Hoe Orleans zichzelf op de televisie terughoorde

STill the one TV

WAAY Still the one20.11.2015 – Still the One van Orleans, het was niet eens zo’n grote hit in 1976. Maar de songOrleans - STill the one kreeg drie jaar later een enorme invloed als campaign song bij ABC-TV in Amerika. JAM jingles in Dallas smeedde het plaatje in dat jaar om tot een paar krachtige jingles en backings waarmee ABC zichzelf weer naar de top wilde krijgen. Want CBS en in mindere mate NBC knaagden steeds meer aan hun marktaandeel. Jon Wolfert van JAM vertelt nu hoe plezierig het was om voor dit grootste network de vormgeving te verzorgen. Hij heeft HIER een voorbeeld op internet gezet van de manier waarop ABC hun jingles gebruikte. Voor de herfstprogrammering in dit geval – een fenomeen waar de networks vroeger groots mee uitpakten om de kijkers voor de winter weer in te kunnen pakken. Na jaren van topdrukte heeft Jon Wolfert wat meer tijd gekregen om terug te kijken op zijn rijke oeuvre. Ga daar vooral mee door, zouden we willen zeggen

 

Radio West shopt bij The Rocketeers

Gebouw RTV West15.11.2015 – De regionale Radio West in Den Haag mag zich sinds afgelopen maandag 9 november gelukkig prijzen met een nieuw jinglepakket, vervaardigd door The Rocketeers in omroepstad Hilversum. Dat is hetzelfde bedrijf dat ook de lekkere jingles maakte voor Radio 10 en de 2015-versie produceerde van de stokoude Van Inkels Kledingadvies-jingle. En omdat zo goed als geen enkele regionale omroep in Nederland nog resing-jingles bestelt, is ook dit pakket custom gemaakt. Het koor bestond uit 2 dames en 1 heer. De set bevat 7 algemene jingles, 2 muziekbeds, en jingles voor nieuws, weer, verkeer.

Joost Griffioen - still uit video The Rocketeers

“En een nieuw logo”, benadrukt Joost Griffioen van The Rocketeers. “De jingles moesten het frisse en vrolijke karakter uitstralen dat Radio West straks in 2016 nog meer heeft. Na een tijd ‘leeft’ het pakket echt on air en wordt het dat vertrouwde geluid waar je onbewust van gaat houden”, zo zegt hij desgevraagd. De demo van ruim 12 minuten laat alle cuts horen.

Naar verluid zijn de radiomakers van Radio West zó blij met de jingles, dat automobilisten op de naastgelegen snelweg A4 ze soms door de ramen heen horen schallen…

Tunescomponisten lopen miljoenen mis

foto

14.11.2015 – Omroepen en gespecialiseerde bureau’s verdienen jaarlijks miljoenen euro’s aan auteursrechten voor tunes en jingles die zij niet geschreven hebben. Zij eisen in de contracten de rechten op van de oorspronkelijke componisten, schrijft vandaag De Volkskrant. De krant deed onderzoek in de database van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. “Hans Brouwer van muziekreclamebureau Massive Music is de grootste verdiener; hij staat ingeschreven als componist van ruim duizend nummers”, zo schrijft de krant. “Ook de topmannen van twee andere grote reclamebureaus hebben honderden nummers op hun naam staan.” De reclamebureau’s zorgen nog voor veel opdrachten, maar de (publieke en commerciële) omroepen doen werkelijk niets voor hun onterecht verkregen auteursrechten, zo zegt een anonieme componist in het artikel. “Als je je mond opentrekt, lig je eruit”, zegt een ander.

PURE: 3 Zweedse vliegen in 1 klap

P3 banner - bron PURE Jingles13.11.2015PURE Jingles in Hilversum heeft drie Zweedse radiozenders van nieuwe jingles voorzien: P3, P3 Star (CHR) en P3 Din Gata (Urban), alle drie vallend onder de publieke Sveriges Radio paraplu. PURE heeft voor de stations een nieuw P3 audiologo ontwikkeld en een eigen audiohuisstijl voor elk van de 3 zenders. Elk pakket bevat 1 Top of the Hour, 10 jingles en 10 fillers. P3 zelf kreeg daarnaast ook nieuwe vormgeving voor het nieuws. De P3 Star jingles zijn zowel gezongen als voorzien van een voice-over. Horen hoe de nieuwe styling klinkt? Luister naar P3, naar P3 Star of naar P3 Din Gata. Enneuh, Din gata is Zweeds voor ‘jouw straat’. En een jingle heet in Zweden gewoon jingle. ’t Is maar dat je het weet. De publieke omroep in Zweden bestaat sinds 1925 en viert dit jaar dus zijn 90-jarig bestaan.

JAM-video over 40 jaar Magic jingles

Jon Wolfert- still uit video JAM11.11.2015 – Jon Wolfert – baas van JAM Creative Productions in Dallas – neemt de laatste jaren steeds meer tijd om terug te blikken op het rijke oeuvre van zijn bedrijf. Dit keer betreft het de radiozender WMGK in Philadelphia, dat afgelopen september 40 jaar bestond.

doosjes Magic is the music - still uit video JAM

In een speciale video, die Jon heeft ingesproken in studio B van JAM, vertelt hij over de achtergronden van dit pakket. Want elke jinglepakket heeft wel zijn verhaal.
Zo horen we dat WMGK op 103 FM in september 1975 het eerste station was dat zich Magic noemde. In totaal heeft JAM 9 pakketten voor Magic opgenomen, in totaal meer dan 100 custom cuts. Het eerste pakket heette simpelweg Magic Music. Het was 1 van de eerste gelegenheden voor JAM om te laten horen dat jingles meer konden zijn dan “drums and call-letters”, een shotgun-jingle met een drummetje dus. Julian Breen was hoofd programming bij Greater Media. Hij licht in de video het concept van het format Magic toe. Soft en melodisch, zo klonk de muziek van The Carpenters, Neil Diamond, en Gordon Lightfoot op de zender, en zo moesten de jingles ook klinken. Dat kon niet met de stemmen, maar wel met de muziek.

2 zangeressen uit koor Ron Hicklin' Los Angeles- still uit video JAM

JAM stelde het station destijds meerdere logo’s voor, uiteindelijk won logo nummer 5. Het koor zong de jingles augustus 1975 in Los Angeles in (met de Ron Hicklin’ Singers), de solo’s en duetten werden opgenomen in een studio in Los Angeles (de Larrabee Sound Studios), dat tegenwoordig een restaurant is.
Speciaal voor het jubileum eindigt de bijzondere video met alle jingles uit de eerste demo, echter elke jingle is ingezongen voor een ander station.
De hele video is leuk om te zien en geweldig om te horen.