Archief met berichten ANP Radionieuwsdienst

28.05.2013 – Dat digitalisering (meestal) een zegen voor de mensheid is, hebben we op deze plaats al enkele malen gememoreerd. Die zegening uit zich in veel verrassende vormen. Op Jingleweb hebben we tot nu toe nog geen melding gemaakt van het archief van de ANP Radionieuwsdienst. Dat is enkele jaren geleden ingelijfd, gedigitaliseerd en online gezet door de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, de KB.
We citeren (deels) uit een webpagina van de KB: Bij een verhuizing in Hilversum in 1993 werd een villa leeggehaald waar ooit de Radionieuwsdienst ANP was gevestigd. In de kelder van dit pand bevond zich een reusachtige hoeveelheid uitgetypte teksten van radionieuwsbulletins. Het materiaal werd na overleg met het ANP ondergebracht in het depot van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, waar het tot 2006 in zo’n 750 verhuisdozen bewaard is gebleven. Op initiatief van de Koninklijke Bibliotheek is eind 2006 besloten om het historische materiaal te digitaliseren en online beschikbaar te stellen. Het project is gefinancierd door het Geheugen van Nederland en de KB. Het ANP Radionieuwsdienst-archief omvat ongeveer 1,8 miljoen losse vellen met uitgetypte teksten van bulletins. Het materiaal dateert van 1937 het jaar waarin de nieuwsbulletins voor het eerst op de Nederlandse radio te beluisteren waren tot 1989 het jaar waarin de ANP-bulletins voor het eerst digitaal werden opgesteld. Materiaal uit het begin van de jaren 40, de Tweede Wereldoorlog, ligt bij het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie in Amsterdam en bij het ANP. Het materiaal uit de eerste naoorlogse jaren vertoont grote lacunes, maar voor de overige periode is het materiaal nagenoeg compleet. (Einde gedeeltelijke citaat.)
Voor onderzoek naar radio- en TV-ontwikkelingen is het archief zeer bruikbaar. En zelfs voor Jingleweb en haar lezers vallen er leuke feitjes te halen. Luister maar eens naar een promo van zeezender Radio Noordzee uit 1974. Daarin is een nieuwslezer te horen, die over de aanstaande sluiting van de zeezenders bericht. Met 20 seconden zoeken kom je in het digitale archief van de KB dit bericht tegen. Leuk om mee te lezen. Tik maar eens een paar andere trefwoorden in, je zult zien dat het archief van de ANP Nieuwsdienstberichten veel moois in zich herbergt.

De doe het zelf jingle

27.05.2013 – Waarom zou je jingles nog kopen als je ze zelf thuis ook kunt maken? Kom op dus. Even de koptelefoon op, de microfoon in de computer pluggen, muziekje erbij en hupsakee. Er is namelijk net een computerprogramma verschenen, waarmee je elk filter kunt gebruiken om je stem ‘bigger than life’ te laten klinken. Kies zelf je klankkleur, en die varieert van pop, via jazz naar bigband. Voor de luttele som van 530 dollar ben je je eigen Frank Sinatra, Amy Winehouse of Snoop Dogg geworden. Het is werkelijk te mooi om waar te zijn. LEES er alles over. Helaas ontbreekt er een essentieel onderdeel voor het maken van jingles in het mooie doosje, naar wij vrezen: talent!

The continuing story of Coast

26.05.2013 – Jinglebedrijf JAM heeft twee pakketten online gezet en dat is nieuws, want het gebeurt lang niet meer elke week. Het eerste pakket is New & Now, gemaakt voor vier stations van dezelfde eigenaren. Er zijn zelden nog jingles te maken voor één klant, zei Jon Wolfert, de baas van JAM eerder tegen ons. Vanwege de clusters in de branche. Toch is het tweede pakket wel voor een en dezelfde klant; Pacific Coast is (natuurlijk) gemaakt voor KOST 103.5, die al sinds 1985 jaarlijks dromerige jingles bij JAM laat maken. Heel bewust. Het station is zo soft, dat je het op kantoor op de achtergrond aan mag zetten. Vandaar “The most music while you work” als slogan. Je moet er nog verschrikkelijk mee uitkijken. Voor je het weet ben je de slaapdrempel overgeschoten met zo’n softe zender. KOST was vier jaar geleden al het station waarvoor JAM de meeste jingles ooit maakte. En KOST bestendigt die positie alleen maar.

Mooie nieuwe Luxemburg 208 site

24.05.2013 – CLT, de moedermaatschappij van Radio Luxemburg heeft een nieuwe site in het leven geroepen over de geschiedenis van het roemruchte Luxemburg 208. Meer bepaald: over de Engelse service vanuit de Grand Duchy tussen 1933 en 1992. Veel foto’s, veel stickers, veel jingles en veel verhalen van vroeger. Plus een leuk FILMPJE van de hoogtijdagen van Luxemburg. En een speciaal hoofdstukje over het belang van ‘Luxy’voor de luisteraars in het Oostblok, die wel eens wat anders wilden horen dan het eerste pianoconcert van Tjaikovski. Leuk om doorheen te bladeren. Daar blijft het niet bij want eerder dit jaar vroeg  David Dominguez Muller het Genootschap om toestemming om een paar Luxemburg-foto’s te gebruiken voor een brochure die nog moet uitkomen. Luxemburg noemde zich Your Station Of The Stars. daar waren er wel meer van, de slogan bekt immers ook lekker op de radio. Zoals bij WGH in West Virginia. Zij begonnen er net na de oorlog mee. En Luxemburg hanteerde ‘m al voor de oorlog, zoals uit oude folders op de Luxemburg-site overduidelijk blijkt. Stelletje dieven!

Een echte Van Gogh op je radio

23.05.2013 – Bart van Gogh – stem, jinglemaker, adviseur en Hagenees van geboorte – is vanaf begin deze week de nieuwe stationsstem van de regionale zender Radio West. “Er best wel trots op de nieuwe stem van Radio West te zijn”, zet Bart op zijn Facebook pagina. “Ook wel een eer om Ger te mogen opvolgen. Voelt ook wat dubbel hoor.” Bart doelt daarmee op Ger van den Brink, die tot zijn overlijden in december 2012 de zenderstem was van Radio West. Van Gogh heeft alle (gezongen) jingles van The Rocketeers opnieuw ingesproken, bijgestaan door Isabella Brinkman (ex 3 FM).
Grappig detail is, dat nu niet alleen de stem van Bart op Radio West over de jingles van The Rocketeers te horen is, maar dat de stem van Joost Griffioen (oprichter van The Rocketeers) op 100% NL over de jingles van Top Format klinkt. (Bedankt voor de tip, Bart.)
Bart van Gogh was eerder onder meer de stem van Sky Radio. Hij werkt al sinds de jaren ’80 voor jinglebedrijf Top Format in Haarlem. Daarnaast houdt hij zich vanuit het ‘belendende’ Top of Mind meer en meer bezig met coaching van presentatoren, strategie (zowel formats, als muziek) en advies aan (hoofd)redacties, muzieksamenstellers en radiovormgevingsproducers. Vanuit die hoedanigheid is hij ook consultant voor het muziek-selectie-programma Music Master.