17.08.2016 – Dit is Ad Roland, hij is zeventig en bezig om zijn bedrijf te ontmantelen, waarmee hij jaren een prominente rol in de radiowereld vervulde. Veel mensen kennen Ad Roland van de TROS, waar hij onder meerde Europarade ontwikkelde, en de Polderpopparade deed. Minder bekend is zijn werk achter de schermen. Midden in Hilversum, aan de Boomberglaan heeft hij een enorm bedrijf, Ad Roland media Services, in een lél van een pand van drie verdiepingen. In de hoogtijdagen werden Duitse, Scandinavische en Engelse dj’s hier getraind, acht self-op studio’s waren er in de gang op de begane grond. Bijna een derde van alle omroepers uit Duitsland leerden hier het vak en ze logeerden dan in hotelkamers op de derde verdieping. Ze leerden van Ad hoe je moest communiceren met de luisteraar en hoe je ook technisch een lekker programma kon maken. Niet heel lafjes de schuif van het mengpaneel naar boven schuiven dan, maar “Voll nach oben schiessen”! Ook werden er Europarades gemaakt, van Duits, tot Spaans en in het Maleis. Kijk HIER naar hoe groot het was, en hoe Ad met z’n Mercedes en bovengemiddeld goed HBS-Duits de Duitse markt adviseerde. Ad’s Europarade was nummer twee bij de best beluisterde programma’s ‘van de eeuw’ volgens de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek.
Ad haalde al z’n dozen met z’n radioverleden van zolder en een dag lang luisterden we naar alle carts en mastertapes die uit de dozen opdoken, van de TROS, de Duitse zenders, van Mi Amigo en van Caroline….. en wat hij in drie decennia zoal meenam van de NAB-shows in The States: honderden CD’s en andere geluidsdragers. Ad had het meeste de afgelopen twintig, dertig jaar zelf al niet meer gehoord en dus werd het een enorme verrassing wat er uit de speakers zou komen. Temeer omdat het genootschap het hele archief inlijft – en als je er samen naar luistert krijg je er de insideverhalen bij die je anders nooit had gehoord. Komende maandag doen we nog eens zo’n dag, we kijken er naar uit: 2x Sinterklaasavond in een jaar.