Geheimen achter de JAM-song

242JAM - JAM  SONG03.11.2014 – Hieperdepiep, JAM is deze maand veertig jaar oud geworden. Het fameuze jinglebedrijf werd in november 1974 opgericht, laten we dan de eerste maar zijn met een hartelijke gelukwens. Je zou het nog steeds een vlaggenschip kunnen noemen: de JAM-song waarbij het bedrijf na de tien eerste bloeiende jaren van het bestaan alle klanten vakkundig op een rijtje zette. Vijf minuten lang kwamen hun namen en veel van de slogans van toen voorbij in een lied, dat werd geschreven door Bruce Upchurch, met als basis de woorden van JAM-baas Jon Wolfert. Ze zijn er nog steeds trots op, dat voel je aan alles. JAM heeft nog steeds mooi briefpapier, bijvoorbeeld, op de achterkant staan notenbalken met noten.  Niet zomaar een deuntje, aldus Wolfert: “It’s the the 7-voice vocal arrangement to the pretty middle section of “The JAM Song”, which ends with the phrase “the sound of JAM is everywhere you go.”  LUISTER hier om te beginnen nog eens naar de JAM song en lees HIER de lyrics mee, het blijft bijna 30 jaar na dato nog steeds de moeite waard om te horen. Grappig genoeg gebruikte XM, het syndication station via satellite, delen van de JAM song in eigen promo’s, ook alweer twaalf jaar geleden, maar óók nog leuk, LUISTER maar.

JAM-Notenbalk

Het mysterie van Fred Zonder

ScreenHunter_12 Oct. 31 08.4001.11.2014 – Wie van tunes en jingles en zeezenders houdt (95% van onze lezers!), kan zijn hart ophalen op de website 45cat. Singletjes van A tot Z, van Abba tot Zappa, in te delen naar categorie. Kijk, dan loeren wij natuurlijk even op de afdeling tunes. Dan kom je van alles tegen: van Hal Dorado 240024 tot de Grunchy Granola Suite van Percy Faith op single. Compleet met hoes (beide kanten, en uit te vergroten), de labels en andere wetenswaardigheden.
plaatje kant A groenEn daartussen vinden we ook een heel opvallende single. die van ene Fred Zonder. Deze heeft -zo gaat het verhaal – op 1 september 1974, de dag nadat de zeezenders vanwege de nieuwe wetgeving moesten stoppen, een single in eigen beheer uitgebracht. Met op de A-kant het nummer Luister en op de B-kant een opname getiteld 1 september 1974 (enkel een gesproken tekst over de datum van opname).

Frits Hirschland in Bern in 1988 (foto website familie Hirschland)

Hij schijnt het singletje aan alle leden van de Tweede en Eerste Kamer in Den Haag te hebben gestuurd, en aan een select aantal anderen, zoals de pers. Fred declameert een zelfgeschreven tekst (op muziek van Rob Franken, Moon over 5Th Avenue): “Uit naam van jong Nederland: ons gevoel voor rechtvaardigheid is ernstig aangetast. Leid ons. Maar beleer ons niet.” Naar het schijnt zijn er maar 200 exemplaren geperst. Daarom zijn we extra blij deze opnamen via Jingleweb te kunnen verspreiden.
Maar wie is Fred Zonder? Na een kleine speurtocht kwam oud-Veronicaan Juul Geleick met het antwoord: Fred Zonder is Frits Hirschland (overleden in 1999). Hirschland was manager van popgroepen als Kayak, The Hammer, Earth & Fire, Kaz Lux en Renée and the Alligators. Ook produceerde hij platen voor hen, net als voor Ekseption en Status Quo. In de jaren tachtig was hij opvallend genoeg secretaris/woordvoerder van het Surinaamse Junglecommando van Ronnie Brunswijk. Volgens Juul was Frits “een legendarische gozer. Ik heb wat met hem afgelachen. Altijd iets bijzonders. zo ook nu weer”, aldus Juul Geleick.

Op Soundcloud hebben we beide titels geplaatst van Fred Zonder, alias Frits Hirschland. (Met dank aan Edwin van Loon, Jan van der Voort en Juul Geleick.)

Jinglesfactory jingles voor Zack FM

Zack FM rood31.10.2014 – Wij jinglefans, en daar rekenen we onze lezers ook toe, kennen zeer waarschijnlijk Zack Hernandez, één van de beste jingleverkopers bij William B. Tanner in Memphis, USA. Radiofans kennen ook Zack Laurence als maker van enkele mooie radiotunes (A taste of honey, Sinful). En misschien kennen sommige van jullie ook wel radio- en jinglefreak Niels Zack. Wat de overeenkomst tussen hen allen is? Inderdaad: de naam Zack. Maar wie kent Zack FM? Wij kenden het in ieder geval niet. Blijkt het een naam te zijn van een radiostation in Suffol, het Verenigd Koninkrijk dus. Met muziek van – pakweg – Lionel Richie, Phil Collins, Yazz, Queen, Cliff Richard, Kim Wilde, Dire Straits, Bruce Springsteen, Robert Palmer, Tom Petty, REO Speedwagon, Roxette, Spandau Ballet, en nog veel meer. En jinglebedrijf Jinglesfactory in Milaan, Italië, mocht de jingles maken. Het werd een resing van het custom NBC pakket. Hoor ze hier.

