08.03.2012 – PURE Jingles is er. En Brandy. Reelword Europe is er, evenals BCI. En SOB Audio Imaging. Dave Foxx spreekt. En Diederick Huizinga. En Giel Beelen. De Radiodays Europe zijn dit jaar op 15 en 16 maart in Barcelona, zo is te lezen op hun website. En er zijn veel jinglebedrijven. Sommige bezoeken enkel. Anderen brengen speciaal een demo-CD uit. Eén van hen is Brandy in Brussel. Zij komen met Jingle Jungle 5. Leuk artwork. En mooie jingles. Luister hier. En nu we het toch over Brandy hebben: het Brusselse bedrijf heeft ook nieuwe jingles opgenomen voor marktleider Souvenirs Garantis in Québec (Canada). Leuke good feeling jingles, in het Frans gezongen, een resing van de meeste cuts uit het La Viva pakket. LUISTER en oordeel zelf.
NOS herdenkt, maar heeft niks
04.03.2012 – op 25 maart is het zo ver, dan zendt de NOS de 10.000ste aflevering uit van Langs de Lijn, inmiddels een klassieker van de Nederlandse radio. De NOS wil daar iets bijzonders van maken: en jingles, tunes en fragmenten draaien van oude uitzendingen. “Helaas zijn de uitzendingen van voor 1970 niet bewaard gebleven, waardoor geen opnamen beschikbaar zijn van de eerste uitzending op 1 januari 1967. Verslaggever Jaap Bax deed daarin telefonisch verslag van de wedstrijd Haarlem-Veendam, aldus de NOS, die de luisteraars oproept de betreffende uitzending op te sturen, al tenminste ooit iemand de moeite heeft gedaan om een bandje te laten meelopen. Ook andere uitzendingen van vóór 1970 zijn meer dan welkom, alle donaties en giften kunnen worden aangemeld op langs.de.lijn@nos.nl
Alles moet anders met het journaal
01.03.2012 – Het moet anders bij het NOS Journaal. Sneller, flitsender vooral. Een nieuwe decor en nieuwe leaders, en nieuwe leadermuziek moeten de zaak opschudden. Hoofdredacteur Marcel Gelauff kondigde dat aan in De Volkskrant. Nog voor de zomer, zei hij er, zal de nieuwe tune te horen zijn. De snelle vergrijzing van het Journaal-publiek baart Gelauff zorgen, vooral omdat zijn publiek sneller vergrijst dan de rest van demografisch Nederland. Het moet dus allemaal heel anders met het Journaal, zei hij in het ochtendblad. “Omdat je moet meegaan met je tijd. Deze vorm staat er straks zeven jaar – jij loopt ook niet zeven jaar in dezelfde jurk. Inhoud blijft vooropstaan; maar soms moet je ook vernieuwen om het vernieuwen.” De inhoud blijft zeer degelijk zoals van een A-merk uit de Top 10 verwacht mag worden – aldus de hoofdredacteur. In 2005 nam het Journaal de huidige leaders in gebruik, waarvan alle muziek werd geschreven door Stephen Emmer. Het is nog niet bekend wie de nieuwe tunes zal maken, tegenwoordig wordt daar een ‘pitch’ voor belegd waar gegadigden hun ideeën kunnen laten horen. Emmer schrijft op zijn site wel: “Currently working on several Dutch television music rebranding projects”. Er valt binnenkort nog meer werk te verdelen. De NOS denkt vanwege de Olympische spelen en het EK, plus de gebruikelijke sportriedel van de Tour en Wimbledon, aan drie maanden achtereen een ‘Sportzomer op radio 1’. Ook daar hoort nieuwe vormgeving bij.