28.07.2016 – Op de website Delpher staan ruim 1 miljoen Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften. En daarin kun je naar lieve lust grasduinen. Dus zoekend op trefwoord ‘Top Format’ kwamen wij deze advertentie tegen (zie afbeelding) voor het nieuwe product Flexidisc, uit De Telegraaf van woensdag 19 november 1975, toen het bedrijf nog maar net bestond.
De Flexidisc was 1 van de 3 dingen die het gloednieuwe bedrijf uit Haarlem produceerde. Ze produceerden al spots, wílden in de jingleproductie – maar daar konden ze nog niks van laten horen – en maakten flexibele plaatjes voor derden. Die waren in de beginperiode van Top Format doorslaggevend voor de business. Top Format-oprichter Ren Groot had de vertegenwoordiging van Eva-tone, één van de twee makers van dat soort flieberplaatjes in Amerika. Vanuit Illenois boden ze flexidiscs in allerlei kleuren aan. Nieuw was ook de ‘Soundsheet’ die ze net hadden geïntroduceerd, een slap vierkant stuk plastic met een plaatje erin, dat je in een tijdschrift kon meenieten. Soms was er een interessante kruisbestuiving. In die begindagen was een spot voor de Tor Line gemaakt, die op een flexidiscje was gezet. Daar moesten er tienduizenden van mee in een brochure.
Top Format vervaardigde als promotiemiddel voor de Flexidisc natuuurlijk zelf ook een Flexidisc, knalgeel van kleur.
Opmerkelijk aan de advertentie uit De Telegraaf zijn het gegeven dat het telefoonnummer in al die jaren ongewijzigd is gebleven (althans, er is wel een 5 voor het abonneenummer gekomen), en dat het product EVA TUNE wordt genoemd, terwijl de correcte naam EVA TONE is. Maar ja, wie valt daar 40 jaar later nog over? O ja, er is nog nog een geinige personeelsadvertentie uit 1989 voor een nieuwe telefoniste/receptioniste.
(Sommige delen van deze tekst komen uit het boek Groot in jingles van Jelle Boonstra uit 2005, te koop via deze website Jingleweb.)