Jingles 3FM zetten vernieuwing kracht bij

3FM banner juli 2017PURE16.07.2017 – NPO 3FM is stevig aan het vernieuwen. Ze moeten wel bij de publieke popzender, want ze zitten in de hoek waar de klappen vallen en scoren historisch laag in de luistercijfers. Maar de jingles vernieuwen gelukkig mee. En heel behoorlijk ook. De nieuwe jingles van 3FM zetten vernieuwing kracht bij.
Music Starts Here! Zo heet de set jingles die het bedrijf PURE Jingles heeft gemaakt voor 3FM. Of in marketing-taal: “Met 3FM ben je er altijd als eerste bij. Bij nieuwe muziek, bij festivals en eigenlijk alles waar de wereld een  beetje beter van wordt, want: “Music makes the world a better place.”
De nieuwe ID’s voor NPO 3FM zitten vol leven, met het jonge en positieve DNA van 3FM én dat van de beste (nieuwe) muziek, zoals producent PURE Jingles het verwoordt. De jingles zijn écht tof, vinden wij van WC Eend. Luister naar een korte demo.

Zomer op je radio – jingles 538

538 player summer jingles 2017songwiki09.07.2017 – Zomer op je radio. Die slogan gaat tijdens de zomermaanden op 538 al sinds 2002 mee. Ook dit jaar, 2017. Wise Buddah heeft 6 nieuwe zomerjingles geleverd die klinken zoals ze op 538 in de zomer moeten zijn. Geproduceerd en opgenomen bij Wise Buddah aan de Great Titchfield Street nummer 74 in London, een beetje tussen Regent’s Park en Hyde Park in, voor wie London kent. Het betreft 6 jingles die een aanvulling vormen op de totaalset. Zoals gezegd: de slogan Zomer op je radio bestaat sinds 2002. In dat jaar had zangeres Leona Philippo (later bekend door The Voice of Holland) een zomerhit met die titel Zomer op je radio. De uuropener van 538 was toen een combi van de plaat en de jingleklank van 538.

Zomerse jingles van Brandy en JOE

JOE05.07.2017 – Het Belgische commerciële radiostation Joe heeft zijn speciale jingles voor de zomerprogrammering geleverd gekregen van Brandy in Brussel. “De jingles roepen”, volgens een schrijven van het jinglebedrijf zelf, “een instant zomergevoel op en passen perfect bij de hits uit de voorbije 3 decennia. JOE2En toch klinkt Summer All The Way fris en actueel. Het pakket ademt zon, strand en vakantie zonder al te zwaar te focussen op latino-ingrediënten. Dat maakt het tegelijk breed inzetbaar en makkelijk aan te passen tot algemene netjingles”.
Summer All The Way bevat 6 basic tracks met alle mogelijke afgeleiden en is voorzien van een zeer compacte vocal sound. Hoor de aircheck of de individuele cuts.
Brandy meldt overigens dat ze het in Brussel “hebben kunnen merken dat de komende maanden nogal wat radiostations van on air branding wisselen.” De onderneming produceerde pakketten voor zenders in onder meer Nederland, Polen, Duitsland, Frankrijk en België. De mooie visual bovenaan deze pagina hebben we – overigens – natuurlijk aan Brandy te danken. Doen ze goed…

Tom Blom, van HIII klassieker, overleden

00000000

TROS - Tom Blom 1987 ANP03.02.02017 – Tom Blom, oud presentator van onder meer Radio Tour de France en Langs de Lijn en één van de oorspronkelijke jinglestemmen van Hilversum III, is overleden. Tom is 70 jaar geworden. Tom vormde een gouden duo met Willem Ruis in de toptijd van Langs de Lijn en zette dat later voort Hilversum III - Troetelschijf 002met Koos Postema, hij was dé stem van De Eerste de Beste bij de TROS en was de stem bij de belangrijkste jingle van Hilversum III; de Hilversum III troetelschijf (hierboven staat hij links op de foto bij een uithoudingstest in wat we als trieste gangen herkennen van het dito Muziekpaviljoen van HIII op het Mediapark van Hilversum. Hier een FILMPJE van de domino-recordpoging waaraan hij ook zijn stem leende, en dat was er één uit duizenden. Ook bij AVRO’s Toppop op televisie deed hij jarenlang de belangrijkste vormgeving voor de tippers en de top. Voor AVRO HIII presenteerde hij onder meer de Beuker Show. En dit was de tune van dat programma.

 

Het logo van NBC: de ultieme jingle

The NBC Chimes documentaryNBC26.06.2017 – Radio- en jinglefanaat Marc Wiers tipte ons over een boeiende documentaire over het audiologo van NBC. Het drietonige logo van NBC (G3, E4, C4)dat we in Nederland kennen als het (oude) logo van Radio 10. NBC staat volgens de maker niet enkel voor the National Broadcasting Company, maar voor een hele generatie. Waar komt het logo vandaan en waardoor heeft het zo’n enorme impact? Aan het woord komt de man die voor het allerlaatst de zogeheten NBC chimes op het NBC netwerk gebruikte (Rick Greenhut) en radiohistoricus John Schneider.
NBC chimesLeuk weetje: het oorspronkelijke audiologo van de NBC bestond in 1927 nog uit 7 tonen. Die werden meestal live gespeeld op een klokkenspel of xylofoon (zie foto). En dan is 7 tonen alweer best veel. De tussenversie telde er 4, de uiteindelijke versie 3 tonen. Die werden voor het eerst gespeeld op 29 november 1929. Het logo is in 1950 gepatenteerd, voor het eerst bij een audiologo van radio en TV.
Wie meer feiten wil lezen over het NBC logo kan hier of vooral hier terecht.
Fijne tip, Marc. Bedankt.