100%NL jingles zijn 100% The Rocketeers

100nl - Logo 00129.10.2014 – Het audiologo van 100% ….. NL! vinden wij sowieso wel lekker. Vooral de break erin en het staccato gezongen ….N…L… zijn heel aantrekkelijk. Het draait om de exacte timing van die break. En die is meer dan prima. Dat geldt ook voor de nieuwste jingles voor dit radiostation, gemaakt door de mannen van The Rocketeers. Het bedrijf componeerde in 6 weken tijd 23 pop jingles met tientallen edits en mix-outs, inclusief jingles voor nieuws, weer, verkeer  en meer. “Dit is hoe een station als 100%NL met Nederlandse popmuziek moet klinken, zegt Roland Snoeijer, program director van 100%NL. Wil je ze zelf horen? Dat kan hier.

Ren Groot koestert Noordzee nog

Noordzee passie

25.10.2014 – Ren Groot, grondlegger van Top Format Productions, begon bij CHIN Toronto en werkte daarna bij Noordzee, waar de kBoek Gouden glansiel werd gelegd voor z’n jingles & commercial-carrière in het land. Vandaar dat hij met deze bijzondere advertentie het boekje sponsorde, waarmee Noordzee na veertig jaar wordt herdacht. Pas deze week kwamen we toe aan het beschouwen van “De Gouden glans van radio”, het duoproject van Ferry Eden en Marc van Amstel. Een verademing, na al die gemakzuchtige boekjes waarin krantenknipsels van vroeger ongeverifieerd aan elkaar worden gelijmd. Of waarin ouwe informatie, waarvan je al weet dat er fouten in zitten, voor de honderdste keer wordt rondgepompt. Voor het eerst lees je hier dat de bijzondere beschildering van Noordzee-schip Mebo II door reclamebureau Gill & Gill uit Zürich is bedacht en dat eigenaren Meister en Bollier eerst een veel te klein schip hadden gekocht (de Mebo I) omdat ze weg waren van de prachtige houten trap die erin zat. Die sneuvelde prompt als eerste toen grotere olie- en watertanks werden ingebouwd. Op een nieuwe photoshop-beweking laten we hier op Jingleweb nog eens zien hoe het had gestaan, zo’n mast op een veel te kleine boot.

Autosave-File vom d-lab2/3 der AgfaPhoto GmbHNoordzee - 1969 - Meister & Bollier 001Hoewel de twee eigenaren zich nu voor het eerst uitspreken over de mistige geschiedenis van RNI, staat er ook een boel niet in het boek en dat is best jammer. Met wat voor dealtjes hadden ze eigenlijk hun kapitaal verdiend in het oorlogsgebied Biafra? Ze zeiden voor Charitas te werken, maar die verklaarde later nooit van hen te hebben gehoord. Ze wilden hun schip aanvankelijk voor de Duitse kust verankeren, maar daar werd in juli 1969 de anti-piratenwet aangenomen. In plaats van snel te stoppen (ze hadden nog geen schip gekocht of ingericht) gingen ze voor de Nederlandse kust liggen, heel veel bushaltes verderop. In de tussentijd gaven ze hun mast weg aan het Peaceship van Abe Nathan, beweerden ze later. Maar waarom dan, ze waren toch zelf in volle voorbereiding? En hadden ze niet Pieter Schelten Heerema 001Radio Ostsee willen heten? En waarom werden ze niet helemaal Duits, zoals de bedoeling was? En waarom stak de offshore-magnaat P.S. Heerema (bekend van het REM-eiland, hier rechts op de foto) 800.000 gulden in het station, met een onderpand buitengaats waar-ie niet bij kon en maar steeds geen reclame-inkomsten op het station? Wat voor Noordzee - Mebo kleur 03belang zou zo’n slimme vos daarbij hebben gehad? Ze konden volgens de ‘Gouden Glans’ uiteindelijk hun schulden voor het inrichten van hun schip Silvretta terugbetalen met ‘1 miljoen gulden uit de DDR’, maar waar kwam dat geld dan vandaan? Hoe hebben ze dat verdiend? Zouden dat soort dealtjes wellicht nieuw licht werpen op de aanslag op de Boeing boven Lockerbie, waarbij Bollier de ontsteker hadden geleverd, eentje van Oostduitse makelij. Vele vragen worden beantwoord, maar veel vragen blijven over en die worden eigenlijk steeds prangender. Voor wie er niet benieuwd naar is blijft een mooi opgemaakt boek over, met een boel foto’s die nog niemand kende. Zeker, ook een verdienste.

Noordzee - 1969 - Silvretta