te maken uit een gesprek dat Felix Meurders vanmorgen had in zijn programma FM op 5 op NPO Radio 5 met de makers van de Dik Voormekaar Show, André van Duin (75) en Ferry de Groot (72). Vandaag bestaat het programma precies 50 jaar (begonnen op zondag 7 januari 1973 op Radio Noordzee). “Komt het ooit nog terug?”, wilde Felix natuurlijk weten. “Nee, daar kunnen we nu niet meer mee komen, nee”, zegt Van Duin. Ferry de Groot voegt toe: “Tegenwoordig gaan ze Pietje Bell al bijna verbieden, dus het is een beetje lastig in deze tijd”. De tijden, de humor en de radio zijn veranderd, en daarmee valt feitelijk het doek voor een nieuwe reeks uitzending van de Dik Voormekaar Show.
Luister hier naar het complete gesprek met de heren Van Duin en De Groot, vanmorgen om 10.15 uur op NPO Radio 5. En luister dan even helemaal tot het einde…
06.01.2023 – De Dik Voormekaar Show bestaat morgen – zaterdag 7 januari 2023 – precies 50 jaar. Gefeliciteerd aan beide makers, André van Duin en Ferry de Groot. Voor André van Duin was het altijd nog het leukste dat hij ooit heeft gedaan, zei hij deze week nog in “10 vragen” met Rob Kemps op SBS6. De Dik Voormekaar Show werd op 6 november 2019, toen de radio precies 50 jaar bestond, uitgeroepen tot het beste radioprogramma van honderd jaar radio. De eerste aflevering werd uitgezonden op zondag 7 januari 1973 op zeezender Radio Noordzee Internationaal.
Speciaal vanwege het 50-jarig bestaan brengen wij een audio-saluut aan de makers: “50 jaar Dik Voormekaar Show in 50 jingles”. Met een bloemlezing van vormgeving uit de diverse uitzendperiodes: Radio Noordzee Internationaal (1973-1974), NCRV radio (1974-1985), TROS radio (2000-2003) en TROS TV (2009). Samengesteld door Jingleweb, de bijzondere player is gemaakt door Ad Mulders van CSN Media.
André en Ferry plukten hun tunes en jingles vooral van platen met librarymuziek of rare geluiden. De 5 platen op de foto zijn het meest leeg geroofd: van de vallende koffie tot de dichtvallende deur, alles staat er op. De jingle-aubade 50 jaar Dik Voormekaar in 50 jingles kun je HIER HOREN.
De 5 platen waarvan André van Duin en Ferry de Groot de meeste vormgeving haalden voor de Dik Voormekaar Show
Eerder kregen radiomakers Edwin Evers (2018) en Felix Meurders (2016) ook al een soortgelijke audio-aubade.
02.02.2023 – NPO Radio 4 heet vanaf vandaag NPO klassiek. De programma’s en de presentatoren blijven hetzelfde. Wat wél verandert, is de vormgeving. Sinds vanochtend zijn er nieuwe tunes en een nieuwe stationcall. Die zijn gemaakt door KH Music van muzikant Jeroen Kuitenbrouwer en zijn team.
De eerdere pakketten van KH Music voor NPO radio 4 liepen van 2005-2009, 2009-2014 en 2014-2022.
Jeroen Kuitenbrouwer en zijn team maken al jaren vormgeving voor radio, tv en meer. Wat de publieke rtv-zenders betreft is KH Music de vaste producent voor NPO Radio 1, NPO Klassiek, voor TV NPO 1 en NPO 2, het bedrijf maakte ook de audio-logo’s van onder meer de EO en KRO-NCRV. De uitleg van de stap hoor je uitgelegd door zendercoördinator Simone Meijer. Zie ook deze korte video.
Presentator Selma van Dijk, met nieuwe plopkap natuurlijk – foto NPO Klassiek
01.01.2023 – Wij, de makers van Jingleweb (Jelle Boonstra en Benno Roozen) wensen jou en jullie een gelukkig, gezond en jinglerijk 2023 toe.
++++
Jingleproducent JAM in Dallas en topman Jon Wolfert hebben er een jaar aan gewerkt en er héél veel geld mee verdiend. Maar de oorspronkelijke jingles zijn nooit op de radio geweest. Latere remakes en resings wel. In Nederland onder meer bij NOS Langs de Lijn, Radio Tour de France, RadiOlympia en Keizerstad radio. Naam van het project: Superadio.
