08.11.2014 – Nu we tegen Kerst lopen, is het extra relevant om te melden dat ook Radio Maria eigen jingles heeft. En geen slechte ook, zeker niet voor zo’n moeilijke doelgroep (-zender). Maker is Arthur Theunissen, die ons desgevraagd toelicht hoe de jingles van Radio Maria tot stand zijn gekomen. Via-via werd hem duidelijk dat er een nieuwe wind ging waaien bij Radio Maria, en dat er ook jingles moesten komen. “Ik ben altijd geïnspireerd geweest door de jingles uit de Top Format winkel ofwel Jam Jingles USA. Zeker de gezongen jingles eind jaren 70 begin 80 vind ik geweldig. Over de Radio Maria jingles heb ik overleg gehad met de directie over wat zij wel en niet zouden willen. Ik heb geopteerd om de naam te laten zingen omdat dat sterker overkomt en beter blijft hangen. Nu heb ik een goed contact met de heren van Rock4, een vocal groep uit het zuiden des lands o.l.v. Luc Devens. Zij waren bereid om het in te zingen.
Er zo zijn de Radio Maria jingles uiteindelijk tot stand gekomen”, aldus Arthur Theunissen.
Arthur Theunissen, geboren en getogen te Zaltbommel, studeerde compositie en productie aan de HKU te Hilversum in 2003. Als stagiaire bij Soundscape (Hans Bos) heeft hij veel geleerd in de praktijk om muziek te componeren en produceren voor o.a. commercials en tv leaders. Daarna is hij voor zichzelf begonnen als freelance componist en studio technicus (Mighty Music). Van december 2005 tot juni 2014 heeft hij in de band Gare du Nord als toetsenist en studio technicus gewerkt. Mooie muziek en goeie band. Sinds vorig jaar is Arthur in de grote studio getrokken waar Gare du Nord destijds ook haar stamplaats had; in Rossum (Gelderland). Nu werkt hij er met meerdere collega’s onder de naam Cell4 Studio. Hij werkt ook onder de naam Arthur Antoine. De klussen lopen uiteen van; CD-opnamen, composities bij beeld, mixage / post productie van documentaires en bedrijfsfilms, muziek voor theater en dans. En ook radio jingles dus. De voice over bij de Radio Maria jingles is trouwens Dorona Alberti, die ook in Gare Du Nord zingt. De uuropener uit het pakket hoor je hier in twee versies.
Gratis demootje scoren? Wees erbij
07-11.2014 – Gratis een demootje scoren? Wees er snel bij, er wordt er eentje weggegeven op Marktplaats en voorwaar geen slechte ook, want het is de Top Format demo uit 1991. Destijds waren de demos nog roofgoed, want elk station probeerde de nieuwe jingles die erop stonden meteen naar de beste traditie te knippen voor eigen gebruik. In de jaren tachtig en negentig wilde elke gezonde Holandse jongen graag DJ worden, om over de meiden maar niet te spreken. De aanbieder van de CD woont in Den Haag. Wees DE EERSTE om ‘m te claimen.
Wie maakte leadermuziek Catherine?
06.11.2014 – Vandaag proberen we het kortste bericht te schrijven dat ooit op Jingleweb is verschenen. Vraagje: Welke popgroep maakte de leadermuziek voor Catherine, het TV-programma van Catherine Keyl op RTL4? Je kan het nu lezen en horen op de leuke site nieuwstunes.
Word huurder bij PAMS
05.11.2014 – Het wil maar niet vlotten met het vinden van huurders of kopers voor het voormalige jinglegebouwtje van PAMS aan de 4141 Office Parkway in Dallas. Fanaten koesteren dit adres, waar legendarische jingles werden gemaakt voor honderden stations in de hele wereld. Zoals Radio London, Swinging Radio England en de BBC. Jinglebedrijf Thompson Creative was er twaalf jaar geleden ingetrokken, maar ging in 2010 ter ziele. Daarna stond het lang te koop, de vraagprijs daalde van 1,3 naar net onder de miljoen dollar. Sindsdien worden ook losse kamers verhuurd en is 4141 Office Parkway een bedrijfs-verzamelgebouwtje geworden voor jonge starters. Maar daar gaat het niet goed mee, of juist héél goed. Hoe ook, de meesten vertrekken binnen een jaar alweer en dus is de helft van de ‘suites’ (zoals eenvoudige hokjes in Amerika altijd deftig op postpapier en op internet worden genoemd) weer te huur. Voor nog geen 4 dollar per vierkante meter per maand kun je er terecht. Geen geld. Maar gegadigden dienden zich nog niet aan, en zodoende maakt het gebouwtje een ontzielde indruk.
Hoe PAMS de Motown sound vooruit hielp
04.11.2014 – Het klonk als een klok, het geluid was zo strak als de huid van Marijke Helwegen. Motown, want daar hebben we het over, scoorde in de jaren zestig de hit na de andere, en de Detroit Sound werd een begrip. Maar eigenlijk was het ook een beetje de Dallas sound. Want Motown-baas Berry Gordy had zich rechtstreeks laten inspireren door een geluid dat er bij de radiozenders op de middengolf met kop en schouders bovenuit stak, dat van de jingle. PAMS in Dallas was marktleider in die jaren. Ze hadden een zorgvuldig systeem uitgedokterd van limiters en een sterke compressie, en veel middentonen, zodat de jingles luid en helder klonken, en net wat meer sprankelden dan de platen die er voor en achter zaten. Volgens Bill Meeks, de baas van PAMS, was Berry Gordy in het vliegtuig naar Dallas gestapt om te zien hoe ze het daar deden. Meeks vertel in een interview met Ricky de K. op KOMA Radio, dat Gordy daarna precies dezelfde spullen kocht, die PAMS al een paar jaar eerder had laten installeren:
Bij een vergelijking van de mengtafels zie je dat het limiting deel precies hetzelfde is, al is die bij Motown op een houtje-touwtje manier in elkaar gezet. Al die schuiven bij PAMS had Motown in Detroit niet eens nodig. Ze behielpen zich met mengpaneeltjes, waar ze in de high tech-studio’s van tegenwoordig met verwondering naar kijken: was dat alles? Jazeker, het draait namelijk niet om techniek, het draait om talent. En dat was in Detroit uit voorraad leverbaar. Met artiesten als de Temptations, Stevie Wonder, Marvin Gay. En de Supremes natuurlijk, waarvan we de lulligste foto ooit in onze archieven opdoken, de Supremes als nonnen??