De leaders en tunes van Loeki

ScreenHunter_477 Aug. 19 11.48

Loeki de Leeuw in 1972

20.08.2015 – Wie kent ‘m niet? Loeki de Leeuw. Het beestje dat tussen en 20 januari 1973 en 31 december 2004 maar liefst 3000 keer verscheen tussen de reclames van de STER. “Asjemenou” was zijn gevleugelde kreet. De mannen van Nieuwstunes.nl hebben een leuk artikel geschreven over de Loeki tunes van weleer.
Zoals over de geschiedenis van Loeki: “In januari 1967 werd het eerste STER-reclameblok uitgezonden op de Nederlandse televisie. Om de scheiding tussen de verschillende adverteerders te markeren, was een kort filmpje van golvend water te zien na afloop van een reclamespot. Joop Geesink zag op de buitenlandse televisie dat dit werd opgevuld door animatiefilmpjes.

ScreenHunter_476 Aug. 19 11.45

Hij vond dat dit ook in Nederland moest kunnen. De opdracht: een filmpje dat mensen een glimlach op het gezicht tovert. Hiermee was Loeki de Leeuw geboren”, aldus de website van Nieuwstunes.
Maar er is meer te vinden wie zoekt. Zo heeft een andere Loeki-fan 150 filmpjes van De leaders en tunes van Loeki de Leeuw achter elkaar gezet en op Youtube geplaatst. Hulde! Zelf doen we er de radio-jingles bij, die hebben we voor onze lezers even op Soundcloud gezet. Asjemenou!

Een Mersey om overheen te springen

ALFASOUND TOEN

19.08.2015 – De vooraanstaande jinglefirma van Engeland was – tot 1993 – Alfasound van Alan Fawkes en Steve England. In dat jaar hief het bedrijf zichzelf op, Alan Fawkes stapte eruit, de leadzangeres was overleden en met het wegkruien van de helft van het kapitaal was het moeilijk om de tent rendabel te houden. Maar Steve’s zoon Simon zit nu weer met zijn jinglefirma S2Blue op dezelfde plek – in het plaatsje Ashton on Mersey. Dezelfde Mersey als bij Liverpool, maar hier kun je er nog overheen springen in de wijdse landerijen rond dit typisch Engelse plaatsje. Het ligt echt op de uiterste rand van Manchester en alle stadjes en dorpjes die bij de stadsuitbreiding van de afgelopen decennia zijn opgeslokt. Op Facebook hebben ze een aardige foto van Ashton uit de goeie ouwe tijd online gezet. De bevolking liep ervoor uit – en achter hen is de klokkentoren te zien van de voormalige jongenssschool voor S2Blue z’n jingles assembleert. Gelukkig keek de dame links net op tijd om de hoek vanuit haar winkel, anders hadden we van haar bestaan niet geweten.

We do it for You

You make us Q

qmusic belgie18.08.2015 – Na tien lange jaren gaat radiozender Q van slogan veranderen. Al die jaren werd ‘Q is good for you’ erin gehamerd, en vanaf 31 augustus (we tellen af, tiktak tiktak) wordt dat ‘You make us Q”. Met die slogan wordt de luisteraar centraal gezet, wat fijn dat u luistert, ook namens vrouw en kinderen! Waarschijnlijk heeft Brandy de nieuwe vormgeving gemaakt (ze zijn daar zelf nogal rustig over, terwijl het nieuws overal voorbij tettert). Geen koortjes meer maar solo-uithalen, we zijn benieuwd. De luisteraar centraal, het klinkt als een geheel nieuw concept, maar dat is het allerminst. Jinglebedrijf TM Communications in Dallas ontwikkelde in de jaren zeventig maar liefst drie ‘campaigns’: You I t/m III. Slogan daar: we do it for you, onder meer gemaakt voor topstation KHJ aan de westcoast. Het is hetzelfde als met het wiel, zowel uitgevonden in Amerika, Afrika en door de Grieken (toen de pensioenleeftijd daar nog niet op 47 jaar lag). Hiernaast de reclame-uitingen van de Belgische Q (want die bestaat ook), de eigenaar is de Persgroep, die hebben ook het Laatste Nieuws als krant en die legt al wat meer uit.

