Je vergeet ze niet: Remarkable mouth commercials

22.12.2022 – Wie ze een keer heeft gezien, vergeet ze nooit meer. De lange reeks van TV-commercials voor Amerikaanse radiostations, gemaakt onder de naam “Remarkable mouth”-commercials, ook wel hot lips genoemd. Ze werden gemaakt vanaf halverwege de jaren ’70. Je hoort in elke commercial een strakke audiomontage van dj’s, jingles en hits van 1 radiostation, en een aantrekkelijke actrice doet ze in beeld 100 % lip-sync na. Simpel concept, maar zéér doeltreffend. In de loop der jaren moeten er honderden van zijn gemaakt. Vele Amerikaanse modellen verdienden er geld mee, zoals Symba Smith, Kelly Harmon, Debbie Shelton, Chris Delisle en Karen Newman. Allemaal wereldberoemd in de VS.

Het concept is bedacht door Chuck Blore, die als programmeur net het fameuze radiostation KFWB (Color Radio) in Los Angeles had verlaten. Hij richtte een reclamebureau op dat spoedig baanbrekende producties afleverde, waaronder de “remarkable mouth”-reeks, die oorspronkelijk voor KIIS was gemaakt. De spots deden het – natuurlijk (want zéér toegankelijk) – zo goed dat ze in no-time voor vele station in de hele VS werden gemaakt. In een pre-set studio werden ze zo ongeveer aan de lopende band opgenomen.

Er waren trouwens nog wel een na-apers in the business van dit concept. Zo maakte WADL in Detroit een TV-commercial die wel heel veel leek op die van Chuck Blore. Wat WADL direct kwam te staan op een heuse rechtszaak. Chuck Blore overleed in juli 2021 op 92-jarige leeftijd.

Hier zie je een hele reeks van Remarkable mouth commercials, en hier drie mooie voor WABC in New York.

Tunes en jingles: het origineel deel 2 – RTL Late Night door Stephen Emmer

Humberto Tan – RTL Late Night – foto NPO3FM

17.12.2022 – In onze recent gestarte reeks “het origineel” vandaag het origineel van de tune van RTL Late Night met Umberto Tan, op initiatief van Jingleweb-fan en -tipgever Albert Pleijsier. Deze TV-muziek is in 2014 gemaakt door Stephen Emmer, die honderden of mogelijk duizenden TV-tunes op zijn naam heeft staan.

De muziek van RTL Late Night is gebaseerd op Luther Vandross met She’s a super lady. “Dat was de wens van Humberto zelve”, schrijft Stephen ons desgevraagd. Emmer heeft alle instrumenten zelf ingespeeld (zoals muzikanten dat noemen). “Behalve de blazers”, voegt Stephen eraan toe, “dat was Rik Mol aangevuld met samples. De kunst was om het zo leeg mogelijk te laten, wat voor kortere muziek weinig overlaat voor de boodschap van de afzender en herkenning van de muziek. Maar ik vond ‘m zelf goed gelukt binnen die omstandigheden”, zegt Stephen Emmer daar nu over. Overigens; Rik Mol is sinds 2016 in dienst van het fameuze Metropole Orkest.

Luister naar Luther Vandross – She’s a Super Lady
En luister hieronder naar ‘het origineel’: Stephen Emmer – RTL Late Night

Suggesties of vragen voor deze rubriek, mail ons.

Brandy levert 9e set jingles af bij Contact

08.12.2022 – Jingleproducent Brandy in Brussel en de Franse regionale zender Contact trekken al 15 jaar samen op. De nieuwste jingleproductie omvat 10 jingles met een compleet nieuw sonic-audiologo én een nieuwe slogan: Le Meilleur Mix (de beste mix). Het is inmiddels het 9e jinglepakket dat Brandy (ook consultant) voor Contact maakt. Luister naar de demo.

Flevolandjingles van Sonic Spring krijgen kerstbellen

05.12.2022 – DJ en jinglemaker Maurice Verschuuren heeft de laatste weken in een Kerstpak zijn werk gedaan. Het resultaat: de kerstvormgeving voor de regionale zender Omroep Flevoland. Dat station heeft sinds de nazomer compleet nieuwe vormgeving van Sonic Spring in het Brabantse Berkel-Enschot. Daar zijn nu de kerstbellen en de vuurwerkpijlen bij gekomen. En natuurlijk Rudolph. Luister hier naar de kerstjingles van Flevoland. Ho-ho-hoooh.

Tunes en jingles: het origineel deel 1

Pet Shops Boys – foto Actionpress – Peter Clay

01.12.2022 – Makers van radioprogramma’s gebruiken allerlei bronnen om te kiezen voor een bepaalde tune of jingle. Presentator Willemijn Veenhoven van de Nieuws BV op NPO Radio 1 was fan van de Pet Shop Boys en vroeg daarom tunesmaker Jeroen Kuitenbrouwer om de nieuwe tune van het programma te baseren op Love is a Bourgeois construct van dit Britse muzikantenduo. Was ook hoorbaar is:

Gerard Ekdom had een andere inspiratiebron voor de jingles die hij gebruikte voor Ekstra Weekend, dat hij samen presenteerde met Michiel Veenstra; de Amerikaanse tekenfilmserie Cow and chicken, dat eind jaren ’90 populair was en werd uitgezonden op Cartoon Network. Jinglebedrijf Top Format in Haarlem maakte er een mooie nieuwe versie van.

Heb jij een leuke suggestie voor deze rubriek? Mail het ons!