RadioWorld plaats artikel over jingles

foto RadioWorld

24.10-2014 – Het vakblad RadioWorld heeft afgelopen woensdag een boeiend artikel gepubliceerd over de jingles van TM Studios in Dallas. Het artikel is geschreven door Ken R. Deutsch, jingle-veteraan en schrijver van 2 jingleboeken. Een paar highlights uit zijn verhaal: jingle-koortjes zijn ‘uit’, individuele zangers zijn ‘in’. Zangers hoeven niet meer in dezelfde studio op hetzelfde moment in te zingen. “Zo kunnen we zowel klinken als Los Angeles als Europa”, zegt Greg Clancy, (general manager / vice president creative) in het artikel. Ook leuk om te lezen welke microfoons, processoren en software TM Studio’s gebruikt. En het jinglebedrijf wordt – zo blijkt uit het artikel – meer en meer betaald met barter (reclamezendtijd) in plaats van met geld. Zo krijgt eigenaar Westwood One reclamezendtijd die ze weer kan (laten) vullen door andere klanten. Lees hier pagina 1 en pagina 2. (Met dank aan Nico Huijg.)

Let’s get digital in lange versie

Olivia Newton John22.10.2014 – Dankzij onze onbezoldigde doch immer actieve correspondent Sybrand Verwer (namens United werkzaam bij NPO Hitradio 5) kunnen wij jou de – zo goed als complete – versie laten horen van Let’s get Digital.
Onlangs kon je op Jingleweb al lezen dat het zangeres Jenny Lane is, die zingt op deze opvallende commercial voor digitale radio, ingesproken door Leo van der Goot en gemaakt op basis van een opnieuw gespeelde (en dus gezongen) versie van Let’s get Physical van Olivia Newton John.

Leuke muziekliedjes banner
In de spot horen we slechts een klein stukkie van het nummer, maar logisch dat in de studio het liedje compleet gemaakt is. Jazeker het is! En dankzij de ook vooral humoristische muziekpagina ‘Leuke muziekliedjes‘ van Sybrand hoor je een versie met Leo en Jenny van ruim 2,5 minuut. Vooral leuk als je ook goed naar de teksten luistert, waarin de woorden digital en radio vaak in zijn verwerkt. En dan krijg je zinnen als “You got to know you’re bringing out the digital in me.” Kijk, daar worden wij van WC eend nou digital van.

De jingles van Benztown

jingles_gary20.10.2014 – De Duitse stad Stuttgart is bekend vanwege de aanwezigheid van de autofabriek van Mercedes-Benz. Vandaar ook dat het jingle- en librarybedrijf dat in 2008 in deze stad begon zich Benztown noemde. Een bedrijf dat aan sterke branding doet, compleet met een bewegend mannetje, dat volgens ons Gary heet. Benztown doet aan radio imaging: production library, voice-over services en jingles. De onderneming heeft studio’s in Los Angeles, New York en Stuttgart natuurlijk. Benztown afficheert zichzelf graag als bedrijf dat hoogwaardige producties aflevert, vergelijkbaar met die van Mercedes-Benz en Porsche. Toe maar! En ook nog eens in alle formaten: AC, Hot AC, CHR, Country, Urban, Rhythmic, Classic Hits, Rock, News/Talk/Sports, en JACK. Benztown maakte tot nu toe jingles voor NRJ, BBC Radio 1, Europa Plus, Warm 98 en WHTT. Meer weten, kijk naar deze video of surf naar Benztown.

Reelworld heeft eigen radiostation

Cadena banner19.10.2014 – Reelworld Europe in Manchester heeft het Spaanse radiostation Cadena 100 de jingleservice One verkocht. Dat is een abonnement op maandelijks een hoeveelheid jingles, imaging, workparts en andere elementen. Reelworld Radio geelDe zang voor deze jingles is opgenomen in de Europese studio van Reelworld in Manchster. Het pakket bevat uiteraard het sonic logo van Cadena 100. Ook zijn er speciale versies gemaakt voor de ochtendshow. Het zusterstation van Cadena 100 (MegaStarFM) gebruikt One al sinds een jaar.
Reelworld heeft trouwens (voor zover wij weten) als eerste jinglebedrijf een eigen radiostation met non stop actuele hits en natuurlijk met jingles! De jingles zijn speciaal gemaakt voor Reelworld Radio en perfect gemixt in de platen. ReelWorld Radio bestaat sinds zomer 2012 en heeft sindsdien verschillende vormen gehad. Het begon met een speciaal station tijdens (radio-)conferenties en is op die basis verder gegroeid, meldt ons Anthony Gay van Reelworld. Een mooi en bijzonder uithangbord van hun kunnen.
Ook Benztown (zie bericht hierboven op Jingleweb) heeft een eigen radiostation

 

 

 

Hoera, Spreekbuis is terug

spreekbuis terug17.10.2014 – Hiep hiep hoera, de Spreekbuis is terug, de – euh – spreekbuis van medewerkers bij de omroepen en alle nieuwe buren in de wijk. In 2013 ging het blad ter ziele, want met een bezuinigingsopdracht van 200 miljoen euro werd er door de bazen met een bijl in het rond geslagen. En nu is Spreekbuis terug van weggeweest. Niet meer op papier, dat is zó hopeloos ouderwets, maar als een flitsende site op het internet. De komma uit de naam (die decennia Spreek’Buis luidde, zodat radio en televisie evenredig werden vertegenwoordigd) is definitief verdwenen. Ouwe getrouwe Bas Nieuwenhuijsen is ook al terug bij de site die in september werd opgezet door Richard Otto (van MobileMarketing.nl) en Ais Leuhery (Sky Radio Group/MyRadio). Het initiatief is geboren in samenwerking met MediaWerkplaats Hilversum. We zijn er blij mee, de informatie is van hoog niveau. Evenals de liefde voor de jingle. Retteketét en proost dus. En vaak kijken natuurlijk, op spreekbuis.nl