Jingleweb in Verzamelen Magazine

De Verzamelaar p2en325.02.2017 – Jingleweb staat vandaag uitgebreid in het blad Verzamelen Magazine. En niet een beetje ook. Een maar liefst 5 pagina’s tellend artikel verhaalt over radiojingles en radiotunes, over Jingleweb / het Genootschap radiojingles en -tunes. Schrijfster van het artikel is Anne-Rose Hermer. Je ziet 2 pagina’s uit het artikel bij dit bericht. Nummer 332 van Verzamelen Magazine – een uitgave van Stip Media – ligt nu in de winkel en kost 5,25 euro.

En de jinglemuziek komt van Marillion

Nationale hitparade logoMarillion21.02.2017 – Ach, we hebben het verhaal al zo vaak verteld en geschreven: creatieve programmamakers maakten en maken heel veel jingles gewoon op basis van een stukje muziek van de een of andere single of van een of ander album. In het slechte geval wordt een stukje begin en einde aan elkaar geplakt, vaak wordt ook nóg creatiever geknipt wen geplakt.
Hans Hogendoorn (zenderstem, radiomaker, promomaker, DJ) beheerst al deze vormen van productie, vroeger gemaakt in een Hilversumse NOS-, VARA of Noordzee-studio, tegenwoordig vaak thuis in zijn eigen studio.
In onze nimmer aflatende zoektocht naar de herkomst van jinglemuziek zijn we onlangs op een mooi voorbeeld gestuit uit het omvangrijke Hans Hogendoorn-jinglereportoire. In dit geval een jingle voor De Nationale Hitparade, in de jaren ’70 en ’80 gepresenteerd door Felix Meurders, en Felix Meurdersmet als uniek element het gegeven dat de platen helemaal werden gedraaid, van begin tot eind, niet ingekort, het intro niet ingesproken, en het einde echt tot het einde inclusief fade out of staand slot. Nuttig voor de luisteraars, die toen maar wat graag de plaatjes van de radio opnamen met een cassette- of bandrecorder.
De muziek voor deze jingle komt van Marillion, een Britse progressieve rockband. Marillion werd in 1979 opgericht als Silmarillion, genoemd naar het boek The Silmarillion van schrijver Tolkien. Om rechtenproblemen te omzeilen werd de naam een jaar later gewijzigd in Marillion. De twee single van de band heette He knows you know, en uit het midden en eindje werd de jingle gefabriceerd.

De jingles van Bart Arens en Sonic Spring

ScreenHunter_933 Feb. 17 18.4019.02.2017 – Bart Arens, DJ op Radio 2, is jinglefan. Dat kun je horen aan zijn presentatie en aan de jingles die hij laat maken voor zijn programma’s. Eén van die programma’s is Aan de slag, zeg maar de Arbeidsvitaminen anno 2017, elke werkdag tussen 9 en 12 uur. Bart doet zijn stinkende best om het tijdblok te ontdoen van het stoffige imago van de Arbeidsvitaminen, en dat lukt hem wonderwel. Lekkere platen, snelle presentatie, en – wat jingles betreft – strakke koortjes en een upbeat tempo.
Lekker hoor. De nieuwe jingles voor zijn show heeft hij laten maken door Sonic Spring, het jinglebedrijf van Maurice Verschuuren. Het setje bevat onder meer een showopener, gemaakt in allerlei versies naar gelang het weer en een apart einde voor elke dag van de week. Verder is ook een goeie tune gemaakt voor het 60 seconden spel (“10 vragen in een minuutje tijd”). Luister naar de demo van de NPO Radio 2 jingles voor Aan de slag.

PAMS, uit de ouwe doos

pams

dallasmagazinecover17.02.2017 – Ken R., de aartsverzamelaar van jingles, heeft successievelijk weer wat foto’s op internet gezet uit de dagen van PAMS. Dat bedrijf uit Dallas jinglesneonsignblijft toch tot de verbeelding spreken, al viel het in originele vorm om in 1977, bijna veertig jaar geleden. Ken kocht destijds alle master-banden uit het faillissement en deed er jaren goede zaken mee. Gelukkig geeft hij ook gratis dingen weg, en met de kerst verwacht je ook goedertierendheid, nietwaar? (om met Paul Verhoeven te spreken). Op onze site alvast een voorproefje en meer is HIER.pamsbrochurefront

 

De 93KHJ jingles van … 93KHJ Los Angeles

5515 Melrose Avenue Hollywood - foto Google
5515 Melrose Avenue Hollywood anno 2017 – foto Google
93KHJ studio in Los Angeles 5515 Melrose Avenue Hollywood - foto Bob Gilmore
93KHJ studio in Los Angeles 5515 Melrose Avenue Hollywood – foto Bob Gilmore

ScreenHunter_920 Feb. 13 17.0115.02.2017 – Onlangs kwam uit de archieven van de Media Preservation Foundation een bijzonder setje met intro-jingles. Vaste lezers weten het: de Media Preservation Foundation is de Amerikaanse evenknie van het Genootschap radiojingles en -tunes (Jingleweb), met Tracy Carman aan het roer. Hij zette onlangs in een paar dagen tijd een aantal leuke items op Soundcloud, waaronder de intro-jingles van 93KHJ.
Het radiostation 93KHJ in Los Angeles heeft de jingles zelf gefabriceerd. In de zomer van 1974. Hoorbaar met schaar en plakband vervaardigd, want zo ging dat toen. Samplers bestonden immers nog niet. Het audiologo werd letterlijk geknipt en geplakt uit de originele liedjes. Waarschijnlijk was dit setje een eenmalig uitprobeersel, want muzikaal klonk het nou ook weer niet super. Maar bijzonder om te horen is het wel.
Dit zijn de liedjes uit de introjingles-demo:
Steely Dan – Rikki don’t lose that number
The Hues Corporation – Rock the boat
The Stylistics – You make me feel brand new
Kool & The Gang – Hollywood swinging
Rufus feat Chaka Khan – Tell me something good
William DeVaughn – Be thankful for what you got
Billy Preston – Nothing from nothing
Maria Muldaur – Midnight at the Oasis
The Rolling Stones – Brown sugar

khj
Het KHJ gebouw in de jaren ’70

Overigens: 93KHJ was gestationeerd aan de Melrose Avenue nr 5515 in Hollywood, en had destijds Paramount Pictures als goede buur (nummer 5555, het hele complex erachter). Inmiddels heeft dat filmbedrijf het voormalige radiopand ook ingelijfd. 93KHJ was (met een onderbreking van 3 jaar) van 1965 tot 1986 een zender met popmuziek. De call-letters van KHJ stonden voor Kindness, Happiness and Joy. Vriendelijkheid, vrolijkheid en plezier. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Tekenend is misschien wel dat het station in 1986 van naam veranderde in KRTH. Het bijzondere bouwwerk staat er nog steeds, maar ziet er wel anders uit (foto Google boven).