Metropole orkest heeft de buit binnen

Metropole lorkest - Vier boeken 201508.08.2015 – Het is het Metropole Orkest gelukt om via crowdfunding 35.000 euro binnen te halen waarvoor vier boeken geschreven kunnen worden over de 60-jarige geschiedenis van het vermaarde orkest. Eén boek uit de serie is al verschenen. Dat gaat over oprichter en dirigent Dolf van der Linden. Via acties werd zelfs meer dan 43.000 euro binnengehaald, bleek gistermiddag, toen de deadline verstreek. De echte big spenders kunnen een mooie wederdienst verwachten. Zo geeft een pianist van het Metropole Orkest bij de gever thuis een concert op de piano waarop Rogier van Otterloo de Metropole-hit  ‘Soldaat van Oranje’ componeerde. Er was er maar één die daar meer dan 3.500 euro voor over had en dat was …. de familie van Otterloo. Eén van de nieuwe boeken zal over zijn leven en werken gaat. HIER staat meer over de afloop van de actie.

PAMS en de bums

pams 4141 office parkway

07.08.2015 – We dienen U allen en de  nog even te wijzen op een filmpje dat eerder dit jaar op Youtube is geplaatst over 4141 Office Parkway in Dallas – ooit het kloppende hart van PAMS, de jinglemaker die in de zestiger jaren en absolute hegomonie op de markt had. In het gebouwtje werd volop geëxperimenteerd met techniek en stemmen en ritmes en dat maakt de plek min of meer tot bedevaartsoord voor echte jingleliefhebbers. Niet dat er veel te zien is. Het kleine gebouw is inmiddels een verzamelkantoor geworden van eenmansbedrijfjes. De buurt begint wat af te zakken, getuige de filmer, die – heel Amerikaans – met de auto om het gebouwtje heen reed. Steeds meer plek voor daklozen (‘bums’)  aan de achterkant, meldt hij. KIJK hier.

Een leuk Loeki-weetje weten ?

Loeki04.08.2015 – In deze komkommervolle vakantieweken gunnen wij onszelf wel eens een uitstapje naar een andere onderwerp dan jingles & tunes. Als het er maar dicht bij staat. Vandaag: Loeki de Leeuw. Want op de website Spreekbuis, de voortzetting van wat ooit het personeelsblad van de publieke omroep was, staat een aardige reeks artikelen over dit reclame-diertje. Je weet wel, het bruinen vilten poppetje dat destijds de reclamespots op de publieke zenders afwisselde (“Asjemenou”). De titel van de reeks: het geheime leven van Loeki de Leeuw. In aflevering vier een aardig, doch vergeten, nieuwsfeitje: het begin- en eindfilmpje van Loeki de Leeuw

Loeki 3

aan de honky-tonk-piano (zie grote afbeelding) moest twee keer worden gemaakt. De eerste keer (grote foto) stond er een glas bier op de piano, en braaf Nederland vond dat aanstootgevend. De STER (de Stichting Ether Reclame) ging mee in het argument en liet de animatievideo opnieuw maken. Immers: het bierglas digitaal wegpoetsen was in deze analoge tijd nog niet mogelijk. Het resultaat zie je op foto 2,v remake by Jingleweb. Een leuk Loeki-weetje, zo dachten wij. Meer leuke Loeki-weetjes op de site van Spreekbuis, de afgekeurde leader staat HIER. En kijk af en op de website van Spreekbuis, want na een doorstart vanuit een publieke omgeving moet dit prima periodiek zich tegenwoordig op een andere manier bedruipen.

 

Veel jinglemachines in Veronicastudio

Veronica studio03.08.2015 – Dit is een tekening van de Veronica Radio 3-studio in het Veronicagebouw aan het Laapersveld in Hilversum. Veronica was A-omroep geworden en had behoefte aan een grotere behuizing dan het bestaande onderkomen aan de Vaartweg. Het nieuwe gebouw werd op 5 december (!) 1986 in gebruik genomen. Het pand was gebouwd volgens een fiscaal slimme constructie die de A-B-C-formule was gaan heten. Veronica kocht de grond, verkocht die door aan de KLM, het KLM-Pensioenfonds liet er een pand bouwen en Veronica huurde het gebouw van de KLM.
Vooral top-DJ Jeroen van Inkel mocht de nieuwe Radio 3 studio inrichten (die in eerste instantie elders in Hilversum was, deze studio werd enkele jaren na 1986 gerealiseerd). Het was bij oplevering de meest geavanceerde radiostudio van Europa. Inrichting en apparatuur waren afgekeken van de Amerikaanse radiostations. Er waren nog wel platenspelers (de CD zou rond iets later zijn radio-opmars maken) en bandrecorders van Studer, en er was vooral letterlijk ruimte voor jingles. Maar liefst vijf jinglemachines waren voorzien (toen merk Sonifex), waarmee een totaalprogramma gerealiseerd kon worden. En natuurlijk was de plek in de studio van de DJ het eerste item dat genoemd diende te worden in de visuele presentatie. (bron: “Kathedralen en luchtkastelen van de omroep in Hilversum“, Arno Weltens e.a., uitgeverij Waanders, Zwolle.)

Genootschap in de NRC

NRC

02.08.2015 – Ons Genootschap wordt soms genoemd op onverwachte plekken. Zoals vandaag, in de zaterdageditie van het NRC Handelsblad. De krant publiceert in de zomer steevast een aantal zomeravondgesprekken. Vandaag zijn Max van Weezel (VN, Argos, Het Oog) en Alexander Klöpping (Blendle en DWDD-lieveling) aan de beurt. Tussen de twee zijn overeenkomsten, maar ook tamelijk veel verschillen. Gelukkig wordt een verbond gesmeed door een bijzonder fenomeen: de jingle. Wel jammer dat de schrijvers van het stuk de naam van onze organisatie niet foutloos schrijven (Radiosingles moet natuurlijk Radiojingles zijn).