De vormgeving van … het Postcodespel van Will Luikinga

13.06.2019 – Veel radiofans kennen Will Luikinga van Will wil wel op zeezender Radio Veronica. En van de latere variant op Hilversum 2: het Postcodespel.
Het programma ‘Bert op 5’ van Bert Kranenbarg op NPO Radio 5 besteedt dit hele jaar elke week aandacht een radio-thema vanwege 100 jaar radio. Luister HIER naar de de rubriek van deze donderdag, waarin het Postcodespel van Will Luikinga centraal staat.

De flexiplaatjes van Top Format

Top Format – Varen met Tor Line 1978

07.06.2019 – Jingleproducent Top Format maakte in de eerste jaren van zijn bestaan ook flexibele reclameplaatjes. Dat gebeurde onder de naam Eva-tone. Eén van de grotere klanten van de eerste jaren was Tor Line. Dat was een Zweedse rederij die veerdiensten onderhield tussen Göteborg (Zweden), Immingham (Engeland) en Amsterdam.

Cornelis Vreeswijk – bron wikimedia.org

In 1978 zong Cornelis Vreeswijk voor Tor Line een Nederlandse versie in van Sloop John B. (geschreven door Brian Wilson) van de Beach Boys. Toen heette het Varen met Tor Line. Het nummer werd uitgebracht op een dun, zeeblauw, flexibel, plastic, vierkant reclameschijfje als bijlage bij een reisgids van Tor Line. Gemaakt in de VS, en bedoeld voor de Zweedse en Nederlandse toeristenmarkt.
Top Format bracht destijds veel vaker flexiplaatjes uit, ook voor eigen promotie. En ook op het Eva-tone label.

Hier is de volledige commercial van Cornelis Vreeswijk voor Tor Line tikvrij te horen. Het is voor liefhebbers van reclames sowieso de moeite waard de site van Reclamearsenaal eens door te spitten, want daar komt dit reclameplaatje vandaan. Je bent er een lekker avondje mee zoet…


Voor de échte freaks: KINK ‘begintune’

05.06.2019 Tunesfreak? Dan kun je gerust doorlezen! Maar wees gewaarschuwd; dit wordt erg freaky…
Pearl Jam – Black (Ten Club/2004), was de openingsplaat van de kersverse radiozender KINK (2.0) op 1 februari 2019 om een uur of 18.00 uur. De muzikale aanloop naar de opening in woorden/speeches bestond uit ongeveer 20 bijzonder intrigerende audio, gemaakt door audiovormgever Dion Posdijk van KINK, om 16.30u ’s middags geproduceerd, en een uurtje later op zender. En daarmee was het een soort mega begintune. Lees mee wat Dion Posdijk ons erover desgevraagd mailt:

Zo ziet het geheel er op het beeldscherm bij KINK uit – foto Dion Posdijk

“In het programma Ableton Live heb ik met de time stretch optie, de track van Pearl Jam uitgerekt naar iets van 30 of 40 minuten, met de time stretch warp mode op, “texture” dacht ik. Layer 1 is alles 48 semitones naar beneden gepitcht. Layer 2 12 of 24 semitones en maar tot 15 of 20 minuten uitgerekt, die zijn samen gemixt in Protools met hier en daar het gitaartje uit het begin van het nummer, ook iets uitgerekt met veel galm over het geheel.”

Kijk, daar zijn wij van Jingleweb blij mee, dit soort freaky kennis. Bedankt, Dion Posdijk, en ook bedankt Jan Hoogesteijn.

Zelfs Martine Bijl bracht het tot een jingle

Martine Bijl – still uit video TROS

03.06.2018 – Vandaag staan we stil bij het overlijden van Martine Bijl. Met een jingle en een korte video over Martine Bijl & commercials.
In het hoofdstukje “jingles” hoort onderstaande jingle thuis die André van Duin / Dik Voormekaar in zijn NCRV-tijd gebruikte bij het aankondigen van “meneer De Groot”: “Een aardige jongen, die jongen van De Groot.”

Het is een fragmentje uit het liedje Die jongen van De Groot, opgenomen in 1972, uitgebracht op Imperial (later EMI), je kunt hier de liedtekst lezen. Het liedje is trouwens geschreven door haar toenmalige echtgenoot Henk van der Molen.
En in een fragment uit het TROS-TV-programma Voor alle fans zingt Martine Bijl samen met Ria Valk (….) een persiflage op een aantal bekende STER-reclames uit die tijd. Te horen zijn o.a. Omo, Dixan, Bona, thee (Douwe Egberts) en Amstel Bier.
Hoe licht ook, zelfs in deze uitingen is de maatschappelijke betrokkenheid en de positief vileine humor van Martine Bijl terug te horen.

WPLJ gooit handdoek in de ring

John Lennon op PLJ in 1971.

01.06.2019 – Ooit was je als jinglemaatschappij een gebakken haantje als je jingles mocht inzingen voor WPLJ in New York. Het station zat aan de andere kant van de gang op de achtste verdieping bij WABC aan de Fifth Avenue in New York en was aanvankelijk het langharige broertje op FM dat niet wilde deugen. Terwijl de hegemonie van WABC op de AM langzaam verdween (ze verdwenen zelfs helemaal in 1983 als een music radio station en werden all talk), deed WPLJ het steeds beter. Met antennes ‘on top of the Empire State Building’ klonk het allemaal erg zelfbewust. Veronica op de volle vrijdag heeft aardig afgekeken bij Z100 en dit andere NY-station. Maar Spotify, all music channels en de algemene creatieve neergang in de popmuziek hebben ook WPLJ op de knieën gekregen. Het station stopte vrijdagavond en gaat door als K-Love (“with the love of Jesus”) . TM Studios maakte veel jingles voor het station en heeft HIER een tribute voor de zender die in 1971 begon. En HIER is een mooi montage te horen over het einde van Ninety Five half PLJ. The End van de Beatles is the last song ever…. Snotteren natuurlijk.