Omissie Langs de Lijn tune rechtgezet
25.03.2012 – Hulde aan de NOS, dat vanmiddag de 10.000ste uitzending van Langs de Lijn viert. Met stelligheid had de Langs de Lijn redactie deze week verkondigd, dat Chump Change van Quincy Jones al sinds 1 januari 1967 de vaste tune is geweest. Vanaf dag één dus. Het Genootschap besloot het fameuze radioprogramma voor verdere omissies te behoeden (de plaat werd pas 5 jaar na de start van Langs de Lijn door Quincy gemaakt) en dat hebben ze inmiddels netjes rechtgezet. Ook de Volkskrant, die gisteren in het mediakatern aandacht besteedde aan deze bijzondere verjaardag op de radio, schreef erover, kijk maar. En gefeliciteerd natuurlijk! Zet hem op vanmiddag,
Wereldberoemde Wisseloordstudio’s weer open
23.03.2012 – Niet alleen de Rolling Stones en Michael Jackson namen er platen op. Er werden ook vele honderden jingles gemaakt. De Wisseloord Studio’s in Hilversum. Na een grondige verbouwing die anderhalf jaar duurde gaan zondag 25 maart de deuren van de fameuze studio’s weer open. Het was Philips, die in 1978 de studio opzette als vaste opnameplek voor de artiesten op het eigen label. De lomerrijke plek in de bossen net buiten Hilversum was goed verscholen en dus zeer geschikt voor de wereldberoemde artiesten, waaronder ook Elton John, E.L.O. en The Police. Het feit dat aan de overkant Toon Hermans woonde zal niet van belang zijn geweest. De verbouwde studio’s, met 5.1 en 10.1 Surrond, zijn voorzien van de nieuwste (digitale) technieken. Een paar voorbeelden van de jingles die in Wisseloord zijn opgenomen? De nooit uitgezonden jingles voor de TROS met de afgekeurde slogan ‘De mensen die het maken zitten bij de TROS’, opgenomen 20 – 22 juli 1988. Ook de voorgangers TROS Best Show 1 en 2 zijn daar opgenomen. De tunes voor het NOS Journaal van Robbert van Ark en Sven Janssen (JaVa Productions in Meppel), in gebruik vanaf 2001, komen uit de Wisseloord. Maar bijvoorbeeld ook tunes voor Den Haag Vandaag, NOS Aktueel, TROS Ren je rot en Nescafé zijn er opgenomen. Meer over de historie van het voormalige ‘buiten’ lees je HIER. Alles over de nieuwe technieken van de Wisseloord Studio’s zie je HIER.
Langs de Lijn jubileum met lalalalala acapella
22.03.2012 – Gaat Langs de Lijn (dat op 25 maart aan de 10.000ste aflevering toe is) nog iets leuks doen? Jazeker, ze hebben de acapella groep Voice Male ingehuurd om de tune ‘vocaal te vertolken’, zoals dat zo mooi heet. Voice Male bestaat uit zes mannen(stemmen), met hun nieuwe CD Ladies First waren ze onlangs nog te zien in De Wereld Draait Door, succes verzekerd, zelfs van de smartlap “Ik voel me zo verdomd alleen” wisten ze iets moois te maken. Inmiddels komen de verhalen over Langs de Lijn al aardig los. Monique Brandt schrijft in de GPD bladen hoe chef-sport Ferry de Groot een verslaggever pestte, die nooit zijn mobiel uitzette. ‘Een half jaar lang, elke week, precies op het moment dat hij in de uitzending zat, belde Ferry zijn nummer. Dan hoorde je die verslaggever zijn praatje beginnen en dan ging opeens die telefoon af. Moest-ie dat ding weer wegdrukken.’ Overigens spreekt de NOS in een persbericht over Voicemail als groepsnaam, nog wel even wakker worden voor zondag!
Herman Broekhuizen – kindertune-maker
22.03.2012 – Hallóóó kindertjes van het hele land….. Zo begon het altijd, Kleutertje luister, op de Nederlandse radio. De grote man achter programma was Herman Broekhuizen, die op 89-jarige leeftijd is gestorven. Zeg je ‘kinderliedje’, en je zegt eigenlijk vanzelf al Herman Broekhuizen. Zijn invloed op de radio was enorm: hij zette Minjon op, de jeugdomroep van de AVRO die tussen 1953 en 1969 vele talenten deed klaarstomen voor de radio. De afkorting stond voor Miniatuur Jeugdomroep Nederland. Uiteraard schreef hij er ook de tune voor, want hij was van huis uit componist. De tune werd vaak live gespeeld door pianist Arie Snoek in een studio vol kleutertjes, die – als je er met de oren van nu naar luistert – opmerkelijk mak klonken. Misschien geïmponeerd door het grote wonder van een radiostudio. Het programma was een blijvertje (1946-1975). Presentatie was van Lilly Peterson, die als directrice van een kleuterschool precies de juiste toon wist te treffen. Herman Broekhuizen was ook de componist van liedjes waarvan iedereen dacht dat ze altijd al hadden bestaan: Joepie Joepie is gekomen, Jan Huijgen in de ton, Olleke bolleke, Schipper mag ik overvaren, Wij maken een kringetje, Zeg Roodkapje waar ga je henen, Papegaaitje leef je nog, Zakdoekje leggen. Allemaal ontsproten aan dit kleuterprogramma. Joop Stokkermans nam later het vaandel van Broekhuizen over. Broekhuizen had verder zowel het AVRO Kinderkoor als het kinderkoor Jacob Hamel onder z’n hoede. Hij ontfermde zich verder over de Sweet Sixteen. Omdat het zo lekker ‘camp’ was, gebruikte Peter Holland op Radio Noordzee ‘Peter’ als herkenningsmelodie (“Blauwe ogen rode sjaal, ja dat is Peter”). Tom Mulder, die zich op de radio Klaas Vaak noemde, gebruikte ‘Klaas Vaak’ als gelegenheidstune, ook van Herman Broekhuizen en uitgevoerd door de Schellebellen.