Brandy bedient Bayern met jingles

BRANDY_Bayern1

09.10.2014 – Diederik Decraene van jingleproducent Brandy in Brussel is oud-journalist. Hij weet dus hoe hij een bericht moet schrijven. Zijn mails over nieuwe jinglepakketten van zijn bedrijf zijn dan ook meestal ‘1 op 1’ geschikt voor plaatsing op Jingleweb. Lees maar mee: “De Brandy jingles hebben er opnieuw in één klap 2,9 miljoen luisteraars bij. Bayern 1 besliste om gezongen jingles aan hun vormgeving toe te voegen om vlotter temposwitches te maken. Na een internationale pitch is Brandy Jingles uit Brussel gekozen om deze heel specifieke opdracht uit te voeren.” Het bijbehorende persbericht laat ook niets aan duidelijkheid te wensen over: “De jingles zijn geselecteerd uit verschillende pakketten origineel voor Radio 2, JOEfm, 4FM en VivaCité. Elke cut kreeg het bekende Bayern 1-logo. De jingles moesten zowel pit en punch hebben maar tegelijk ook vriendelijk klinken en harmonieus matchen met het format.”
Kijk, zo heb je alles over de jingles voor dit Duitse station in 1 klap gelezen. Nu nog luisteren. Hier zijn de afzonderlijke cuts.

Jingles uit de VRT Radiospotcel

studio Radiospotcel - bron VRT Radiospotcel08.10.2014 – Wellicht al een bekende naam; De VRT-radiospotcel. Zo’n 14 creatieve jongens (en meisjes?) die elk jaar zo’n 3000 radiospots en minstens evenveel jingles en radio imaging maken voor de VRT-zenders in Vlaanderen. “Van uiterst gekke tot heel serieuze producties”, zeggen ze zelf.  Radiospotcel werkt vanuit 7 speciaal daarvoor ingerichte studio’s onder meer voor de Vlaamse Radio 1, Radio 2, MNM, Klara, Studio Brussel, maar ook voor TV-netten als Canvas, Eén en Ketnet. De studio betrekt zijn jingles bij Brandy (immers ook Brussel), Pure Jingles (Hilversum, NL) en Reelworld (Seatlle, VS). Wil je een voorbeeld horen, luister dan naar deze promo voor Bart Peeters op Radio 1.

 

Evers staat op-stem Gonnie overleden

Gonnie - foto 53806.10.2014 – Gonnie, de kantinejuffrouw van 538, maar vooral ook de vaste jingle-stem van het programma Evers staat op, is afgelopen donderdag- op vrijdagnacht overleden. Dat heeft Edwin Evers vanmorgen op de radio bekend gemaakt. Het verdrietige nieuws staat ook op de website van het radiostation. Vorig jaar juli kon je op Jingleweb al een artikel over haar lezen. “Van alle personeelsleden bij 538 was onze kantine juf Gonnie misschien wel de grootste gangmaker. Wat hebben we verschrikkelijk veel lol gehad. Gon, we gaan je heel erg missen!”, schrijven Edwin en zijn team op internet. Haar stem ken je van jingles als “Een woord dat je niet zo vaak hoort”, “De stichting open deur”, en “Evers staat op – Ouwe lullenplaat”. Ze werkte ruim 15 jaar voor 538. Luister naar een kort ode aan Gon dat vanmorgen op 538 te horen was.

Mag ik van u 3 kilo verse jingles ?

foto: Douwe Dijkstra05.10.2014 – In een uur radio zitten tegenwoordig toch gauw ergens  tussen de 50 en 100 jingles, variërend van zendervormgeving tot jockshouts, van verplichte uuropeners tot rubrieksvormgeving. Dalet of Omniplayer kunnen dat allemaal prima aan. Maar wie weet nog de tijd dat elke jingle op één cassette stond? En vier varianten betekenden dus vier cassettes. Lex Harding kwam toch echt met een rek vol jingles de studio van Hilversum 3 binnen. En Jeroen van Inkel had een paar koffers met jinglecarts in de achterbak van zijn auto liggen als hij het parkeerterrein van het muziekpaviljoen kwam oprijden. Of je even kan helpen sjouwen? We moesten er even aan denken toen we bijgaande foto zagen van de jingle-rekken bij Radio Mi Amigo in Playa d’Aro in Spanje, een foto genomen door Douwe Dijkstra. Je krijgt het er al van in je rug als je er al aan dénkt. Toch gauw 3 kilo jingles. Of meer. Mooie foto, dat wel. Those were the days… En er staan er meer online.
Wij van het Genootschap koesteren nog altijd de gietijzeren rekken die zeezender Radio Veronica op maat liet maken voor op het zendschip. Toen ze afgedankt werden, kregen wij als Jingleweb-masters er twee in levenslange bruikleen. Ze staan in onze respectievelijke studio’s, daar waar de houten vloeren toch al doorbuigen van al het gewicht. Maar ze zijn hun gewicht in – pakweg – jingles waard. (Foto: Douwe Dijkstra)

Radio: let’s get digital, door …

Gerard Efkom in de commercial Let's get digital - kleinlogo04.09.2014 – Wie de afgelopen maanden regelmatig naar de radio heeft geluisterd, heeft de spot vaak gehoord: Let’s get digital voor de promotiecampagne voor Digital Radio+. Met de spreekstem van good-old Leo van der Goot, op muziek van een opnieuw ingezongen versie van Let’s het physical van Olivia Newton John (meer dan 10 miljoen keer bekeken op Youtube trouwens). Maar wie-o-wie zíngt die commercial? Jingleweb kan melden dat het gaat om Jenny Lane, bekend als achtergrondzangeres en ook bezig met een eigen solo carrière. De muziek is helemaal opnieuw ingespeeld. Dat is gedaan door de producers van studio REC Sound in Amsterdam. Zij hebben het nummer helemaal opnieuw samengesteld en daarbij o.a. uitgezocht welke instrumenten er destijds voor het origineel van Olivia Newton John zijn gebruikt. Tot en met het precieze merk van de toenmalige drumcomputer aan toe. Kijk, dan zijn wij ook blij. Vandaar dat de track ook dezelfde 80’s vibe heeft als het nummer van toen. Goed gelukt, wat ons betreft.
De campagne Let’s get digital is ontwikkeld in opdracht van de landelijke commerciële en publieke radiostations, ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken. Doelstelling is het Nederlandse publiek vertrouwd te maken met Digital Radio+. Er is ook een TV-versie van de commercial. De hoofdpersonen in die televisiecommercial zijn radio-DJs zoals Edwin Evers, Giel Beelen, Mattie & Wietze, Humberto Tan, Gerard Ekdom, Rick van Velthuijsen, Lex Gaarthuis, Suzanne Bosman, Ron Brandsteder en Gijs Staverman. Het mocht blijkbaar geld kosten…. Maar het resultaat mag er zijn. De audiospot kun je hier horen.
(Met dank aan Jan Willem Klein Willink en Robin Zuiderveld.)