Qmusic: Jingles en toch ook weer niet

20150914_BRANDY_Qmusic15.09.2015 – Jingles die niet klinken als jingles en die je qua sound niet van de actuele hits kan onderscheiden. Dat is volgens maker Brandy in Brussel de beste beschrijving van de nieuwe jingles voor Qmusic. Qmusic kreeg recent een maker-over. Of – zo zegt het persbericht – een nieuwe visuele én auditieve identiteit. De slogan is voortaan “You make us Q”. De jingles zijn niet langer volledig gezongen, maar zijn een mix van subtiele zang, voice over en hele straffe muziek. De jingles kregen een heel eigen structuur: een zeer herkenbaar instrumentaal sonic logo, een korte muzikale opbouw, zang en een gesproken afsluiter. Power en authenticiteit waren de key values bij de productie. YMUQ bestaat uit 7 basiscuts, een TOH-sequentie en een hele reeks functionele tunes voor nieuws, weer en verkeer. Hiermee haalt Qmusic tools in huis om een sterke auditieve brand neer te zetten en waarmee de DJ’s de perfecte overgang kunnen maken. Luister naar een aircheck. (bron: persbericht Brandy.) En oa ja, Q-Music heet tegenwoordig Qmusic. Ze hebben echt overal op gelet…

Het Tunesboek uitverkocht

Het Tunesboek12.09.2015 – Acht jaar geleden kwam het uit: Het Tunesboek. En nu zijn we door de voorraad heen. Vandaag is het allerlaatste exemplaar besteld en daarmee is (bij ons in ieder geval) Het Tunesboek definitief uitverkocht. Jammer voor de fans voor tunes en fillers van de Nederlandse radio, want het boek staat er vol mee.
Of er ooit een deel 2 komt?, wordt ons als schrijvers ervan veel gevraagd. Eerlijk gezegd weten we het niet. Sinds 2007 is de wereld van boeken en CD’s ingrijpend veranderd, wordt er via internet lustig op los gekopieerd en is auteursrecht een onbekend begrip geworden. Een nieuw verdienmodel is er amper, of het moet crowdfunding zijn. Niet dat we iets aan mee willen verdienen, maar Jingleweb en al het archiefwerk kosten simpelweg toch gewoon geld, computers, harde schijven en postzegels, om van het uitgeven van CD’s maar niet te spreken. De inhoud van het vituele Tunesboek deel 2 is in de tussentijd met tientallen procenten en vele honderden titels gegroeid. Dus het zou de moeite lonen. Misschien moeten we er nog eens opnieuw over nadenken. Bestellen van Het Tunesboek kan – zo lijkt het – nog wel via bol.com.

Tower of Power 2 weken in jingle-item

Tower of Power - bron dwightmccann.com09.09.2015 – Enkele leden van de Amerikaanse soul- en funkband Tower of Power speelden in 1978 mee aan een fantastisch jinglepakket van producent TM, niet verrassend getiteld Tower of Power.

NIEUW Genootschap - Dubbel logo soulshow KLEINHet pakket bevatte prachtige shotgun-jingles voor drie stations: 68 WRKO, 610 KFRC en Music Radio 77 WABC in New York. En het mag geen verrassing zijn dat de blazerspartijen in deze jingles een klinkende hoofdrol speelden. Om die reden staan de jingles van Tower of Power morgen en vólgende week donderdag centraal in het gloedjenieuwe jingle-item op Soulshow Radio. De Soulshow heeft trouwens een nieuwe uitzendtijd, eigenlijk als vanouds: van 20.00 – 22.00 uur, en daarmee gaat ook het jingle-item een uurtje naar voren. Naar het vertrouwde tijdstip van 20.30 uur dus. En zo hoort het ook. Het jingle-item wordt gemaakt door het Genootschap radiojingles en -tunes, de makers van deze site.

Soulshow, right on! Luister hier.

Oud nieuws: JAM jingles bij CNN

Still 2 uit CNN item over JAM Still 7 uit CNN item over JAM
04.09.2015 – Jon Wolfert van jinglebedrijf JAM Creative Productions in Dallas heeft alweer enkele weken geleden een bericht op zijn Facebook geplaatst over een CNN-item over …. JAM! Op 2 november 1983 zond de toen al wereldzender CNN een item uit bij gelegenheid van het inzingen van de nieuwe jingles voor radiostation WYNY in New York. Een item over de reden waarom zo veel jingles in Dallas worden ingezongen, over de kracht van jingles en over 2 concurrerende radiobedrijven die tegelijkertijd in dezelfde markt en op dezelfde datum hun format en jingles lanceerden.

Still 4 uit CNN item over JAM

In het item is onder meer de computeranimatie te zien (typisch jaren 80 stijl) die JAM liet maken met recente klanten. En ook is Jon Wolfert te zien met baard, die hij sinds 1989 niet meer zegt te hebben. (Dat laatste kunnen we bevestigen.) Ook aardig om te zien: het item wordt aangekondigd door Bernhard Shaw, die later bij datzelfde CNN furore zou maken als verslaggever in de Goloorlog. Let tot slot goed op hoe die Bernhard zijn presentatietekst netjes in een plastic bakje weglegt. Grappig, die o, zo blitse Amerikaanse televisie anno 1983. Uit de oude doos, maar leuk om te zien.

Boem en krak en weg is de middengolf

 Zendmast middengolf Lopik

03.09.2015 – Boem en krak gaat het morgen, en gedaan is het met de 675 middengolf. Want de 196 meter hoge middengolfmast bij Lopik (niet te verwarren met de nog hogere FM en TV mast die lijkt op een enorme injectienaald) wordt opgeblazen. Daarmee komt een weinig glorieus einde aan de middengolf-uitzendingen vanuit de hart van het land. De mast staat er al sinds 1938 en straalde vooroorlogs verzuilingsamusement uit, het gebral van de Duitse bezetter, stichtelijke praatjes van de dagsluiter, de Bonte Dinsdagavondtrein, Showboat, de ochtendgymnastiek. Het is de laatste van drie masten, een kleinere en eentje die nagenoeg evengroot was – en die werd in 2004 al met dynamiet aan de tuidraden geslecht. Via de mast werden de signalen uitgezonden van Hilversum I en Hilversum II en na 1980 van Hilversum III (de zendschema’s zijn al net zo ingewikkeld als de programmering van Nederlandse omroepen door de jaren heen). Dinsdag werd Radio Maria de mond gesnoerd, de laatste gebruiker van de frequentie van de mast, 675 ouderwetse kiloHerzen. Tegen half twaalf is het gedaan met deze erecte Lopik (het grapje is van Freek de Jonge), toch weer jammer.