20.03.2012 – Ze zijn er helemaal klaar voor, de voorpret dendert er al vanaf bij Langs de Lijn, dat komende zondag begint aan de 10.000ste aflevering. Wees er bij, want u bent 45 jaar ouder als de 20.000ste aflevering de ether in gaat. Een live uitzending, feest bij Beeld & Geluid met enkele van de oude garde die hun carrière bij het sportprogramma begonnen. Nadat Met het oog op morgen de tune van Reinhard Mey heeft aangepast, is Langs de Lijn het programma geworden met de langstlopende originele tune. Iedereen herkent Chump Change van Quincy Jones bij de eerste tonen. De meeste programma’s passen om de zoveel jaren hun vormgeving aan, Langs de Lijn deed dat nooit. Het is net als met goede wijn: als je het maar lang genoeg laat liggen, wordt de smaak er vanzelf beter op. Dan wordt ook de tune een instituut. De NOS meldde op de eigen site aanvankelijk dat Chump Change al door Nederland schalde op 1 januari 1967. We moesten de feestcommissie voor verdere dwalingen behoeden,. Chump Change werd pas in 1972 geschreven door Quincy Jones, het nummer verscheen voor het eerst in 1973 op de plaat en pas in 1974 was de tune met regelmaat in ‘Hilversum’ te horen. Maar Radio Noordzee was er vroeger bij, die gebruikte de tune al in 1973 bij sportprogramma’s vanaf zendschip de Mebo II. Inmiddels hebben ze bij de redactie van het sportprogramma de adviezen ter harte genomen (ze schrijven nu dat de tune al ‘sinds jaar en dag’ wordt gebruikt). Lees hier EERDERE INFORMATIE over de tune – daar is ook een versie met strings in plaats van brass. Even een aanvulling nog: Chump Change werd geschreven als tune voor een CBS-quiz en Bill Cosby, die bij CBS produceerde, ‘schreef mee’ aan de tune. Hij krijgt als medecomponist bij elke uitzending nog een rijksdaalder of twee overgemaakt. Chump Change betekent letterlijk kleingeld, maar dit zijn toch best aardige grijpstuivers.
Muziek in de reclame
16.03.2012 – Muziek in de reclame, wij gaan er niet zo over, want wij zijn meer van de jingles. Toch komen er regelmatig mailtjes over. Wie maakte die geinige muziek toch bij de nieuwe televisiecommercial van Karwei? En zo. We weten toevallig te melden dat het ‘Mystery repeats’ is, van Pete Philly & Perquisite. Dat is geen parate kennis. Dit soort antwoorden kun je namelijk opdoen op een leuke SITE, die welovereclame.nl heet. Daar zijn de reclamehits van dit moment op te zoeken en vaak ook te beluisteren. De site is ook leuk voor mensen die een inventarisatie willen van huisdieren in de reclame. En een top tien van leukste reclamespots van over de grenzen.
DJ’s als Top Format zangers
14.03.2012 – Het is een oud gezegde: DJ’s zijn gemankeerde popsterren. Helaas met zelf net te weinig talent om het te maken, maar het aan- en afkondigen van plaatjes is dan altijd nog een goede tweede. Dat wordt wel heel letterlijk genomen bij de nieuwe campagne van Radio Nova in Finland op dit GEINIGE FIMPJE zie je Ile Jokinen & Minna Kuukkaze eerst zingen als Whitney Houston, daarna doen ze net alsof ze ook de stationsjinhgles samen zingen – in de hoek van de studio zit daarvoor ’n live orkestje. Wij weten beter, het zijn de stemmen van Top Format. Geen Helsinki maar Haarlem.
Top Format krijgt nog deze week nieuwe site
13.03.2012 – Als alles meezit heeft jingleproducent Top Format uit Haarlem later deze week een nieuwe internetsite. Dat meldt ons directeur Frank Kok. Op de nieuwe website onder meer de nieuwe producties voor VLR in Denemarken, maar ook voor Radio 5 en 6. Verder het nieuwe pakket van Omroep Gelderland. Ook zal de nieuwe vormgeving van Lite TV erop te zien zijn. Kijk HIER of lees later deze week meer op Jingleweb. O ja, ook Top Format staat deze week op de Radiodays Europe in Barcelona.
Jeroen van Inkel: “Het gaat om passie”
10.03.2012 – 10.03.2012 – “Het gaat om passie. Ik zit nog regelmatig ’s avonds thuis jingles te maken of bedjes te knippen”, zei DJ Jeroen van Inkel vorige week nog in Broadcast Magazine. Jinglebedrijf Novaz in Berkel-Enschot (bij Tilburg) maakte voor Jeroen z’n drivetime show (dagelijks tussen 16.00 en 19.00 uur op Q Music) een pakket van 5 custom jingles. Het idee was iets te maken met de muzikaliteit en power van Dallas in haar hoogtijdagen, maar dan in versie 2.0. Het pakket kreeg de naam The Champ mee. Luister HIER.