12.11-2012 – Nederlanders met een groot radio- EN kersthart kennen de jingle uit hun hoofd: “Can you hear the sleighbells, can you hear the sleighbells, Santa Claus is coming to town, can you feel the magic, can you feel the magic, the magic of the snow falling down, have a very Merry X-Mas, Sky Radio, 100.7 FM.” Syndication, het systeem waarbij een jingle wordt opgenomen voor klant A, en later voor klant B (in een andere markt) met een andere tekst opnieuw wordt ingezongen bestaat al sinds begin jaren ’50. Ruim 60 jaar dus. En het verrast ons nog regelmatig. Luister en kijk naar de ultieme Kerstjingle van Sky Radio, maar dan in de versie van Uptown XMas TV in Denemarken, dat uitzendt van 12 november 2012 tot en met 1 januari 2013. En met zo’n jingle wordt het vanzelf kerst. Oh ja, een mooi product van Top Format in Haarlem (in samenwerking met JAM in Dallas). Daar schijnt het al weken geleden gesneeuwd te hebben. Blijven strooien, is onze tip!
Flashback naar Century 21 jingles
08.11.2012 – Je had TM Communications Inc. in Dallas en daar maakten ze jingles. Je had Century 21 in Dallas, daar deden ze ook in jingles maar vooral in formats, die ze aan honderden radiostations verkochten. In mei 1989 fuseerden de beide bedrijven tot TM Century. Het verdwijnen van de merknaam Century 21 uit de jinglemarkt was bepaald geen groot verlies. In Amerika was Century 21 destijds al een van de allergrootste makelaarsbedrijven. Bij Century 21 dachten de klanten direct aan huizen, niet aan jingles. Century had de productiestudios aan de drukke Beltwood Parkway in Dallas, een tienbaans heksenketel. Onze gewaarde vrienden van Jinglemad zetten begin dit jaar dit FILMPJE online. Daarin zit Johnny Hooper in de studio van Century, dat net was verkocht. Alan Fawkes en Steve England van Alfasound laten zich de werking van de studio uitleggen en genieten daarvan alsof ze op een schoolreisje zijn. Beter laat dan nooit – het is namelijk een mooie flashback.
Jingles kort ++ jingles kort ++ jingles kort
Sky Radio begint met My radio
06.11.2012 – Sky Radio gaat iets nieuws beginnen: My Radio. Een internet radiostation waarbij je als luisteraar zelf kunt bepalen wat je hoort. Alleen sixties, alleen Nederlands, alleen soul? Of klassiek, opera? Dat kan technisch allemaal. Nonstop de Sinterklaas Top 40 desnoods. Met of zonder nieuws op het hele uur, met of zonder weer & verkeer, roept u maar. Alleen aan de reclameblokken zit je gebakken, want de schoorsteen moet ergens van roken. Het station loopt zich al warm aan de zijlijn, met voorlopig gesproken radiojingles en een nog beperkte keuze, die snel wordt uitgebouwd. KIJK maar eens. Op 12 november is de officiële start. Je kunt de muziek die wordt voorgeschoteld ook recenseren met een duimpje omhoog of een duimpje omlaag. De muziek met een duimpje omlaag hoor je daarna nooit meer. Vandaar ook de slogan van het nieuwe station: “De radio die naar jou luistert’. De toekomst van de radio zit in de niches, hoor je op elk omroep congres, en het rijke en goed geoutilleerde Sky slaat meteen zeven vliegen in een klap, door in alle genres tegelijk met een niche-station te komen. De muziek is nog mooi gemixt ook.
Nieuwe jingles van Pors en TM Europe
Uit dezelfde jinglestudio, maar dan onder het merk TM Europe, komen de jingles voor het Italiaanse Radio Lucrezia, een internetstation dat 24 uur per dag disco uitzendt. De man achter Lucrezia is Francesco Bontempi, een Italiaanse DJ, producer en muzikant en o.a. de man achter de hit Rhythm of the Night van Corona. De Lucrezia jingles check je HIER.