Het is 22 maart 1982. Rick Sklar, vice-president programmering voor de radiodivisie van mediagigant ABC, komt met het idee om een ABC radio-satellietmuzieknetwerk te beginnen genaamd Superadio. (Met één r.) Het plan was om via satelliet een Top 40-format aan te bieden aan stations in de hele VS. (Zie dit artikel in de New York Times). De jingles zouden worden gemaakt door JAM. En dus belde Rick Sklar met JAM-boss Jon Wolfert en zei: “This is the call you’ll never forget!” (“Dit is het telefoontje dat je nooit zult vergeten”.) En zo was het ook.
Radioboss Rick Sklar (l) met Beatles-zanger John Lennon
Er waren grote, héél grote radionamen aangetrokken om op het netwerk te gaan presenteren. Daaronder Dan Ingram, Dick Purton, Ron Lundy, Lary Lujack en Robert W.Morgan. Er was zelfs al een stationsdemo gemaakt. De programmering zou deels centraal geregeld zijn en deels lokaal, door elke zender anders in te vullen. Vensterprogrammering ging dat later in Nederland heten.
Het grote Superadio-idee was tot op jingle-niveau uitgewerkt (zie de handleiding). Het eerste deel van een jingle zou ‘centraal’ worden gedraaid, en op een pieptoon zouden de netwerkzenders (affiliates) het tweede deel starten. Daarna zou het ‘centrale station’ weer de plaat starten. Het pakket bestond dus onder meer uit een aantal fronts en backs (begin- en eindjingles) die in toonhoogte precies bij elkaar pasten. De beginjingle had een algemene tekst, de eindjingle bevatte de naam van het station.
De 24-uurs-klok van Superadio
Rick Sklar
De jingles werden in eerste instantie ingezongen op niet bestaande stations zoals WJAM (JAM), WSPR (Superadio) en WJCP (JAM Creative Productions). Dat was natuurlijk omdat er in eerste instantie nog geen stations zich hadden aangemeld om mee te doen.
En guess what?! Het hele project is nooit van de grond gekomen. Omdat de verkopers van het concept het niet loyaal verkochten. En omdat het andere ABC activiteiten zou ondermijnen, stelt Jon jaren Wolfert later. Bovendien was het voor veel lokale radiostation erg duur. Vergelijkbare concepten van de concurrentie zouden een radiostation 1000 Dollar kosten, waar grote stations aan ABC tot wel 1 miljoen Dollar moesten betalen.
En dus sloten zich te weinig zenders aan bij het netwerk. Daarop kon de bedrijfsleiding van netwerk ABC niet anders doen dan het project stop zetten, amper drie weken vóór de officiële start! Dit ondanks de enorme investeringen en het grote aantal geproduceerde jingles. (Zie daarover dit artikel in de New York Times van 23 juni 1982). Het idee was simpelweg zijn tijd té ver vooruit. Tegenwoordig bestaan er veel van dit soort netwerken. 1982 was net iets te vroeg.
Rick Sklar
De handleiding van Superadio
Jon bracht met JAM uiteindelijk delen uit het jinglepakket alsnog op de markt onder de naam Good time radio, WGBB in Long Island was de klant die de jingles wel wilde programmeren. In Nederland volgde de NOS (met Langs de Lijn, Radio Tour de France en RadiOlympia), evenals Keizerstad radio.
29.12.2022 – Kinderen van 60 jaar of ouder (zijn wij niet allemaal kind gebleven?) kennen wellicht het kinderprogramma De Verrekijker nog wel. Een soort jeugdjournaal voor kinderen van 7 tot 13 jaar, uitgezonden van 18 april 1956 tot 24 september 1972 door de NTS (later NOS).
Een aflevering van 10 minuten bestond uit 3 reportages uit het buitenland met aandacht voor de manier waarop kinderen in het buitenland leven, spelen en leren. Daarnaast werd de geschiedenis en cultuur van het land toegelicht. De filmitems waren afkomstig uit het buitenland, aangeboden door Children’s International Newsreel, en voorzien van een Nederlandse voice-over. Makers waren Hans Beumer en Ria Dohmen (regie) en Cor de Jager (camera).
De tune van De Verrekijker is gespeeld door het Celebrity Symphony Orchestra en heet Ode a tepsichore. Terpsichore (Grieks: Τερψιχόρη) is een van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Haar naam betekent ‘Zij die graag danst’. De track is uitgekomen op het library-label De Wolfe, en later ook op een plaat uit de grote reeks Sounds Spectacular, in dit geval Vol. 4.