22.05.2012 – Veel nieuwe en oude TV leaders, bumpers, idents, audiologo’s, zendervormgeving, maar ook radiojingles en commercials. Stephen Emmer is van alle tunes-markten thuis. Dat is te zien op zijn vernieuwde website. Omdat zijn muziek vaak te horen is bij TV-leaders, zijn ook die gedigitaliseerd en op de website beland. Van NOS Journaal, RTL Nieuws en Per Seconde Wijzer via Yorin, The Young One en de KRO naar Radio 538 en RTL Boulevard. Allemaal Stephen Emmer. In 2009 bracht hij een oeuvre-CD-box uit met al zijn werk tot dan toe. Het bijbehorende symposium Time to face the music werd georganiseerd in samenwerking met het Genootschap radiojingles en -tunes / Jingleweb en werd gehouden in het gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum.
Volgens de website werkt Stephen op dit moment aan vormgeving voor RTL, HOI, MAX, ASML en VW. Zelf zijn wij benieuwd of hij ook de maker is van de nieuwe tunes voor het NOS Journaal, dat vanaf 27 mei de opzet en daarmee ook de vormgeving wijzigt. Op FOK in ieder geval nog een greep uit de oude leaders en logo’s.
Gong terug bij het journaal
24.05.2012 – De gong komt terug bij het NOS Journaal als zondag 27 mei wordt begonnen met de nieuwe vormgeving. Vanochtend was er al een voorvertoning in kleine kring, waarin de pers deels al te zien en te horen kreeg hoe de NOS het nieuws in de vaart de volkeren denkt op te kunnen stuwen. Alle leaders beginnen met een logo van drie tonen, schrijft Hans Hogendoorn, die bij de presentatie aanwezig was. “Zelfs Tonny Eyk’s Studio Sporttune komt er natuurlijk uit tevoorschijn.” In De Wereld Draait Door is vanavond alvast een voorproefje te zien van de nieuwe huisstijl. De NOS site zette zojuist een paar impressies van de nieuwe look op internet, de foto’s zijn door Stefan Heijdendael gemaakt. Bij alle aandacht die de televisie opeist komt de radio er dit jaar heel wat bekaaider af. Het was de bedoeling om voor de Sportzomer op radio 1 (EK, Wimbledon, de Spelen in London, Wimbledon) een nieuw jinglepakket te laten maken, dat komt er evenwel niet van – de nieuws- en actualiteitzender heeft gekozen de huidige jingles met hermontages te verfrissen.
Toet toet, Fiat koopt jingles bij NOVAZ
Cablejuice maakt tunes van Journaal nieuwe stijl
23.05.2012 – Zondag gaat het journaal in de nieuwe stijl van start, met alles (beeld, geluid & presentatie) in een nieuw jasje. De tunes zijn gemaakt door Cablejuice in Amstelveen, het bedrijf dat ook de tune maakte voor Fokke en Sukke in DWDD. Hoofdredacteur Marcel Gelauff van het Journaal twitterde alvast het logo in het rond en schrijft erbij: “Vanaf zondag a.s. nieuwe decors, leaders en tunes bij de NOS. Het nieuwe NOS Journaal: de rode O blijft natuurlijk!” Het is helemaal van deze tijd om dingen tot hun uiterste essentie terug te brengen, bij de NOS is dat kennelijk de rode cirkel, met een beetje fantasie zou er er een mond in kunnen zien in de O van Opperste verbazing. Zou de VARA dat niet vervelend vinden dat de NOS nu zo In de Roode Cirkel zit? (voor de jonge kijkbuiskinderen: dat was de naam van een radioprogramma bij de VARA). De nieuwe vormgeving is van Cape Rock. Fisheye uit Gent maakte de nieuwe decors, waarin de nieuwslezers ‘interactief rondlopen’.