Whó listens to radio??!!

01.10.2012 – Who listens to radio??!!! Hartstikke bekend, deze song van precies 1 minuut van Sarah Vaughan. Uitgebracht op een plaatje voor radiostations in Amerika. Bedoeld om zichzelf als medium to promoten. Jaarlijks kwam de NAB (North American Broadcasters) met zo’n plaatje vol campaign songs (zoals ‘Syncopates, educates, radio communicates’ en ‘Radio your contant companion”) . Gemaakt voor het Radio Advertising Bureau. Who listens to radio werd in 1965 gemaakt de productiemaatschappij van Stan Freberg, de komiek ie zelf ook met een paar sketchjes op het plaatje staat. Hoe we aan die wetenschap komen? Het plaatje staat momenteel te koop op Ebay, alleen voor klanten in de USA, bel snel je oom en tante in Amerika, want de prijs staat slechts op 2 dollar. De geweldige spots zijn HIER te horen.

Groves doet het met SOB

28.09-2012 – Groves Sound Communications uit Hamburg heeft met SOB Audio Imaging uit Naarden een partner gevonden om voet aan de grond te krijgen in Nederland. Managing Director wordt producer/componist Hans Everling, die met z’n SOB al werkte voor klanten als Apple, Heineken, Mentos, Smint, Samsung en Vodafone. Groves wil in Nederland zo direct toegang krijgen tot componisten en sound designers.  “Het werken met Hans als partner heeft voor ons voordelen. In de eerste plaats: zijn goede reputatie en grote kennis van het vak.  Hij is een leuke, positieve vent waarmee het erg prettig werken is!”, aldus eigenaar John Groves. En Everling zegt: “Groves deed innovatieve Sound Branding voor Audi, Olympus, TUI, Mercedes Benz en vele anderen. Hij is een ware pionier op dit gebied en heeft een schat aan ervaring door het 25 jaar te werken voor de mooiste merken ter wereld.” SOB is sinds 1996 actief en verruilt in december vanuit Naarden naar Amsterdam. Nu huist het bedrijf nog in de Hofstede Oud Bussem, het hoofdkwartier van Strenholt – en in het verleden van Radio Noordzee.

Home Town song van PAMS in heel veel versies

27.09.2012 – Raar toch hoe simpele, maar goed gemaakte dingen voor altijd in je geheugen blijven hangen. Neem de Home Town Song, in 1961 door PAMS in Dallas (de legendarische jinglemaker aan de 4141 Office Parkway) werd gemaakt als een leuk liedje, dat de radiostations konden draaien. Het was onderdeel van hun series 16 – Sound of the city (PAMSnummerde jinglepakketten die ze maakten). Een ode aan hun eigen stad of plaats was het, waar je samen met de plaatselijke Kamer van Koophandel een campagne omheenkon metselen. De Home Town Song werd in Europa beroemd, doordat Radio London er in december 1964 vanuit Miami mee aan kwam varen in de Theemsmonding. Veel Amerikaanse stations brachten de song destijds op een plaatje uit. Voor alles wat er op de wereld bestaat heb je een club verzamelaars, dus ook voor de Home Town Song. Op Soundcloud zijn er een heleboel bijeengebracht en daar te HOREN, en in de versies voor onder meer Nashville, Boston, Fort Worth, Montgomery, Winston Salem, Little Rock en Birmingham. Luister ook maar eens hoezeer deteksten verschilden, die Terry Lee Jenkins als PAMS-solo zangeres kreeg voorgezet. Sommigen maakten er een meesterwerkje van in de versie van hun eigen stad, anderen bakten er helemaal niks van en de meesten hielden zich maar veilig aan de teksten op de demo die PAMS in heel Amerika liet verzorgen. Nog niet genoeg Home Town Songs? Hier zijn nog de versies voor Duluth, van Fresno, Madison, Jamestown, En RADIO USE ONLY heeft een prachtig overzicht van labels en hoesjes. Aan aanrader

Een duppie voor uw gedachten

25.09.2012 “So here’s a penny for your thoughts, a nickel for a kiss.” Zo af en toe steekt een liedje in de reclamespots boven alles uit. Het liedje in de nieuwste ING-campagne klinkt een beetje naar Patricia Paay in haar beste dagen (toen ze met haar zusje de actiespots voor Veronica zong). Maar Patricia is heden ten dage natuurlijk vooral bezig om haar beroemdheid als bekende Nederlander te cultiveren (die de afgelopen twintig jaar vreemd genoeg op geen enkel eigen wapenfeit meer gestoeld is). Dus die is het niet. De originele versie van Tavares deed in de jaren tachtig niet zo veel, maar zangeres Adriana Romijn en de toetsenman Roger Happel vonden de juiste trillingsfrequentie en laten het nummer tintelen. Er is een prachtige MAKING of….. Naast haar commercial-werk (ook Nescafé is van haar) deed ze ook jingles en dat maakt haar werk tot ons terrein. Haar CV staat HIER, plus een JINGLE voor J&R in Amsterdam. Wat kan die vrouw geweldig zingen!

PORS: Mix & Joy jingles voor radio-van-nu

22.09.2012 – Mix & Joy. Dat is de naam van het nieuwe custom pakket van Pors Impact Creative uit Geldrop. Het pakket van Henrie Pors en zijn mensen bevat 20 jingles, inclusief cuts voor nieuws, weer en verkeer. Een totaal zenderpakket dus. Er is een “sonic logo” dat perfect kan worden aangepast aan elk bestaand ander logo. Luisteren kan HIER. Op de demo zjin de jingles ingezongen voor Joy FM met als slogan Your favorite music.