Syb-Syb, Syb-Syb, yeah! Sybrand Verwer ook op video


25.09.2023 – Dit bericht gaat bij wijze van uitzondering even niet over jingles.
Eén van onze vaste radiovrienden door de jaren heen is Sybrand Verwer, Syb voor bijna iedereen. Een bevlogen radiomaker sinds begin jaren 80, zwaaide vorig jaar of vanwege pensioen, maar is nog altijd radio-actief. Op Radio Baarn, NPO Radio 2 en 5, en in podcasts, zoals Dit was de radio. Daar start hij steevast met de kreet Syb-Syb, Syb-Syb, yeah!, de jingle-persiflage van de Beatles-hit Baby you can drive my car door muzikant en jinglemaker Sjoerd van den Broek.

Syb werd alweer bijna een jaar geleden geïnterviewd door Patrick Kicken, je weet wel, die narrige ex-DJ die desondanks in zijn columns op Spreekbuis meer dan eens komende radiotransfers goed ziet aankomen. Syb (humorvol als altijd) praat in dat interview gedetailleerd over radio, techniek, mensen en over alles wat daarmee samenhangt. Bijvoorbeeld: hoe zette je vroeger een reclameblok in elkaar? En hoe kon je zelfs dát saboteren? De moeite waard als je van radio houdt. Net als wij. Syb for president!
(En o ja, het 06-nummer in beeld is van Patrick Kicken, mocht je hem willen bellen.)

De recycling van jingles

18.09.2023 – De jingle-industrie herbergt soms interessante, onbekende feiten. Bijvoorbeeld over de recycling van jingles. Hier komt een mooi voorbeeld uit de TM studio’s van Tom Merriman in Dallas, halverwege jaren ’70.

TM heeft in minstens 2 jinglepakketten grootschalig aan recycling gedaan door de blazers weg te laten, te vervangen door de synthesizer en de jingles onder een andere naam opnieuw op de markt te brengen.
Het gaat om And the beat goes on uit 1968 (dat werd vermaakt tot Ahead of it’s time) en Plays the hits uit 1975 (opnieuw uitgebracht onder de naam Electronicus).
JAM-baas Jon Wolfert, die elke week een programma over jingles heeft op Rewound Radio, liet gisteren een aantal vergelijkingen horen uit de 4 genoemde pakketten.
Interessant om te horen, luister maar. De hele uitzending staat hier (luister op 1’07’00”)

Luistertip: De communicado’s, incl. tv-tune


17.09.2023 – We geven zelden een luistertip op Jingleweb. Tenzij er natuurlijk een link met tunes of jingles te maken is. En dat is hier het geval. Het gaat over de podcast De communicado’s. Die gaat over de wereld van media, politiek en communicatie. Makers zijn mediakenner Victor Vlam en communicatie-expert Lars Duursma. En laat Victor Vlam nou ook nog eens een tunes-fanaat zijn. Hij heeft een omvangrijke collectie tv-tunes en nieuws-tunes, waar hij ook websites van bijhoudt, zoals Networknewsmusic en Nieuwtunes.


In de wekelijkse podcast de communicado’s zit – doorgaans ergens op de helft – een mini-rubriekje: de tv-tune; elke week een tv-tune uit de collectie van Victor. De communicado’s is elke zondagmorgen vers online. Vandaar onze luistertip. Luister via Spotify of je eigen podcastleverancier.

Brandy heeft productieve zomer achter de rug

Brandy heeft productieve zomer achter de rug. De klanten van zomer 2023.

14.09.2023 – Jingleproducent Brandy in Brussel heeft een productieve zomer achter de rug. Brandy-boss Diederik Decraene stuurde ons een overzicht …”van enkele belangrijke producties die zopas on air gingen.” Een montage ervan kan je hier beluisteren. Bedankt, Diederik!

Radio Contact (BE)
Brandy produceerde een nieuwe Top Of Hour en vormgeving voor Le Good Morning, de ochtendshow van het franstalige Radio Contact.
JOE (BE / NL)
Met de lancering van JOE als nationale zender in Nederland en voor de rebranding in België werd een uitgebreid custom made pakket gerealiseerd.
Tipik (BE)
Le Réveil de Tipik, het jongerenmerk van de RTBF, kreeg een nieuwe generiek.
Tomorrowland Anthems
Tomorrowland Anthems, de nieuwe stream van Tomorrowland kreeg een eigen versie van het One World Radio-thema.
VRT Radio2 (BE)
De algemene zendervormgeving van VRT Radio2 is uitgebreid met een hele reeks nieuwe tracks en beds. En ook het Zomerprogramma “Sta Op” kreeg een eigen generiek.
LFM (CH)
De grootste franstalige commerciële zender LFM kreeg een nieuwe Top Horaire, generieken voor de ochtendshow en enkele extra ID’s.
Metropolys (F)
Metropolys is de marktleider in de Franse metropool Lille en werkt al 15 jaar samen met Brandy. De vormgeving van het station is uitgebreid met 5 nieuwe ID’s uit de KickUp-cataloog van Brandy.

Ze hadden gelijk in Brussel: Brandy heeft een productieve zomer achter de rug.

ReclameArsenaal: 23.000 commercials, slechts 161 radioreclames

De websitebanner van het IADDB


13.09.2023 – Regelmatig krijgen wij van Jingleweb de vraag: “archiveren jullie ook reclames?” Het antwoord is eigenlijk ‘nee’. Toegegeven: we hebben vele duizenden reclames doe ooit zijn uitgezonden op zeezender Radio Veronica. En we hebben een kopie van het volledige archief van (wijlen) reclameschrijver, componist en arrangeur Peter Snoei uit Rotterdam (Kruidvat, Goudhaantje, Herschi en héél veel meer). Maar dat zijn eerder toevallig langsgekomen projecten dan een essentieel onderdeel van ons archief.

Toch hebben reclames onze interesse, omdat ze – net als jingles – een boodschap kort en bondig moeten vertellen. Een jingle kan je immers ook zien als een reclame voor een radiostation. En dus melden we op deze plek graag het bestaan van het ReclameArsenaal. Alhoewel we dat al eerder zijdelings deden.


In de afgelopen decennia heeft het ReclameArsenaal een grote collectie van Nederlands reclamemateriaal opgebouwd die bestaat uit onder meer affiches, verpakkingsmaterialen, vakliteratuur en radio- en tv-commercials. Door schenkingen wordt deze verzameling met regelmaat uitgebreid.

Alle archiefstukken van het ReclameArsenaal worden gedigitaliseerd en online toegankelijk gemaakt via de website van de International Advertising & Design DataBase (IADDB). In deze database zijn de archieven van het ReclameArsenaal te vinden samen met digitale collecties van andere kennisbronnen en verzamelaars uit binnen- en buitenland.

Het ReclameArsenaal is duidelijk groeiende. Want het archief bevat weliswaar bijna 23.000 commercials, maar daarvan ze er maar 161 radioreclames (daar foutief Tunes genoemd). En soms zijn dat niet meer dan kreten die eigenlijk van de TV komen (C&A is toch voordeliger, Dat zeg ik: Gamma!, Nog zo gezegd geen bommetje! etc.). Maar toch is het ReclameArsenaal een bezoekje waard. Al is het een vol archief met heel weinig radioreclames.