29.01.2015 – Ze zijn er, de nieuwe Veronica-jingles, waarmee Veronica in het nieuwe jaar luisteraars wil terugwinnen. Want met een marktaandeel van 4,5 procent gaat het bepaald niet best met de zender. De jingles werden afgelopen maand door Top Format in Haarlem gemaakt. Custom, zoals dat heet: een maatpak voor op de radio. Het rare is dat je ze nu al kunt DOWNLOADEN, terwijl ze nog niet eens op de zender zijn, en ook nog niet helemaal klaar, als we het goed begrijpen, want sommige jingles gaan nog in de remix. Waarom dan toch al te vinden op legaldownload.net? Dat heeft te maken met een ingewikkelde regeling. Producenten en componisten kunnen bij de landelijke SENA een beroep doen op ‘naburige rechten’. Die gelden niet als de jingles alleen als deel van de programma’s te horen zijn, maar wel als ze ‘los’ te koop of zelfs te geef zijn op een downloadsite. Dat is precies de reden dat steeds meer producenten naast een demootje inmiddels hele pakketten ‘weggeven’ of voor een paar schamele centen te koop zetten – het levert hen namelijk veel geld op. Het nadeel dat verzamelaars het product eerder hebben dan de echte klant is dan kennelijk geen sta-in-de-weg. Zo wordt het leven steeds meer ‘business’.
In de jingles is het aloude W-I-N-D logo weer prominent naar voren gehaald, de tekst Dit-is-Ve-róóó-ni-ca past immers prachtig op het logo van doubeljoe-ei-en-die in Chicago, de aanvankelijke klant waarvoor die prachtige Veronica-jingles werden gemaakt. Componist was Tom Merriman van TM Productions in Dallas. Volgens een interessante forumdiscussie in America werd het thema destijds losjes gebaseerd op de melodielijn van ‘Gone with the wind’, de epische film in technicolour waarvoor Max Steiner de muziek schreef. LUISTER en oordeel zelf.