24.09.2014 – OmniPlayer is bezig om Nederland te veroveren. Het is het systeem waarmee radiostations hun jingles, platen en reclames draaien. De software waarmee ze monteren, waar ze weer- en verkeersinformatie op bundelen, kortom alles voor onder de motorkap om snel en betrouwbaar te kunnen werken als radiozender. Ooit werd Dalet heiligverklaard door de omroepen en de commerciëlen. Maar die dagen zijn voorbij, in een sneltreinvaart stappen steeds meer stations momenteel over op het nieuwe systeem, dat werd ontwikkeld door M&I Broadcast services (voorheen Music & Images) in Hilversum – een eigen vinding dus, en eentje die beslist is aangeslagen, want Radio 538, en Q-Music hebben het sinds dit jaar in huis en eerder waren dat al Sky, Veronica, Radio 6 en FunX. Binnenkort maakt ook Radio 2 de sprong voorwaarts. Vanwaar de enorme populariteit? Peter van Klei, de director sales van M&I Broadcast services houdt het in het nieuwe Broadcast Magazine op het gebruiksgemak: veel technisch gecompliceerde handelingen zijn geautomatiseerd, zegt hij. Dat maakt het systeem gebruiksvriendelijk en veel sneller te begrijpen dan bij Dalet. Dat alles komt goed uit, want door bezuinigingen en de komst van nieuwe media moeten veel programmamakers noodgedwongen zonder technicus aan de bak, en moeten ze veel meer ‘content’ verspreiden over diverse media. Wel zo handig om dat met een systeem te doen dat iedereen zich snel eigen kan maken. Want Omni speelt alles af: geluid, videobeeld, grafische bestanden en alles kan met alles worden gecombineerd. Jaap van ’t Riet bij Q-Music stapte bijvoorbeeld over omdat het systeem simultaan verschillende jingles en reclamespots kan afdraaien bij Q-music en Q-music Limburg ‘zonder dat een DJ zijn werkwijze moet wijzigen’, zoals hij het zegt. Ook de inmiddels lange en vertrouwde band met M&I speelde mee. M&I introduceerde ooit Dalet op de Nederlandse markt en weet door de langjarige ervaring precies wat de klanten willen – en wat ze nog misten in het Franse Dalet.