25.10.2011 – Even stilstaan nu bij nylonkousen van Nur Die! Hoe dat zo? Het is 50 jaar geleden dat Radio Veronica zichzelf met de kousen op de kaart zette als effectief reclame-medium. Na anderhalf jaar uitzenden waren adverteerders ver te zoeken; kortlopende contractjes vaak van onbeduidende adverteer- ders. Dat veranderde toen de Duitse kousenfabriek Nur Die een ton aan reclamegeld wegzette op Veronica. Daartoe bewogen door Dirk Verweij, die met zijn kousenfabriek in Hilversum zaken deed met de Duitsers. Twintig spotjes per dag, twee per uur, werden er in het najaar van 1961 uitge- zonden. De broers Verweij sponnen er ook garen bij – zij importeerden Nur Die namelijk. Weldra was de omzet ver- tienvoudigd. Dat zagen de reclamebureaus ook. Vanaf dat moment zat de advertentie-portefeuille vol. Tony Vos sprak de tekst in: “Let op Nur Die. Nu ook in Nederland. Let op Nur Die. Want dat is het. Nur Die”. Op ‘Mexico’ van Bob Moore, een sessiemuzikant uit Nashville. Opgenomen op 19 juni 1961 en HIER te zien. Ook geinig? De hippe mashup versie die Snoop Dogg ervan maakte. Moore gaf ook Joost Ver- hoeven op Noordzee een tune; Hooten trumpet (vergeet de omschrijving in ’n offshore-discografie als Bobby Moore – Wooden Trumpets, want dat zijn drie fouten in vier woorden).Bij de foto: nee, zo zag de Borkum Riff er in werkelijkheid nooit uit, het eerste schip van Veronica, maar met letters op de zijkant zou het heel wat meer op de opvolger (de Norderney) hebben geleken. Oordeel zelf over deze moedwillige vervalsing. Originele foto: Jan Louwen.