Reclame mashup populair op Youtube

05.07.2013 – Jinglebedrijf TM Productions in Dallas bracht in 1972 de TM-song uit. De grootste radioklanten op een rij in een montage van ruim 5 minuten. In 1985 deed concurrent JAM in Dallas hetzelfde truukje nog eens dunnetjes over, ook in een montage van ruim 5 minuten.
Komiek Chad Neidt in de VS zal niet geïnspireerd zijn door deze twee voorbeelden, maar maakte wel een leuke samenvatting van de all time beste TV commercials na een oproep op Twitter. Hij en zijn gitaar op Youtube. Van Mc Donalds tot Coca Cola, van Kit Kat tot Old Spice, hij zingt en speelt ze allemaal in 1 minuut: de one minute mashup. In twee dagen tijd al meer dan 88.000 keer bekeken. En wie verder Youtubet, ziet dat hij meer mashups heeft gemaakt, van diverse artiesten en met diverse thema’s. Van Disney filmthemes tot Nickelback. Leuk hoor….

Omroep MAX komt met radiorubriek over tunes

03.07.2013 – Omroep MAX zendt vanaf komende zondag 7 juli op Radio 1 de rubriek “Tune Toppers” uit. Daarin praat programmamaker Ron Vergouwen met componisten van bekende TV en radio-tunes. Zij vertellen hun verhaal en praten over hun mooiste en bekendste composities. De planning van de eerste vier weken: 7 juli: Tonny Eyk. 14 juli: Stephen Emmer. 21 juli: Bernhard Joosten & Jeroen Kuitenbrouwer. 28 juli: Ruud Bos. De rubriek “Tune Toppers” wordt vanaf zondag 7 juli wekelijks uitgezonden in het programma De Perstribune van 12.00 tot 14.00 uur op Radio 1. Het programma-onderdeel staat gepland tussen 13.30 en 14.00 uur. Verder  is er een prijsvraag aan verbonden waarmee prijzen te winnen zijn (herken de tune). Luisteren dus. Want jij als lezer van Jingleweb herkent natuurlijk alle tunes! De Perstribune wordt de komende twee weken overigens gepresenteerd door Mari-Carmen Oudendijk, daarna is Govert van Brakel terug van vakantie.

Radio Noord na 34 jaar naar nieuwe jinglemaker

03.07.2013 – Altijd op Noord. Da’s de nieuwe slogan van Radio Noord, de regionale zender van Groningen. De slogan “Waar je Groningen hoort” is daarmee richting prullenbak. En waar regionale Omroep Brabant recent alle gezongen jingles de deur wees (zie eerder bericht), komt Radio Noord als vanouds met nieuwe gezongen jingles. Er is echter niet alleen van slogan maar ook van producent gewisseld: Top Format in Haarlem maakte na 34 jaar plaats voor Brandy in België. Radio Noord koos voor een bewerking van het VRT Radio 2 pakket, waarbij het oorspronkelijke audiologo van VRT Radio 2 (Altijd dicht bij jou) is herschreven naar “Altijd op Noord”. De nieuwe jingles zijn sinds maandag 1 juli op zender. Radio Noord-muziekredacteur Gertjan van Stralen maakte een kort historisch overzicht van de jingles op Radio Noord sinds 1979. Later deze week staan de jingles online bij Brandy. r zit dus flink wat custom instrumentatiewerk in de cuts.

JAM publiceert Right DiReCtion voor WDRC

02.07.2013JAM Creative Productions in Dallas heeft na lange tijd weer een nieuw custom pakket toegevoegd aan zijn oeuvre. Right DiReCtion bestaat uit 16 cuts voor het classic hits station WDRC op 102.9 FM in Hartford, Connecticut, ook wel Big D geheten. Opmerkelijk is wel, dat het pakket al dateert van najaar 2012. De demo had volgens JAM-boss Jon Wolfert nog altijd geen definitieve vorm en vooral nog geen naam. Die naam is als altijd bij JAM zorgvuldig gekozen: de letters DRC staan kapitaal benadrukt in Right DiReCtion.
Op Youtube staat een leuke video – geplaatst door WDRC zelf – met de nieuwe JAM vormgeving erin. Je ziet DJ Ron Sedaille aan het werk tijdens zijn All Request Saturday Night Show, verkleed als oma. Het aircheckfragment van ruim 17 minuten, opgenomen met Halloween 2012, laat onder meer horen dat het station nog altijd heel veel oude JAM en PAMS jingles gebruikt. Maar ook de nieuwe dus uit de set Right DiReCtion.

TM Studios: nóg meer country en christian

02.07.2013TM Studios in Dallas lijkt zich flink te hebben gespecialiseerd in het produceren van jingles voor Country stations en Christian stations. Daar is op zich meer dan voldoende voldoende geld in te verdienen, want Amerika barst van stations met een streng of lite Country of Christian format. En geld hebben de beide communities ook zat. Grote opdrachtgevers als Dial Global zijn dan ook vaste klant bij TMStudios. Kijkend naar de meest ‘recente’ pakketten zie je titels als 360 country jingles, GRIT (beide country) en Family Life Radio. Ook NashRadio, Seattle Spirit, en Still Shinin’ horen in dat rijtje thuis. Nu voormalig concurrent Thompson Creative uit hetzelfde Dallas het op diezelfde radiomarkt een beetje laat zitten (Thompson werd in 2010 overgenomen door jinglecomponist Bruce Upchurch uit Dallas, en leidt nu nog slechts een sluimerend bestaan als subdivisie van diens Music Oasis) ligt de markt voor TMStudios exta open.