Unieke tunes van de Dik Voormekaar Show

ncrv-dik-voormekaar-show-020
Ferry de Groot en André van Duin , foto NCRV / ANP

28.09.2016 – Vanavond is het zover. De één-na-laatste aflevering van de meer dan 50-delige serie De Radioreeks over 50 jaar Hilversum 3 / Radio 3 / 3FM. De aflevering van vanavond is een heel bijzondere. Want in de uitzending zijn te gast André van Duin en Ferry de Groot, die live met presentator Arjan Snijders praten over … (hoe kan het ook anders?) … de Dik Voormekaar Show. Zoals bekend is, mag Jingleweb (het Genootschap radiojingles en -tunes) sinds aflevering 1 de vormgeving leveren van deze mooie Radioreeks, uitgezonden via KX Radio.
De RadioReeksVoor de uitzending van vanavond kunnen we onze lezers toezeggen dat er werkelijk unieke radiofragmenten en vormgeving uit de Dik Voormekaar Show te horen zullen zijn. Want we hebben in een aantal gevallen de originele tunes weten te achterhalen van overbekende muziekjes die voor de fans super-bekend klinken, maar waarvan tot nu toe titel en uitvoerenden onbekend waren.
Wat te denken van de originele muziek voor rubrieken als “Harry Nak Platenprak”, “Hebt u vragen of problemen?”, “Zit u soms met problemen?”, en “Toine de stuntman”? Stuk voor stuk heel bijzondere muziekjes, zeker als je ze in zijn geheel hoort. De meeste zijn nog nooit in het openbaar te horen geweest. En er is meer. Vandaag via Jingleweb een bijzondere voorproef van deze opvallende radio-items. In De Radioreeks op KX Radio. Live luisteren kan hier (link vervalt na uitzending), terugluisteren kan hier.

Radio … pauze … 5 … pauze … 3 … pauze … 8 …

538-en-wise-buddah25.09.2016 – Wie de afgelopen week met aandacht heeft geluisterd naar (Radio) 538, heeft ze gehoord. De nieuwe radiojingles van de zender, geproduceerd door Wise Buddah in London. 538 is sowieso een sterk merk met een sterk logo. Maar dat wordt nog eens geaccentueerd door … stilte! Het vorige pakket jingles gaf al een voorteken ervan, maar in de nieuwe jingles is een grote rol weggelegd voor the break. Een vrij plotseling gebrek aan audio, om het gewenste effect te vergroten. Geraffineerd gedaan door de mensen van Wise Buddah en Chris Hartgers van Radio 538, vinden wij. Maar wie zijn wij? Luisteren kan hier.

Waarover spraken zij …?

frank-bart-en-jon-closefacebook20.09.2016 – Bij het zien van deze foto moesten we even denken aan het kinderliedje waarin de zin “Waarover spraken zij, die drie daar op het hek?” voorkomt. Want Frank Kok (sinds 1996 managing director bij jingleproducent Top Format in Haarlem), Bart van Gogh (consultant van Top Of Mind Media branding en senior jingleman) en Jonathan Wolfert (eigenaar van jingleproducent JAM Creative Productions in Dallas) spraken elkaar gisteren in Dallas. “Discussing a great new project”, schrijft Bart van Gogh vandaag op zijn Facebook-pagina. Een nieuw project. We gaan maar niet gissen, maar dat er gave radiojingles uit voortkomen lijkt wel zeker met dit drietal. We zijn benieuwd…

++ Jingles kort ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++

banner-wise-buddah-radio-brocken15.09.2016 – Jingleproducent Wise Buddah in London heeft voor Radio Brocken in Duitsland een nieuw jinglepakket gemaakt. De melodie? Volgens ons op de noot nauwkeurig ‘Dit is de Varááá’. Niks mis mee, maar wel opvallend. Luister maar… (bron: Marc Wiers.) ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++
niels-frankenCapital of Media heeft producer Niels Franken van Radio 538 toegevoegd aan het productieteam van TRIL, The Radio Imaging Library. Hij wordt daar creative manager, maar behoudt tegelijk zijn positie als producer van stationsvormgeving bij Radio 538, meldt Capital of Media.  ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++ En nu we het toch over Capital of Media hebben: het bedrijf lanceert tijdens The Imaging Days 2016 (op 3 en 4 oktober) 1MAG1NG 1ON1. Imaging producers kunnen met hun favoriete producer hun eigen audio op een hoger level brengen. Hoe? Kijk hier. Capital of Media is initiatiefnemer van dit tweedaagse radiovormgeving-evenement in Haarlem, dat dit jaar voor de 3e keer wordt gehouden.

Die reclametune met die limoenen


screenhunter_794-sep-13-06-14
screenhunter_792-sep-13-06-0313.09.2016
– Wie kent ze niet? De reclames van Fa op TV. Steevast een blote dame in zee en met een zeer meeslepend muziekje dat al sinds de jaren ’70 wordt gebruikt. En wat blijkt? De muziek staat op CD, zo vond tunes- en  jingles-fan Jarko Meurs uit. Het muziekje heet ‘Fresh wildness’ van Klaus Doldinger. En die Klaus Doldingerkennen we al van de muziek van Tatort, Never Ending Story en Das Boot, en dus ook van de radiotunes die daarmee werden gemaakt.
Fresh wildness? Ah, we herkennen daarin de slogan van het zeep- en shampoomerk: Met de wilde frisheid van limoenen. We vermoeden (al weten we dat niet zeker) dat Klaus Doldinger in 1970 de opdracht van Fa heeft gekregen om de muziek te componeren. Fa wordt immers gemaakt door de eveneens Duitse onderneming Henkel, ook bekend van Persil, Pritt, Dial, Loctite, Pril, Bref, en Pattex.
Nu ja, de muziek staat dus op CD. Sterker nog; er zijn er twee! “Pop-shopping. Juicy music from german commercials”, heten ze allebei. Met ook muziek van de Ford Taunis, Moulinex en Ford Capri II.
Deel 1 staat hier en deel 2 staat hier. En de Fa muziek staat hier. Bedankt, Jarko!