Voor wie het is vergeten: Radio Remember

Radio remember - Vormgeving 2015 003

Radio remember - Vormgeving 2015 00216.08.2015 – Mijn geheugen is als een ….. kom, hoe heet dat ook alweer, zo’n ding met van die gaatjes. Leuke Herman Finkers mop. Maar minder leuk als je echt niks meer weet en de wereld er steeds bedreigender door wordt. Daarom is er een nieuwe initiatief dat op het eerste gehoor merkwaardig aandoet: Radio Remember, met ‘veilige liedjes’ uit de jeugd van dementerende ouderen. Geen jingles, wel hele vriendelijke stemmen, die liedjes aan elkaar praten. Het initiatief is van Magchiel Bakker, die we nog kennen van Fonos. Dat was het project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid om platen te digitaliseren op bestelling. Helaas ging er een streep door het project toen de omroepen 200 miljoen euro moesten bezuinigen.
Radio Remember is nou echt weer eens een aanvulling op wat er al in zo’n grote getale is. Het is een station dat mensen voor negen tientjes per jaar kunnen binnenhalen (het kost meer voor de verzorgings- en verpleegtehuizen). De programmering werd in een Haags tehuis uitgetest, 90 procent van de verzorgers was blij met de reacties. En ze zagen dat je er contact mee kon leggen. Ruim 50 procent van de bewoners vond het ook mooi, 17 procent niet, de rest begreep de vraag niet of gaf gewoon geen antwoord. Een proeve van de muziek is HIER te vinden.

Radio remember - Vormgeving 2015 001

NOS daalt af in zichzelf

radio 1 studio

Radio 1 Journaal15.08.2015 – Het Radio 1 Journaal daalt af in zichzelf, op 1 september bestaat de zender in deze opzet twintig jaar, en dat zullen we weten ook. Oude stemmen komen terug, oude jingles (mede verzorgd door Jingleweb) ook en ook de nieuwsfeiten van de verstreken decennia worden weer eens in het volle licht van de arena Jurgen van den Berggelegd. “Van 06.00 tot 07.00 uur zijn zoals gebruikelijk Frederique de Jong en Marcel Oosten te horen, meldt de NOS alvast. “Tussen 07.00 en 08.00 uur worden ze afgelost door Clairy Polak en Menno Reemeijer, terwijl het laatste uur wordt verzorgd door Rob Trip en Suzanne Bosman. De middaguitzending, die een half uur langer duurt dan normaal, wordt van 16.00 tot 17.00 uur gepresenteerd door Lara Rense en Max van Weezel. Het laatste uur is de microfoon voor de oude bekenden Lucella Carasso en Govert van Brakel”.  Grote nieuwsgebeurtenissen zijn volgens de NOS de moord op Theo van Gogh, de aanslagen in New York en meer recent de ramp met vlucht MH17 . Op 1 september 1995 begon het Radio 1 Journaal, als opvolger van de radio-actualiteitenrubrieken van elke omroep apart. Met een horizontale programmering, om de luisteraar op vaste tijden bij te praten over de laatste ontwikkelingen in binnen-en buitenland. Daarmee deed het fenomeen nieuwsradio zijn intrede bij de NOS. Naast de vaste ochtend- en middaguitzendingen van het NOS Radio 1 Journaal verzorgt de NOS gedurende de dag nieuwsflitsen in de programma’s van de omroepen op Radio 1.”  Na dit jaar gaat er een boel veranderen, de ochtendploeg moet dan het veld ruimen voor  Jurgen van den Berg die nu nog De Ochtenden bij de NCRV doet en een ‘breder publiek’ moet gaan aanspreken.

microfoon