16.01.2014 – Enkele malen al besteedde Jingleweb aandacht aan de dood van Tom en Judy Parma, de twee echtelieden stierven drie dagen na elkaar rond kerst en werden vorige week samen begraven na een roerende herdenkingsdienst. Begraafplaats Restland in Dallas maakte een mooie Tribute Wall (bekijk hem HIER) met tientallen foto’s uit hun huwelijksleven en professionele bestaan samen. Judy Parma begon in 1958 al jingles te zingen in ‘Pop Sellers’, naast de studio van KLIF. Ze heette toen nog Judy Mansfield, totdat ze op een blind date Tom Parma ontmoette, ze trouwden jong en waren daarna volgens vrienden ‘onafscheidelijk’. Judy zong voor alle grote maatschappijen in Dalls die jingles maakten; PAMS, CRC, Futursonic, JAM en TM, op de foto boven is ze – zeer waarschijnlijk – in de weer voor Futursonic. De man aan haar zijde is Jodie Lyons, die later bij PAMS honderden jingles componeerde. Uiterst links: Brian Beck en naast hem Jerry Whitman. Tom Parma kon aan de slag gaan bij PCRC, PAMS en later bij TM, ze hadden ook samen tijdelijk een jinglebedrijfje, Totalsound, dat ze dreven vanuit hun huis in Dallas aan de 4504 Belmont in Dallas. Totalsound werd op 4 juni 1968 bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Saillaint genoeg grensde dat huis nagenoeg aan de beroemde PAMS studios aan 4141 Office Parkway in Dallas – de afstand tussen beide concurrenten bedroeg nog geen 140 meter, het was om de hoek. Hier beneden zit een jonge Tom Parma achter de knoppen bij – waarschijnlijk – CRC. De man die naast hem staat is Euel Box, schrijver van de beroemde Sonowaltz. Samen hadden Tom & Judy bijna 90 jaar op de klok staan in dit bijzondere jinglevak. Ken R. (Deutsch) wijdde in zijn Second Jinglebook zelfs een heel hoofdstuk aan het echtpaar dat hij HIER bij wijze van eerbetoon nog eens online heeft gezet. Mooie verhalen hoor. Want Stevie Wonder belde Tom Parma bijvoorbeeld toen hij aan de slag ging met ‘Songs in the key of life’. Stevie Wonder graag wilde een sonovox, en Tom maakte zo’n apparaat voor hem. Hij had zelfs duizenden sovovox-cuts gedaan bij PAMS. Omdat PAMS het copyright claimde van de uitvinding maakte Tom een sonovox-installatie van Stevie Wonder onder de naam ‘Z-Articulator’. Het resultaat is te horenop Ebony Eyes, een van de tracks op dit classic album. Stevie Wonder belde het echtpaar jaren later nog steeds als hij weer een leuk nummer of idee had – schrijft Ken. En nee, dat een pakket dat ze later als Parma Productions maakte ‘You can feel it all over heette”, een hit van Wonder, was geen toeval.