Knippen en plakken met PAMS

21.04.2013 – Ken R. Deutsch was de man die in 1978 alle PAMS-banden kocht, na het faillissement van dat fameuze jinglebedrijf. Drie jaar geleden ging hij met pensioen, nadat hij bijna alles had gedigitaliseerd en de jingles in een eindeloze stroom van CD’s te koop aanbood voor de ware fan. De lol van het stilzitten is er kennelijk af bij Ken. Gelukkig maar, want hij begint medleys te maken van jingles uit zijn kolossale verzameling. Zelfs voor mensen die denken het oeuvre van PAMS wel te kennen is dat een must, want er komen bizarre versies voorbij. Ken is nu toe aan verzoekjes. Wie iets wil hebben dat hij nog nooit hoorde, kan HIER even klikken. Bovendien zet Ken steeds meer video’s op Youtube, onder meer deze rondleiding in de studio uit 1998 door zijn chef de bureau Brooke.

Met techniek valt veel te herstellen

20.04.2013 – Ze vragen ons wel ‘ns: hoe maken ze jingles? Wat is het voornaamste bestanddeel van die korte liedjes? Antwoord: talent. Het fenomeen is zwaar onderschat, je moet er veel voor kunnen, ook al zijn jingles soms maar twee seconden lang. En ook als je vocaal niet helemaal begaafd bent, dan is er met de techniek gelukkig nog veel te herstellen. KIJK MAAR.

Enorme opslag voor jinglebanden

19.04.2013 – Tracy Carman is de voorman van de Media Preservation Foundation in Amerika. Een soort Genootschap Radiojingles en – tunes, maar dan op z’n Amerikaans (groter, groter, grootst). De stichting kreeg de afgelopen jaren tienduizenden banden van jinglemakers in de States. Het hele archief van TM in Dallas staat er, bijna alles van W.B. Tanner (de maatschappij die in 1989 door TM werd opgeslokt) en van Century 21 (idem dito – ook al een gefuseerde partner). Bovendien bracht Larry Thompson er alle masters en reference tapes  heen van z’n Thompson Creative. Op een gegeven moment barst je dan natuurlijk uit de voegen. De bandenopslag die er was is veel te klein geworden. Bovendien werd de archiefruimte twee jaar geleden door een tornado getroffen – daar maak je ook geen warme gevoelens mee los. Vandaar dat Tracy verhuist. Gaat de Media Preservation eigenlijk nog iets doen met die rijke schat aan jingles? Antwoord: ja. Na jaren van stilte wordt nu elke maand een selectie gemaakt uit de archieven. Die zijn voor twintig dollar elk TE KOOP. Niet meer op een CD-tje, dat is zoooo 20ste eeuws – maar als download. Tot nu toe nog niet erg interessant – de eerste vier selecties bestaan hoofdzakelijk uit resings. Maar laat ze even, als alles definitief op z’n plek staat wordt het vast wel wat.

Tip van de dag: American Radio History

17.04.2013 – Je zou het als Tip van de dag kunnen beschouwen: de website American Radio History. Mooi is-tie niet. Maar inhoudelijk is-tie zeer interessant. Op de site staan alle jaarboeken en de complete jaargangen van het papieren ‘Broadcasting’ online. Compleet met een goede zoekmachine. Zoek maar eens op Tom Merriman of op TM programming of CRC. Je komt veel tegen; artikelen, advertenties, feiten en data. Het houdt wel min of meer op aan het eind van de  jaren ’80 De eerste uitgave van Broadcasting Magazine was op 15 oktober 1931, de laatste kwam uit op 30 december 19991.

Wat hebben Emiel Ratelband en jingles gemeen?

16.04.2013 – Gutemberg Silveira is videomaker, muzikant, kok en doet heel veel commercialwerk in Brazilië. Eerlijk gezegd kennen we hem niet, en schatten hem in als een kruising tussen Emiel Ratelband (vanwege de kreet Uopah!! die Gutemberg blijkbaar vaak slaakt, vergelijkbaar met hoppa of tsjakka) en de Italiaan Giovanni Caminita van 24 Kitchen vanwege diens culinaire kunsten. Gutemberg heeft afgelopen weekend een demo van zijn radiowerk online gezet op Soundcloud. Leuk om te horen, want het geeft een aardige indruk van Braziliaanse radio, als je die zou willen hebben. En de wetenschap dat het nog gekker kan dan Emiel Ratelband is ook fijn. Wie Gutemberg kokend wil zien kijken, klikt HIER, want veel videowerk van hem staat op Youtube.